ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کاوشگر اینسایت
علمی

کاوشگر اینسایت ناسا اولین مریخ لرزه را ثبت کرد

مریخ نورد «اینسایت» ناسا که آذرماه سال گذشته برای کاوش بر روی سطح این سیاره فرود آمده بود، اولین مریخ لرزه را ثبت و گزارش کرد. این اولین قدم مهم در ماموریت کاوشگر اینسایت برای ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

مریخ نورد «اینسایت» ناسا که آذرماه سال گذشته برای کاوش بر روی سطح این سیاره فرود آمده بود، اولین مریخ لرزه را ثبت و گزارش کرد.

این اولین قدم مهم در ماموریت کاوشگر اینسایت برای شناخت لایه های درونی مریخ است. البته اینطور که به نظر می رسد لرزش مذکور چندان قوی نبوده تا بشود از آن برای شناخت بیشتر ساختار این سیاره استفاده کرد، اما این رویداد نشان می دهد که لایه های درونی این سیاره هنوز فعال هستند و اینسایت احتمالا در آینده مریخ لرزه های بیشتری ثبت خواهد کرد .

ماموریت اصلی کاوشگر اینسایت این است که بر روی سطح مریخ ثابت مانده و لرزش های آن را ثبت کند. بنابراین به یک لرزه نگار گنبدی شکل فوق العاده حساس مجهز است که توسط آژانس فضایی فرانسه (CNES) طراحی شده.

کاوشگر اینسایت
دستگاه لرزه نگار کاوشگر اینسایت

اولین سیگنال 17 فروردین ثبت شد و در واقع نشان داد که مریخ قابلیت لرزیدن دارد. تیم اینسایت مطمئن هستند که این لرزش از اعماق مریخ برآمده و ناشی از باد یا نیروی خارجی دیگری نیست. بعد از آن هم این کاوشگر 3 لرزه دیگر را ثبت کرد که هیچ کدام به قدرت مریخ لرزه اخیر نبوده اند. محقق ارشد تیم پروژه می گوید که آنها ماه ها در انتظار اولین مریخ لرزه بوده اند و حالا مدرکی مبنی بر فعالیت درون لایه ای مریخ به دست آورده اند.

دانشمندان می گویند که منشا زمین لرزه با مریخ لرزه متفاوت است. لرزش زمین ناشی از حرکت لایه های درونی مجاور و کشیده شدن آنها در امتداد یکدیگر است و این حرکات به خاطر گرمای هسته زمین رخ می دهند. اما مریخ سیاره ای خنک تر با فعالیت درونی کمتر است و مریخ لرزه ها احتمالا به خاطر حرکات کوچک درون پوسته سخت و سنگی این سیاره اتفاق می افتند. به این صورت که وقتی سیاره با گذشت زمان خنک و خنک تر می شود، سنگ های آن کوچک شده و انرژی آزاد می کنند و همین انرژی باعث لرزیدن این سیاره می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی