ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

از پرورش زنبور عسل تا همزیستی مسالمت آمیز با تمساح؛ گوگل برای حفظ محیط زیست چه می کند؟

کارکنان گوگل و دیگر شرکت های بزرگ حوزه فناوری به خاطر همکاری با آنها از مزایای زیادی برخوردار می شوند که از حقوق و پاداش بالا گرفته تا خدمات بیمه ای جامع و مرخصی های ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

کارکنان گوگل و دیگر شرکت های بزرگ حوزه فناوری به خاطر همکاری با آنها از مزایای زیادی برخوردار می شوند که از حقوق و پاداش بالا گرفته تا خدمات بیمه ای جامع و مرخصی های طولانی مدت مناسبتی را شامل می شود  اما در طول سالیان درازی که از آغاز به کار شرکتی مانند گوگل می گذرد این کمپانی تمام تلاش خود را به کار بسته تا نتنها محیط هایی سرگرم کننده برای کارکنانش بسازد بلکه به لحاظ زیست محیطی نیز این محیط ها را بهینه سازی کند.

همین حالا که این مطلب را می خوانید گوگل در بیش از ۱۶۰ شهر دنیا شعبه دارد و بالغ بر ۹۸ هزار نفر در این دفاتر کار می کنند؛ بنابراین کربن تولیدی گوگل با در نظر داشتن تعداد کارکنان و مساحت کل دفاتر آن می تواند قابل توجه باشد.

مدیران ارشد گوگل نیز ضمن آگاهی از این مساله راه های مبتکرانه ای را برای کم کردن پسماندهای غذایی و  تصاعدات خودرویی خود در نظر گرفته اند و حتی عسل مورد نیاز کافه های موجود در شعبه های مختلف خود را نیز به صورت کاملا داخلی تولید می کنند.

در ادامه این مطلب روش های مبتکرانه گوگل برای پایدار سازی هر چه بیشتر عملیات ها در محیط کاری اش را خواهیم خواند.

۱- ناوگانی از دوچرخه های رنگارنگ با نام جی بایک عبور و مرور کارکنان گوگل در محوطه بزرگ شعبات آن را بر عهده دارند

دوچرخه های جی بایک گوگل

طرح جی بایک در سال ۲۰۰۷ میلادی کلید خورد و تا به امروز ادامه دارد. در حال حاضر بالغ بر هزار دوچرخه در ناوگان جی بایک فعال هستند و براساس گزارشی که وال استریت ژورنال اخیرا منتشر کرده بالغ بر یکصد دوچرخه نیز هر هفته در کمپ گوگل واقع در مانتین ویو گُم می شوند که از مدارس منطقه ای، چمنزارهای مجاور به آن و حتی گاهی پشت بام کافه های این شهر سر در می آورند.

بنابراین گرچه گوگل این دوچرخه های رنگارنگ را برای نقل و انتقال کارکنان خودش طراحی کرده اما تقریبا اغلب ساکنان مانتین ویو از آنها استفاده می کنند. جالب است بدانید که حتی شهردار مانتین ویو هم بعد از یک ملاقات رسمی در مقر گوگل سوار بر یکی از این دوچرخه ها به سالن سینمای شهر رفت.

گوگل اعلام کرده هر کدام از این دوچرخه ها روزانه ۴.۸ کیلومتر را طی می کند. البته این شرکت تلاش نموده تا مانند لوگوی ملون خود به گزینه های پیش روی کارکنانش در شهرهای مختلف تنوع بدهد و مثلا در سیاتل پدال بورد، در نیویورک اسکوتر و در سیدنی کایاک را برایشان در نظر گرفته است.

۲- خرید میوه ها و سبزیجات درجه دو از اولویت های گوگل است

سبزیجات مورد استفاده گوگل
گوگل می گوید بخشی از این محصولات مستقیما سر از سطل های زباله در می آورند چون با انتظارات زیبایی شناسی فروشگاه های خواربار همخوانی ندارند هرچند که این محصولات از داخل کاملا سالم و خوشمزه هستند.

در سال ۲۰۱۸ میلادی این کمپانی اعلام کرد که بالغ بر ۴۵۰ کیلوگرم میوه و سبزیجات درجه دو خریداری کرده که شامل هویج، گوجه، فلفل، موز و مواردی از این دست می شود.

۳- کارکنان ۲۵ شعبه گوگل در اقصی نقاط دنیا خودشان مواد غذایی موردنیازشان را پرورش می دهند

پرورش مواد غذایی توسط کارکنان گوگل

گوگل اعلام کرده که کارکنان این شعبات تاکنون محصولاتی نظیر گوجه فرنگی، کدو، گل کلم، بروکلی، لوبیا، مریم گلی، اورگانو و بسیاری محصولات دیگر را پرورش داده اند.

تیم غذایی گوگل نیز در ادامه از این سبزیجات تازه در تهیه غذای کارکنان استفاده می کند.

۴- پرورش زنبورهای عسل از آداب قدیمی در مانتین ویو است

پرورش زنبور عسل توسط کارکنان گوگل

کارکنان دفتر مرکزی گوگل در سال ۲۰۱۰ میلادی نخستین کلونی زنبورهای عسل را در آن ایجاد کردند و امروز از این عسل در کافه های گوگل استفاده می شود.

دفاتر تورنتو و آمستردام نیز کمی بعد از این ایده استقبال و آن را در محل کار خود پیاده کردند.

۵- گوگل به منظور کم کردن از بار ترافیکی مانتین ویو شاتل های رایگانی را برای نقل و انتقال کارکنانش به محل کار در نظر گرفته است

نقل و انتقال کارکنان گوگل

در منطقه خلیج سانفرانسیسکو نیز حدودا یک سوم از کارکنان گوگل از شاتل های رایگان آن برای رفتن به محل کار استفاده می کنند.

گوگل اعلام کرده که شاتل های خلیج سانفرانسیسکو سالانه ۴۰ هزار تن از حجم CO2 تولیدی خودروها را کم می کنند که این رقم برابر استفاده روزانه از ۸۷۶۰ خودرو در سطح خیابان هاست.

۶- گوگل از روش مقرون به صرفه هیدروپونیک برای کشت برخی محصولات کشاورزی اش کمک می گیرد

استفاده از روش کشت هیدروپونیک

گوگل برای مقرون بصرفه تر نمودن هرچه بیشتر کشت محصولاتش از روش آب کشت یا هیدروپونیک در گلخانه هایش استفاده می کند. این شرکت اعلام کرده که با استفاده از لامپ های LED و آب مملو از املاح می تواند محصولاتی نظیر کاهو را با آب و انرژی کمتر نسبت به روش های سنتی درون جعبه های فروش محصول تولید کند. گوگل از سیستم هیدروپونیک خود با نام ماشین سبز یاد کرده است.

۷- تیم غذایی گوگل تمام تلاش خود را برای جلوگیری از هدررفت مواد غذایی می کند

جلوگیری از هدررفت مواد غذایی توسط گوگل

گوگل از سیستمی به نام LeanPath در بیش از ۱۶۰ کافه خود در ۲۲ کشور مختلف استفاده می کند تا به درک بهتری از مقدار پسماندهای غذایی تولیدی دست پیدا کند.

LeanPath با کمک چند دوربین از موادی که کارکنان یا خدمه آشپزخانه در زمان آماده سازی غذاها دور می ریزند تصویربرداری می کند. این سیستم همچنین دارای نوعی ترازو است که پسماند غذا را اندازه گیری می کند و یک تبلت هم در آن برای اعضای تیم در نظر گرفته شده که اطلاعات اضافه در حین طبخ غذاها را به سیستم اضافه کند. بعد از ثبت تمامی این اطلاعات تیم های فعال در آشپزخانه ها می توانند تنظیمات و تغییرات لازم را برای جلوگیری از هدررفت مواد غذایی در نظر بگیرند و برای نمونه از حجم مواد غذایی که برای طبخ غذاها خریداری می شود کم کنند.

طبق برآورد های گوگل این شرکت از سال ۲۰۱۴ میلادی از هدر رفت دو میلیون و هفتصد هزار کیلوگرم مواد غذایی جلوگیری کرده و این موفقیت نیز مرهون استفاده از سیستم LeanPath است.

۸- گوگل دوست حیوانات است

در سال ۲۰۱۲ میلادی یک تمساح وارد آبریز خنک کننده در مرکز دیتای جنوب کالیفرنیا شد. گوگل اما به جای آنکه این تمساح را بگیرد و به نقطه دیگری انتقال دهد به آن اجازه داد که در همانجا رشد کند و طول بدنش از ۱۲۰ سانتی متر به سه متر برسد. امروز این تمساح به همراه بچه هایش همچنان در آن کانال آب زندگی می کند.

۹- گوگل از تکنولوژی پمپ حرارتی ژئوترمال برای گرمایش و سرمایش مقر جدیدش در خلیج سانفرانسیسکو استفاده می کند

استفاده از پمپ های حرارتی ژئوترمال در مقر جدید گوگل
استفاده از پمپ های حرارتی ژئوترمال در مقر جدید گوگل

مقر جدید گوگل در خلیج سانفرانسیسکو در زمستان از تکنولوژی پمپ های حرارتی ژئو ترمال (سیستم حرارت مرکزی در زمین) برای جذب گرمای زمین و ارسال حرارت اضافه از دفاتر به زمین استفاده می کند تا در مواقع نیاز از این حرارت استفاده نماید.

گوگل اعلام کرده که پمپ های حرارتی ژئوترمال آن نیاز به گرمایش بنا با استفاده از گاز طبیعی را مرتفع خواهند کرد.

۱۰- گوگل در مواردی که امکان پذیر باشد از مصالح ساختمانی قدیمی برای ساخت بناهای جدید استفاده می کند

بنای جدید گوگل

دفتر پلایا ویستا گوگل در کالیفرنیا در واقع بنای تغییر کاربری یافته Spruce Goose Hangar است که در سال ۱۹۴۳ میلادی برای تولید هواپیما، هلیکوپتر و مهمات ساخته شده بود. به بیان دیگر این شرکت به جای آنکه کل دفتر جدید را از نو بسازد بخش اعظمی از بنای اصلی را بازیابی کرده و در ساخت دفتر جدیدش از آن کمک گرفته است.

دفتر پیتزبورگ گوگل نیز با پیروی از استراتژی استفاده مجدد، درون یک کارخانه کلوچه سازی بنا شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Ali۰۱.
    Ali۰۱. | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

    سلام دوستان
    کسانی که در حوزه استارتاپ یا شرکت های حوزه تکنولوژی و از این قبیل لطف کنند تجارب خودشون رو از محیط کاری تو همین نظرات به اشتراک بگذارند تا افرادی که میخان وارد این بخش بشند بهتر تصمیم بگیرند
    متشکرم

مطالب پیشنهادی