ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: قلم نوری پاربلو Parblo A610 Plus

طراحی روی کاغذ و نقاشی روی بوم، حس و حال خودش را دارد و خیلی از هنرمندان، این تجربه را با هیچ چیز دیگری عوض نمی کنند. دنیای دیجیتال اما نیازهای جدیدی را به وجود ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

طراحی روی کاغذ و نقاشی روی بوم، حس و حال خودش را دارد و خیلی از هنرمندان، این تجربه را با هیچ چیز دیگری عوض نمی کنند. دنیای دیجیتال اما نیازهای جدیدی را به وجود آورده و چرخه تولید اثر هنری را تا جای ممکن کوتاه کرده. در این دنیای سریع، ابزارهای جدید طراحی دیجیتال مثل قلم نوری با ساده تر کردن فرایند تصحیح خطاها و اشتباهات احتمالی از استرس کار می کاهند. در این مطلب قصد داریم قلم نوری پاربلو Parblo A610 Plus را بررسی کنیم.

شرکت پاربلو (Parblo) در این حوزه سابقه زیادی ندارد و در سال 2015 تأسیس شده، اما طی همین مدت کوتاه با عرضه محصولات خوش قیمت توانسته به یکی از برندهای پرطرفدار در بازار تبدیل شود. همان طور که حتماً حدس زده اید، نام این برند از اسم هنرمند معروف اسپانیایی یعنی پابلو پیکاسو گرفته شده است. به جز بزرگ ترین برند این حوزه یعنی وکام (Wacom) نام های دیگری هم در بازار کشورمان حضور دارند که بین آنها می توان به جنیوس، ایکس پی پن (XP-Pen) و هویون (HUION) اشاره کرد.

داخل بسته بندی کم حجم و نسبتاً زیبای قلم نوری پاربلو Parblo A610 Plus علاوه بر پد طراحی و قلم، یک قطعه کابل USB-C، هشت قطعه نوک یدک، پایه قلم، دستکش دو انگشتی و دستمال تمیز کننده قرار گرفته تا نیازی به تجهیزات جانبی اضافه نداشته باشید. پایه نگهداری و تنظیم زاویه پد طراحی به صورت جداگانه فروخته می شود. در ادامه با بررسی این محصول با دیجیاتو همراه باشید.

مشخصات فنی قلم نوری پاربلو Parblo A610 Plus

قبل از اینکه مشخصات فنی قلم نوری پاربلو Parblo A610 Plus را مرور کنیم باید بدانید در حال حاضر اکثر قلم های نوری موجود در بازار، حداقل ویژگی های مورد نیاز برای طراحان تازه کار را دارند و نیاز افرادی که می خواهند وارد دنیای طراحی دیجیتال شوند را برآورده می کنند. طبق اعلام سازنده، این قلم نوری مشخصات زیر را ارائه می دهد:

  • ابعاد سطح فعال برای طراحی 6×10 اینچ / 15×25 سانتی متر
  • حساسیت به فشار 8192 سطح
  • رزولوشن 5080 Lpi
  • نرخ پاسخدهی 266Rps
  • حداکثر فاصله قلم از صفحه 1 سانتی متر

همان طور که می بینید، مقدار حساسیت به فشار این قلم نوری و رزولوشن پد طراحی در سطح حرفه ای ترین محصولات بازار است. نرخ پاسخدهی بالای 200 گزارش در ثانیه (Rps) هم برای تجربه مطلوب طراحی کافیست و به همین دلیل با نرخ 266Rps عملکرد بسیار خوبی را از این گجت شاهد خواهید بود. با توجه به مشخصات فوق، قلم نوری پاربلو A610 پلاس حداقل روی کاغذ فراتر از قیمت خود عمل می کند، اما باید ببینیم در شرایط واقعی چگونه است.

نصب و راه اندازی

برای نصب و راه اندازی قلم نوری پاربلو A610 پلاس به کار خاصی نیاز ندارید. کافیست نرم افزارهای طراحی مثل ادوبی فتوشاپ، اتودسک اسکچ بوک یا افینیتی دیزاینر را روی سیستم داشته باشید و قلم نوری را به کامپیوتر متصل کنید. نصب درایور مخصوص از سایت پاربلو امکانات کاملی را برای تنظیم و کالیبره کردن دستگاه در اختیار شما می گذارد.

با استفاده از نرم افزار PenTablet که به شکل رایگان برای سیستم عامل ویندوز و مک عرضه شده می توانید دکمه های روی قلم و دکمه های میانبر روی پد را تنظیم کرده، حساسیت به فشار را تست نموده و منطقه فعال پد را به دلخواه تغییر دهید. در حالت پیش فرض سطح فعال پد، تمام نمایشگر را پوشش می دهد اما می توانید این سطح را بسته به فضای طراحی خود عوض کنید. همچنین با استفاده از گزینه تعبیه شده، می توانید راست دست یا چپ دست بودن خودتان را تعیین نمایید.

طراحی و کیفیت ساخت

قلم نوری پاربلو A610 پلاس کیفیت ساخت مطلوبی دارد و با وزن و ضخامت کم، حمل و نقلش کار سختی نیست. البته کاهش ضخامت دستگاه و 10 دکمه اضافه روی پد، ابعاد آن را کمی افزایش داده است. سطح زیر پد با روکش پارچه ای پوشانده شده که هم زیباست و هم در برابر خط و خش مقاوم است. دکمه های روی پد کمی لق می زنند و صدای کلیک نسبتاً زیادی دارند، یعنی به اندازه کافی نرم نیستند، ولی به مرور به آنها عادت می کنید.

قلم بسیار ساده طراحی شده و ویژگی خیلی خاصی ندارد، ولی وظیفه اش را به خوبی انجام می دهد. ضخامت و ابعاد قلم در مقایسه با محصولات مشابه، اندکی کمتر است و اگر به قلم های ضخیم تر عادت داشته باشید، مدتی طول می کشد که به در دست گرفتنش عادت کنید. یکی از دلایل اصلی وزن کم این قلم، بی نیازی از باتری است. جنس بدنه قلم هم معمولی است، ضمن اینکه گریپ مخصوص هم ندارد و در صورت تعریق دست، کار سختی در پیش خواهید داشت، اما وزن کم آن در درازمدت خستگی کمتری را به همراه دارد. با در نظر گرفتن رده قیمتی این محصول، می توان کیفیت ساخت قلم نوری پاربلو A610 پلاس را مطلوب ارزیابی کرد.

کارآیی

برای ارزیابی کارآیی قلم نوری پاربلو A610 پلاس از خانم سبحانی، تصویرساز حرفه ای کمک گرفتیم که تجربه استفاده از انواع مختلف قلم نوری را دارند. آنچه در ادامه می خوانید نظرات خانم سبحانی در این زمینه است.

اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند، وزن ناچیز قلم و ضخامت کم پد در مقایسه با محصولات مشابه است. عادت کردن به وزن قلم برای افرادی که به قلم های سنگین تر عادت دارند، کمی دشوار است ولی در مارتن های طراحی، شما را کمک می کند تا دیرتر خسته شوید. فقدان پاک کن (Eraser) انتهای قلم می تواند سرعت کار را کاهش دهد اما دکمه های روی قلم می تواند این مورد را جبران کند. پاربلو 8 قطعه سر اضافه برای قلم در نظر گرفته که البته همگی کار یکسانی انجام می دهند. با توجه به فرسایش ناچیز نوک قلم، بعید به نظر می رسد که در درازمدت با مشکلی در این زمینه مواجه شوید.

اصطکاک نوک قلم با سطح پد مناسب است ولی شاید صدایی که هنگام طراحی به گوش می رسد، برای بعضی کاربران ناخوشایند باشد، به خصوص اگر در محیط های ساکت مشغول کار باشید. مسئله دیگری که باید به آن عادت کنید، فاصله محدود عملیاتی قلم تا سطح پد است. این فاصله حداکثر 1 سانتی متر تعریف شده و اگر در حین کار دستتان از سطح فاصله بگیرد، ارتباط قلم قطع می شود. البته همان طور که گفتیم به مرور به نحوه کارکرد با این قلم نوری عادت خواهید کرد.

اگر محدودیت های قلم نوری پاربلو A610 پلاس که اکثراً به رده قیمتی پایین آن مربوط می شوند را کنار بگذاریم، به تجربه طراحی با آن می رسیم؛ جایی که شایستگی های این گجت به خوبی مشخص می شود. رزولوشن بسیار خوب پد و حساسیت بالای قلم به فشار، طراحی با این قلم نوری را بسیار لذت بخش می کند. البته طراحی اولیه (اسکچ زدن) با این مدل قلم های نوری به خاطر فاصله بین دست و چشم کار سختیست، ولی اگر تجربه این کار را داشته باشید رزولوشن بالای قلم نوری پاربلو به کمک شما می آید.

بررسی قلم نوری پاربلو A610 پلاس
نمونه طرح اجرا شده با قلم نوری پاربلو A610 پلاس

نقطه قوت اصلی قلم نوری پاربلو A610 پلاس بازخورد بسیار خوب قلم آن است. تجربه ما نشان داد این قلم با حساسیت 8192 سطح فشار، یکی از بهترین ابزارهای بازار برای براش زدن است و در سطح حرفه ای ترین محصولات کار می کند. در واقع اگر پینت کار می کنید، می توانید روی این قلم نوری حساب ویژه ای باز کنید.

جمع بندی

قلم نوری پاربلو A610 پلاس یکی از کارآمدترین محصولات بازار در این رده قیمتی است که آن را به گزینه ای مطلوب برای ورود به دنیای طراحی دیجیتال تبدیل می کند. به عنوان مثال اگر بخواهید محصولی مشابه از برند وکام با چنین مشخصاتی تهیه کنید، باید حداقل 3 برابر بیشتر هزینه کنید.

وزن و ضخامت بسیار کم این قلم نوری، حمل و نقل آن را ساده می کند. بی نیازی از نصب نرم افزار و درایور مجزا (Plug & Play) هم از مزایای این محصول است، اگرچه با نصب نرم افزار مخصوص می توانید تنظیمات خاص خودتان را روی آن اعمال کنید. رزولوشن بسیار خوب پد و حساسیت بالای قلم به فشار، تجربه طراحی لذت بخشی را برای شما فراهم می کند، به خصوص اگر به تصویرسازی و نقاشی دیجیتال مشغولید و با براش های مختلف کار می کنید.

بعضی از مسائلی که در بررسی به آنها اشاره کردیم، مانند وزن و ضخامت کم قلم، صدای ایجاد شده در زمان طراحی یا فاصله عملیاتی محدود قلم، به مرور زمان برای شما عادی می شوند و البته قیمت محصول هم این موارد را توجیه می کند.

در مجموع اگر قصد محک زدن توانایی های خودتان در حوزه طراحی و تصویرسازی دیجیتال را دارید و می خواهید با هزینه معقول وارد این حوزه شوید، قلم نوری پاربلو A610 پلاس یکی از بهترین انتخاب های بازار است. اما اگر باتجربه هستید و قصد فعالیت کاملاً حرفه ای را دارید، می توانید به محصولات رده بالاتر پاربلو، به خصوص مانیتورهای گرافیکی سری Mast یا Coast یا حتی دیگر برندها مانند وکام فکر کنید.

برای خرید قلم نوری پاربلو Parblo A610 Plus با گارانتی تعویض یک ساله می توانید به وب سایت شرکت سامان کام مراجعه نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • sackboy
    sackboy | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

    برای شروع بد نبود، ولی وقتی دارین یه قلم نوری رو بررسی می کنین، خیلی چیزای مهم تری وجود داره که باید بهش اشاره کنین! اول از همه jitter test که به میزان یا لرزش خط های اوریب، با سرعت آهسته مربوط میشه. اکثر برند ها، عملکردشون توی این مساله به پای وکوم نمی رسه. مساله ی دوم که برام عجیب بود نگفتین، اینه که قلم باطری می خوره یا نه!
    نکته ی سوم هم این که حساسیت به زاویه هم تو این برندها عموما عملکردشون از وکوم خیلی عقب تره. یه سریاشون با هر نرم افزاری کار نمی کنه. یه سریاشون فقط با براش های خاصی کار می کنه. مثلا pen tilt بعضی مدلا تو فوتوشاپ، فقط رو legacy brush ها کار می کنه. علتی هم که شما نتونستین از این ویژگی استفاده کنین، احتمالا عدم پشتیبانی کامل بوده، نه سر در نیاوردن شما.
    ضمنا در مورد اون 8192 سطح فشار هم، بهتره یه تستی بکنید که چقدر تونستن از این میزان حساسیت فشار استفاده کنن. مثلا مدل های جدید وکم هم همین میزان سطح فشار رو دارن. ولی اغلب توی مقایسه ها میگن وقتی قلم می خواد به آرومی سطح تبلت رو لمس کنه، برند های متفرقه، نسبت به وکم فشار بیشتری احتیاج داره تا قلم فعال شه. پس صرف عدد 8K سطح فشار اونقدر اهمیتی نداره و مثل رزلوشن می مونه. اگر درست ازش استفاده نشه، آدم فرقشو با 4k سطح فشار متوجه نمیشه!
    خیلی از مسائل دیگه هم بهش اشاره نشده. مثلا اتصالات خود تبلت و این که آیا از بلوتوث پشتیبانی می کنه یا نه. صفحه ی تاچ داره یا نه؟ اگر نه چرا دستکش گذاشتن؟ دست به سطح تبلت می چسبه؟
    درایور برای چپ دست ها گزینه ای داره که بشه تبلت رو برعکس استفاده کرد تا دکمه های سخت افزاری سمت راست اون بیفتن؟
    کلا پیشنهاد می کنم اگر باز هم بررسی قلم نوری داشتین، قبلش چند تا review خوب، اون هم از دید artist ها ببینید.
    در نهایت اینم بگم که من سال هاست دارم با یه قالم نوری خیلی ابتدایی تر از این کار می کنم و کاملا جواب کارم رو داده. این مقایساتی که با وکم مطرح می شه رو به حساب به درد نخور بودن این وسایل نذارین. چون وقتی پای کار باشه، خیلی از این ویژگی ها یا برتری ها عملا تاثیر چندانی رو کارتون نداره. من با Intuos pro و Cintiq هم کار کردم که اینو می گم.

مطالب پیشنهادی