ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

دلایل افزایش قیمت خودرو های پرطرفدار چیست؟

بازار خودروهای پرطرفدار در 10روز گذشته شاهد افزایش قیمت‌ها و به‌روزرسانی های پی در پی است به‌گونه‌ای که قیمت برخی از خودروهای پرطرفدار در محدوده قیمتی 150 تا 400 میلیون ‌تومان هر روز رقمی بین ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

بازار خودروهای پرطرفدار در 10روز گذشته شاهد افزایش قیمت‌ها و به‌روزرسانی های پی در پی است به‌گونه‌ای که قیمت برخی از خودروهای پرطرفدار در محدوده قیمتی 150 تا 400 میلیون ‌تومان هر روز رقمی بین 10 تا 20 میلیون تومان افزایش را تجربه کرده است‌.
با توجه به بالا بودن قیمت خودرو های داخلی و وارداتی و کاهش قدرت خرید مردم، بازار خودرو واکنشی به این کاهش قدرت خرید مردم و کاهش تعداد مشتریان نشان نداد و به عبارتی دیگر نتوانست ترمز افزایش قیمت‌ها را بکشد و قیمت خودرو همچنان در حال افزایش است، اما سوال مهم این است که در شرایط نامتعادل فعلی اقتصاد دلایل این موضوع چه می‌تواند باشد؟‌

در پاسخ باید گفت این موضوع سه دلیل اصلی دارد. اولین دلیل آن تقاضای بیشتر برای آن دسته از خودروها در بازار است که به ‌دلایل متعدد تقاضای زیادی در کوتاه مدت برای آن ها وجود دارد. از جمله این دلایل می توان به پرستیژ، طراحی جذاب یا کیفیت ساخت بسیار بالاتر نسبت به رقبا، همچنین قیمت اولیه مناسب و رقابتی یا جدید و جذاب ‌بودن برای بازار اشاره کرد. این تقاضای بالا ممکن است به یکی از این دلایل یا ترکیبی از دو یا چند دلیل ذکر شده رخ دهد. در هر صورت تقاضا برای یک کالا در حالی که عرضه آن بسیار کمتر یا حتی رو به ‌کاهش است، سبب افزایش قیمت در حاشیه بازار می‌شود.
دومین دلیل، اطلاع دست‌اندرکاران و دلالان از توقف تولید یا واردات یک خودرو محبوب در آینده نزدیک است؛ چنانچه خودرو محبوب و پرطرفدار دیگر امکان واردات نداشته باشد یا اینکه به تعداد کمی در گمرک از آن موجود باشد، یا تولید محصول روبه کاهش یا قطع شدن باشد قیمت آن خودرو در حاشیه بازار با افزایش شدید در کوتاه مدت روبه‌رو خواهد شد. نمونه بارز این موضوع را می‌ توان در بازار خودروهای ساخت داخل در مورد پژو ٢٠٠٨ مثال زد. جدا از افزایش هزینه‌های تولید (به دلیل مشکلات اقتصاد داخلی و بروز تحریم)، برنامه حمایتی دولت از صنعت خودرو نیز بار مالی به دنبال دارد و مجموعه این موارد، قیمت تمام شده را بالا خواهد برد.

قیمت خودرو

در نهایت سومین دلیل، تقاضا برای یک خودرو و عدم عرضه مستقیم آن توسط شرکت تولیدکننده یا واردکننده است که سبب می‌شود مشتریان و علاقه‌مندان به آن خودرو مجبور شوند، برای خریداری آن حتما به بازار مراجعه کنند زیرا امکان خرید مستقیم از نمایندگی یا شرکت تولیدکننده وجود ندارد، در نتیجه قیمت خودرو مذکور با افزایش شدید در حاشیه بازار روبه‌رو می‌شود، مثال بارز این مورد، رنو ساندرو است که علیرغم ویژگی های فنی و آپشن های نه چندان جذابش، حتی علیرغم قطع تولید این روزها افزایش قیمتی قابل توجهی را تجربه می کند و در حال تبدیل شدن به یک گزینه غیر منطقی در شرایط فعلی بازار است.
تا زمانی که اقتصاد کشور با چالش‌های مالی، ساختاری، ارزی و مدیریتی مواجه است، عرضه خودرو هم با مشکل مواجه می‌شود. این محصول به دلیل این چالش‌ها یا کم عرضه می‌شود یا اگر هم عرضه بالا داشته باشد، محصولی بی‌کیفیت خواهد بود، از این رو به نظر می رسد که برخی از مشتریان، خواسته نا خواسته به سراغ تولیدات قدیمی تری می روند که به زعم آن ها از کیفیت مناسب تری برخوردارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • aliresa
    aliresa | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

    علت: حکومت مرکزی ضعیف!

  • Thirteen
    Thirteen | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

    ونزوئلا دوم ? سلام

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی