ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تغییرات آب و هوا
علمی

مواج تر شدن دریاها بر اثر تغییرات شدید آب و هوا

بر اساس مقاله ای که اخیرا در مجله ساینس منتشر شده، اقیانوس ها از سال 1985 طوفانی تر شده اند و بالا آمدن آب دریاها که از تغییرات آب و هوا متاثر شده در این ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

بر اساس مقاله ای که اخیرا در مجله ساینس منتشر شده، اقیانوس ها از سال 1985 طوفانی تر شده اند و بالا آمدن آب دریاها که از تغییرات آب و هوا متاثر شده در این روند نقش مستقیم داشته است. به طوری که در مناطقی با بیشترین احتمال رخ دادن طوفان، سرعت باد و ارتفاع امواج 5 تا 8 درصد بیشتر شده است.

ادامه این روند باعث تشدید بالا آمدن سطح دریا شده و منجر به وقوع سیلاب می شود که می تواند خسارات جبران ناپذیری به مناطق ساحلی و اکوسیستم های طبیعی وارد آورد.

تغییرات آب و هوا

در این مقاله، نویسندگان که اساتید دانشکده مهندسی زیرساخت دانشگاه ملبورن هستند، به آنالیز داده های 31 ماهواره و 81 راهنمای شناور اقیانوسی پرداخته اند.

این تیم متوجه شدند که باد و امواج در تمام دنیا به صورت میانگین قوی تر شده اند. به ویژه اقیانوس جنوبی 8 درصد بادخیز تر شده و احتمال تولید شدن امواج شدید در آن 5 درصد نسبت به 33 سال پیش افزایش یافته است.

به گفته ایان یانگ یکی از نویسندگان مقاله، با اینکه این اعداد و ارقام ممکن است خیلی زیاد به نظر نرسد اما اگر همین روند ادامه یابد در سالیان آینده تاثیرات عمده ای در پی خواهد داشت. چنین تغییراتی در تمام دنیا حس خواهند شد.

او همچنین اشاره کرد که چگونگی تاثیر تغییرات آب و هوا در این روند هنوز دقیقا مشخص نیست چرا که کنش بین اقیانوس ها، اتمسفر و آب و هوا بسیار پیچیده است. احتمالا اقیانوس ها به خاطر بالاتر رفتن دمای زمین طوفانی تر شده باشند و در عوض طوفان های بیشتر هم باعث رویدادهای آب و هوایی شدید شوند.

یانگ عقیده دارد که تخمین دانشمندان در مورد وضعیت آینده طوفان ها و امواج دریا و همچنین تغییرات شدید آب و هوایی متاثر از بالا آمدن سطح دریا ها خواهد شد.

با این اوصاف به نظر می رسد افسانه دریانوردان قدیم در مورد طوفان های سهمگین و امواج خشمگین حالا به واقعیت نزدیک تر شده باشد و در سال های آینده ساکنان زمین بیشتر تحت تاثیرات منفی تغییرات آب و هوایی قرار بگیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸

    پس باید منتظر باشیم آق غلا کلا بره زیر آب

مطالب پیشنهادی