ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پایگاه قمری
علمی

آژانس فضایی چین: ما اولین پایگاه را روی ماه می سازیم

بعد از اینکه آژانس هوایی چین موفق شد برای اولین بار کاوشگری را با فرود نرم بر نیمه پنهان ماه بنشاند، حالا خبرها حاکی از آن است که این کشور قصد دارد اولین کشوری باشد ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

بعد از اینکه آژانس هوایی چین موفق شد برای اولین بار کاوشگری را با فرود نرم بر نیمه پنهان ماه بنشاند، حالا خبرها حاکی از آن است که این کشور قصد دارد اولین کشوری باشد که یک پایگاه قمری بنا می کند.

آژانس خبری دولتی Xinhua اولین بار این خبر را که رئیس سازمان فضایی چین Zhang Kejian اعلام کرده بود در اختیار عموم قرار داد.

البته برنامه های این کشور برای ایجاد یک پایگاه قمری مبهم است، با این حال چین قبلا اعلام کرده که قصد ایجاد یک ایستگاه اکتشافی را در نزدیکی قطب جنوب ماه دارد تا قادر به فراهم آوری داده های تحقیقاتی کافی بر روی سطح این قمر باشد. آژانس فضایی چین گفته که ظرف 10 سال آینده به تاسیس پایگاهی روی ماه دست پیدا خواهد کرد.

البته چین تنها کشوری نیست که به دنبال ایجاد یک پایگاه قمری است. به طور خاص، ناسا برنامه هایی برای ایجاد چنین پایگاهی داشته تا بتواند از مواد سطح ماه آب استخراج کند که می تواند بعدا در سفرهای فضایی دورتر مثل سفر به مریخ و دیگر سیارات مورد استفاده قرار بگیرد.

ناسا هم قصد دارد برای استخراج آب یک پایگاه قمری احداث کند

استفاده از ماه به عنوان یک نقطه شروع در سفر به دیگر نقاط منظومه شمسی می تواند بسیار سودمند باشد، اما ساخت یک پایگاه قمری به آسانی گفتن آن نیست و نیازمند همکاری گسترده بین کشورهای مختلف خواهد بود.

در حال حاضر برنامه های فضایی این کشور شامل پرتاب نسخه بعدی سطح نشین Chang’e-5 خواهد بود که به قصد جمع آوری نمونه هایی از ماه و انتقال آنها به زمین راهی ماموریت خواهد شد. این ماموریت برای اواخر سال 2019 میلادی برنامه ریزی شده و ماموریت کاوشگر مریخ (Mars probe) نیز در سال 2020 انجام خواهد شد.

پایگاه قمری
عکسی که کاوشگر چینی از نیمه پنهان ماه منتشر کرده است

این کشور با سطح نشین Chang’e-4 توانست اولین کشوری باشد که یک کاوشگر را بر سطح پنهان ماه فرود آورده تا بتواند از ناشناخته ترین قسمت ماه داده هایی تهیه کند و در اختیار دانشمندان قرار دهد.

BGR
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی