ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شهاب سنگ
علمی

آیا باید انتظار برخورد یک سیارک را به زمین داشته باشیم؟

بر اساس گفته های «جیم بریدنستاین» مدیر ناسا، باید موضوع برخورد شهاب سنگ عظیم با زمین جدی تر گرفته شود. بریدنستاین در سخنرانی خود در کنفرانس بین المللی کالج پارک مریلند گفت : مردم باید ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

بر اساس گفته های «جیم بریدنستاین» مدیر ناسا، باید موضوع برخورد شهاب سنگ عظیم با زمین جدی تر گرفته شود.

بریدنستاین در سخنرانی خود در کنفرانس بین المللی کالج پارک مریلند گفت :

مردم باید متوجه باشند که این یک موضوع هالیوودی و سینمایی نیست، بلکه به معنی دفاع از تنها سیاره قابل سکونتی است که می شناسیم.

او همچنین گفت که بعد از اتفاق Chelyabinsk که در سال 2013 رخ داد، آنها تمام تلاششان را برای تشخیص، ردیابی و مطالعه سیارک ها و سایر اجرام نزدیک به زمین به کار گرفته اند. سال 2013، یک دنباله دار با قطر 20 متر در آسمان روسیه و داخل جو زمین منفجر شد. امواج انتشاری این انفجار هزاران ساختمان را تخریب و بیش از 1500 نفر را راهی بیمارستان کرد. بیشتر جراحت های ناشی از این انفجار بریدگی های ناشی از شکستن پنجره ها و شیشه های سرگردان در هوا بود.

بریدنستاین در این باره تاکید کرد:

این اتفاقات نادر نیستند. بر اساس مدلی که به منظور پیش بینی این حوادث طراحی شده است، باید انتظار اتفاقی مشابه برخورد Chelyabinsk را در 60 سال آینده داشته باشیم. ناسا در حال حاضر تمام تلاش خود را به کار گرفته تا بتواند 90 درصد اجرام نزدیک به زمین و سیارک های بزرگ را شناسایی کند. برخورد یک سیارک 140 متری با زمین می تواند خسارات فاجعه باری به همراه داشته باشد، در حدی که بر اثر آن یک کشور از روی زمین محو شود.

شهاب سنگ
گودالی که بر اثر برخورد جرم آسمانی در آریزونا ایجاده شده است.

باید انتظار برخورد یک جرم آسمانی را در 60 سال آینده داشته باشیم

قرن 20 ام میزبان برخوردهایی مشابه بوده و در سال های 1908 و 1930 رویدادهایی از این دست گزارش شده اند. انفجار متاثر از برخورد شهاب سنگ در سال 1908 که در «تونگوسکا» ی سیبری به وقوع پیوست، تا به حال بزرگترین انفجار ثبت شده در تاریخ است و به گفته دانشمندان می تواند انرژی معادل انفجار 10 مگا تن TNT آزاد کند.

شهاب سنگ
دانشمندان در حال بررسی محل برخورد شهاب سنگ در تونگوسکا

سیارک ها مداری ثابت دارند و اکثرا در کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری یافت می شوند. با این حال تغییرات جاذبه ای می تواند باعث تغییر مدار آنها شده و بعضی از آن ها را به سمت زمین منحرف کند. سیارک ها در برخورد با جو زمین خرد شده و شهاب سنگ ها به وجود می آیند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی