ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

توانیتو رونمایی شد: سامانه آنلاین خدمت‌دهی به توانیاب‌ها

توانیاب‌ها و موضوع توانمندسازی در دو سه سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این ماجرا از آنجا شروع شد که افراد توانیاب که بیش از ۱۱ درصد جامعه ما را تشکیل می‌دهند، حضور ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۲:۲۲

توانیاب‌ها و موضوع توانمندسازی در دو سه سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این ماجرا از آنجا شروع شد که افراد توانیاب که بیش از ۱۱ درصد جامعه ما را تشکیل می‌دهند، حضور کمرنگی در جامعه دارند و شرایط بهره‌مندی از فرصت‌های زیادی برای آن‌ها فراهم نیست. همین مسأله، دلیلی شد برای «وحید رجبلو» تا به راه‌اندازی کسب و کاری برای کمک کردن به توانیاب‌ها فکر کند؛ کسب‌وکاری به نام «توانیتو».

مجمتع نیکوکاری رعد امروز (۹ اردیبهشت ۹۸)، میزبان او و تیمش بود تا از استارتاپ توانیتو رونمایی کنند. توانیتو یک سامانه است که امکان درخواست خدمات اساسی مورد نیاز توانیاب‌ها مانند فیزیوتراپی، پزشکی و آموزش را به صورت آنلاین برایشان فراهم می‌کند. در واقع توانیتو یک واسطه است بین توانیاب‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات توانیاب‌ها و این خدمات را به صورت یکپارچه و مجتمع از طریق وبسایت و اپلیکیشن توانیتو ارائه می‌کند.

مراسم با مقدمه وحید رجبلو آغاز شد. او داستان خودش را گفت که به خاطر مناسب نبودن شرایط جامعه فرصت تحصیل کردن را از دست داد. وحید باور دارد که افراد معلول نباید انرژیشان را صرف مبارزه برای کارهای ساده زندگی کنند و باید برای هدف‌های بزرگتری بجنگند. با این توضیحات، هدفش از راه‌اندازی توانیتو را «مناسب‌سازی جامعه برای معلولین» عنوان کرد.

او تمایلش به مستقل شدن و کسب و کارهایی مانند اسنپ، پونیشا و دیوار را الهام‌بخش خود برای راه‌اندازی توانیتو می‌داند. وحید در پاسخ به دیجیاتو درباره تفاوت توانیتو با سایر خدمت‌دهندگان آنلاین می‌گوید: «در حال حاضر، استارتاپی تمرکز ویژه روی توانیاب‌ها ندارد. علاوه بر این، در سایت‌های دیگر شما طرف مقابل را نمی‌شناسید. اما توانیتو برای خدمت‌دهندگان پرونده تشکیل می‌دهد و آن‌ها را با مشخصات حقیقیشان ثبت‌نام می‌کند و می‌توانید سابقه‌کار و امتیاز آن‌ها را مشاهده کنید. در نهایت، توانیتو خدمات متنوعی را به صورت یکپارچه ارائه می‌دهد.»

«سارا حلم‌زاده»، مدیر محصول توانیتو نیز در این مراسم خدمات و نحوه کارکرد توانیتو را شرح داد. به گفته او توانیتو در فاز اول، خدمات اساسی مانند پزشکی، فیزیوتراپی، وکالت و آرایشگری را ارائه می‌دهد. پس از ورود به سایت و ثبت نام به عنوان توانیاب، می‌توانید خدمات مورد نیاز خود را درخواست و آن را در محل خود دریافت کنید. او این خدمات را پایه‌ای برای توانمندسازی و حضور بیشتر افراد معلول در جامعه می‌داند.

اما خدمات توانیتو به معلولان محدود نمی‌شود. این سامانه امکان اشتغال و درآمدزایی ارائه دهندگان خدمات را نیز فراهم می‌کند. این افراد می‌توانند با ثبت‌نام در این سایت و تشکیل پرونده، خدمات خود را به توانیاب‌ها ارائه کنند. حلم‌زاده یک پزشک را مثال می‌زند که می‌تواند ساعاتی از روزش را به ارائه خدمات به توانیاب‌ها اختصاص دهد. حلم‌زاده در نهایت گفت که توانیتو از کمک شرکت‌ها و افرادی که بتوانند در این مسیر به جامعه توانیاب‌ها خدمت کنند، استقبال می‌کند.

توانیتو سال گذشته معرفی شد و زمان بین معرفی تا امروز که شروع فعالیت آن بود، کمی به طول انجامید. سارا حلم‌زاده در گفتگو با دیجیاتو علت این تأخیر را پیچیدگی کار و تنوع زیاد جامعه معلولان عنوان کرد. تغییر تیم فنی و بازنگری در تکنولوژی آن برای توسعه‌پذیری نیز از دلایل دیگر این موضوع بود. او همچنین خبر می‌دهد که اکثر اعضای تیم توانیتو به صورت داوطلبانه کار می‌کنند و تعدادی از آن‌ها نیز از شهرهایی همچون تبریز، دزفول، تهران به دورکاری می‌پردازند.

وحید رجبلو در گفتگو با دیجیاتو و در پاسخ به این سوال که آینده توانیتو را چطور می‌بیند، گفت: «نگاه جامعه به افراد معلول تغییر کرده است. توانیتو یک کسب و کار است که شاید یک روز برود اما من بیشتر دنبال این بودم که نگاه مردم را عوض کنم. من می‌خواستم صدای توانیاب‌ها باشم و پیام آن‌ها را به جامعه برسانم.» او همچنین از رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی که دوستانه او را همراهی کرده‌اند، به طور ویژه تشکر کرد. در پایان مراسم نیز، با حضور «امیر ناظمی»، رییس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات از افرادی که در شکل‌گیری توانیتو نقش داشتند، تقدیر به عمل آمد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی