ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ممنوعیت معامله با هواوی
تکنولوژی

مالک هواوی چه کسی است؟

اخیرا اساتید دانشگاه فولبرایت ویتنام و دانشکده حقوق جورج واشنگتن آمریکا گزارشی منتشر کردند و در آن به بررسی هویت مالک هواوی پرداخته اند. ارتباط هوای با دولت چین مساله ایست که همواره مورد مناقشه بوده ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۰

اخیرا اساتید دانشگاه فولبرایت ویتنام و دانشکده حقوق جورج واشنگتن آمریکا گزارشی منتشر کردند و در آن به بررسی هویت مالک هواوی پرداخته اند.

ارتباط هوای با دولت چین مساله ایست که همواره مورد مناقشه بوده و چندی پیش سازمان جاسوسی آمریکا گزارشی را در مورد تامین بودجه این کمپانی توسط دولت چین منتشر کرد در حالی که هواوی همواره مدعی بوده کارمندان مالک اصلی آن هستند.

در این مقاله اساتید دانشگاه های ویتنام و واشنگتن گفته شده:

مالک هواوی یک هولدینگ است که 99 درصد سهام آن در اختیار نهادی به نام «کمیته ائتلاف تجارت» قرار دارد و تنها 1 درصد آن در اختیار Ren Zhengfei بنیانگذار این شرکت قرار دارد. اطلاع دقیقی از عملکرد داخلی این نهاد و اعضا و رهبران آن در دست نیست و در واقع چیزی که در هواوی به نام سهام کارمندان معروف شده منافعی قراردادی برای سود مشارکتی است.
با توجه به ماهیت ائتلاف های تجاری در چین، اگر مالکیت این نهاد حقیقی بوده و کارکرد آن مشابه سایر ائتلاف های تجاری در چین باشد، می توان گفت که احتمالا هواوی تحت مالکیت دولتی قرار دارد.
حتی بدون توجه به این موضوعات، می توان با اطمینان گفت که مالک هواوی کارمندانش نیستند.

مالک هواوی
بنیانگذار هواوی در کنار رئیس جمهور چین

این پاسخ بیشتر از اینکه روشن کننده باشد سوال های بیشتری در مورد این شرکت به وجود آورد. در پی این گزارش، سران هواوی نیز در نشستی با رسانه ها نظراتشان را در این مورد اعلام کردند. دبیر ارشد هیئت مدیره هواوی Jiang Xisheng نظری مخالف این داشت و گفت:

مالک هواوی کارمندانش هستند. در چین قانون به این صورت است که یک کمپانی سهامی خاص می تواند تا 50 سهامدار ثبت شده داشته باشد. همچنین یک شرکت سهامی عام تا سقف 200 سهامدار دارد. در هواوی تعداد سهامداران خیلی بیشتر از 200 است بنابراین این تعداد نمیتواند به ثبت برسد. در حال حاضر هوای یک شرکت سهامی خاص است و اگر ما آن را به عنوان سهامی عام هم ثبت کنیم باز هم نمی توان تمام سهامداران را به صورت رسمی به ثبت رساند. بنابراین کل مجموعه به صورتی اداره می شود که هرکدام از کارمندان می توانند سهامدار هم باشند. کمیته ائتلاف تجارت نیز بر فعالیت های هولدینگ هواوی و شرکت هواوی تکنولوژیز تاثیرگذار نیست و در هیچکدام از فعالیت های تجاری این شرکت دخالتی ندارد.

 

جیانگ در مورد نقش دولت چین در کنترل هواوی نیز این چنین اظهار نظر کرد:

بیشتر چیزی که دولت آمریکا در مورد هواوی گفته صحت ندارد. بارها صحبت کرده ایم که هیچ شخص تاثیرگذاری از دولت در هواوی حضور ندارد. شرکت ارتباطات زیادی در بازارهای مرکزی هنگ کنگ و نقاط دیگر خارج چین دارد. اما تا جایی که می دانم تا به حال ارتباطاتی در داخل چین وجود نداشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • آریا
    آریا | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

    امریکا یه چی میدونه که میگه. تا حالا هرچی گفته درست در اومده

  • Gol pesar
    Gol pesar | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

    دولتيه همگي هم ميفهمن ، ولي باز دارن فيلم بازي ميكنن

  • Behtash
    Behtash | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

    هر کسی که با ساختار کمونیسم کمی آشنایی داشته باشه میتونه تشخیص بده که هیچ شخصی در چین نمیتونه صاحب همچین شرکتی باشه . ممکنه به صورت سوری این کار انجام شده باشه ولی بدون اجازه حذب کمونیسم تو چین اب هم نمیشه خورد چه برسه صاحب سومین تولید کننده موبایل و یکی از بزرگترین تولید کننده های
    تولید تجهیزات مخابراتی باشید

    • Mahdi Zamani
      Mahdi Zamani | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

      مالک شرکت عظیمی مثل علی بابا کیه؟

      • Mehran Yazdani
        Mehran Yazdani | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸

        فقط ۷ درصدش مال جک ما هست بقیشو خودتون میدونید کیه

مطالب پیشنهادی