ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

چاپ سه بعدی اندام های بدن
علمی

تولید اندام‌های شفاف انسانی توسط محققان آلمانی

محققان آلمانی با استفاده از یک فناوری جدید موفق به تولید ارگان‌های شفاف شده اند که راه را برای چاپ سه بعدی اندام های بدن نظیر کلیه هموار می سازد. گروهی از محققان دانشگاه «لودویگ ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

محققان آلمانی با استفاده از یک فناوری جدید موفق به تولید ارگان‌های شفاف شده اند که راه را برای چاپ سه بعدی اندام های بدن نظیر کلیه هموار می سازد.

گروهی از محققان دانشگاه «لودویگ ماکسیمیلیان» مونیخ به سرپرستی «علی ارترک»، تکنیکی را توسعه داده اند که با استفاده از نوعی حلال ارگان هایی نظیر مغز و کلیه را به صورت شفاف ایجاد می کند. چاپ سه بعدی اندام های بدن

محققان سپس با اسکن این اندام ها از طریق لیزرهای میکروسکوپی، مکان و شکل ساختارهای مختلف نظیر رگ های خونی و تک‌تک سلول ها را ثبت کرده و داربست ارگان را تولید می کنند. در مرحله بعد سلول های بنیادی به عنوان جوهر پرینتر سه بعدی مورد استفاده قرار گرفته و در مکان صحیح به داربست تزریق می شوند تا ارگان شکل واقعی به خود بگیرد.

هرچند پرینت سه بعدی پیش از این بارها برای تولید اندام مورد استفاده قرار گرفته اما همه آنها به خاطر مبتنی بودن بر تصاویر تومورگرافی مقطعی یا اسکنرهای MRI فاقد ساختارهای سلولی دقیق بوده اند. ارترک مزیت فناوری جدید را اینگونه بیان می کند:

به دلیل شفاف بودن ارگان های تولیدی قادر به مشاهده مکان همه سلول ها هستیم. در نتیجه می توان با استفاده از فناوری بیوچاپگر همان ساختار را تکرار کرده و ارگانی کاربردی را پرینت کنیم. در نهایت فکر می کنم برای اولین بار به تولید ارگان واقعی انسان بسیار نزدیک شده ایم.

چاپ سه بعدی اندام های بدن

این تیم امیدوار است طی دو یا سه سال دیگر پانکراس را چاپ کرده و حداکثر تا ۵ تا ۶ سال دیگر به پرینت کلیه بپردازد. محققان ابتدا ارگان های تولیدی را روی حیوانات تست می کنند و آزمایش های بالینی نیز ۵ تا ۱۰ سال دیگر کلید خواهد کرد.

چند روز پیش یک تیم دیگر توانسته بود با استفاده از بافت و رگ انسانی یک قلب را به صورت سه بعدی چاپ کند.

 

تماشا کنید: این پرینتر سه بعدی با نور سازه ها را تولید می‌کند

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • a76
    a76 | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸

    پیشرفت بسیار بزرگیه...به بیمارای نیازمند پیوند کمک بزرگی میکنه

مطالب پیشنهادی