ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استخوان فابلا
علمی

ظاهر شدن استخوانی مرموز در زانوی برخی افراد

استخوانی که در سیر تکاملی انسان ناپدید شده بود به دلایلی نامعلوم دوباره در حال ظاهر شدن است. [digipullqoute place="left"]برخلاف باورهای قبلی برخی افراد بیش از ۲۰۶ استخوان دارند[/digipullqoute] این استخوان که فابلا (fabella) نام ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

استخوانی که در سیر تکاملی انسان ناپدید شده بود به دلایلی نامعلوم دوباره در حال ظاهر شدن است.

برخلاف باورهای قبلی برخی افراد بیش از ۲۰۶ استخوان دارند

این استخوان که فابلا (fabella) نام دارد، غضروفی کنجدی شکلی است که روی عضله گاستروکنمیوس عقب مفصل زانو قرار دارد و در نخستی‌سانان مشاهده شده است. با این حال تحقیقی که اخیرا در «ژورنال آناتومی» منتشر شده حاکی از پیدایش دوباره فابلا در درصد بالایی از انسان ها و به ویژه افراد مبتلا به درد زانو و آرتروز است. «مایکل برثایوم»، از امپریال کالج لندن و محقق ارشد این پروژه در این باره می گوید:

تا پیش از این فکر می کردیم اسکلت انسان دارای ۲۰۶ استخوان است اما مطالعات ما این باور را به چالش کشیده است.

در این پروژه تحقیقاتی مطالعات پزشکی ۱۵۰ سال گذشته در ۲۷ کشور تجزیه و تحلیل شده اند. نتیجه حاکی از این است که طی قرن گذشته به صورت میانگین احتمال ظاهر شدن استخوان فابلا در انسان ۳.۵ برابر بیشتر شده است.  استخوان فابلا

استخوان مذکور بیشتر در افراد مبتلا به آرتروز و همچنین آسیایی ها و استرالیایی ها ظاهر می شود. دلیل این رویداد مرموز هنوز مشخص نیست اما به باور محققان ممکن است ناشی از تغذیه بهتر و افزایش قد و وزن انسان های امروزی باشد. این استخوان احتمالا برای حمایت بیشتر از زانو در برابر وزن وارده بر آن پدیدار شده اما می تواند به ایجاد درد در فرد منجر شود.

در بخش دیگری از این گزارش به احتمال نقص در گزارش شکل گیری فابلا در افراد اشاره شده که ناشی از ساختار غضروفی و سایز کوچک آن است. این دو ویژگی تشخیص فابلا را از طریق سی تی اسکن، اشعه ایکس و دستگاه های MRI دشوار می سازند.

این تیم حالا روی تعیین میزان فراوانی استخوان فابلا بر اساس جنسیت، سن و منطقه جغرافیایی تمرکز کرده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی