ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ePTFE
تکنولوژی

با ePTFE آشنا شوید؛ ماده فوق مقاومی که در مریخ‌نورد، لپ‌تاپ و حتی بدن کاربرد دارد [تماشا کنید]

کمپانی Gore که مخترع پارچه مقاوم گورتکس محسوب می شود، پلاستیک خاصی را توسعه داده که قابلیت مقاومت در برابر حرارت فوق العاده زیاد، سرمای ده‌ها درجه زیر صفر و نیروی ۲۲۶ کیلوگرمی را دارد. ماده ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

کمپانی Gore که مخترع پارچه مقاوم گورتکس محسوب می شود، پلاستیک خاصی را توسعه داده که قابلیت مقاومت در برابر حرارت فوق العاده زیاد، سرمای ده‌ها درجه زیر صفر و نیروی ۲۲۶ کیلوگرمی را دارد.

ماده اصلی این پلاستیک غشای هیدروفوب ePTFE است که از طریق فرایند تنش دوطرفه از پلی تترافلوواتو اتیلن (PTFE) تولید می شود. این غشا که سال ها پیش توسط بنیانگذار کمپانی اختراع شد، در تعدادی از محصولات ورزشی درجه یک، لباس های مقاوم، لپ تاپ ها، کابل های 5G و ابزارهای پزشکی و حتی مریخ نورد هم استفاده شده است.

زمانی که شما یک ویدیوی 4K یا بازی با گرافیک بالایی را اجرا می کنید، سخت افزار لپ تاپ به واسطه پردازش سنگین داغ می شود. توسعه دهندگانی نظیر dell برای جلوگیری از انتشار حرارت به بخش های دیگر از ترکیب ePTFE استفاده می کنند. کمپانی امریکایی در XPS 13 این ماده را زیر لوله حرارتی قرار داده تا گرما را به سمت فن ها هدایت کند. ناسا هم از همین ماده برای حفاظت از بدنه فضاپیماها در برابر حرارت فوق العاده زیاد حین ورود به جو زمین استفاده می کند.

«لکسی ساویدز»، از کارکنان Cnet برای بررسی این ماده از نزدیک به مرکز نوآوری کمپانی Gore رفته است. وی در بخشی از تور علمی خود به آزمایشگاهی هدایت می شود که در آن پلاستیک معمولی و پلاستیک ساخته شده از ترکیبات ePTFE در دمای به شدت سرد آزمایش می شوند. پلاستیک معمولی بعد از قرار گرفتن در معرض نیتروژن با دمای منفی ۱۹۶ درجه به راحتی متلاشی می شود اما نسخه دوم به لطف ePTFE مقاومت فوق العاده‌ای از خود نشان می دهد. این نوع خاص از پلاستیک برای نگهداری داروهای بیولوژیکی گرانقیمت در دماهای فوق سرد طراحی شده که شرایط آن شباهت زیادی به سطح مریخ دارد.  ePTFE در بخش دیگری از آزمایش لکسی سعی می کند با وارد کردن فشار زیاد از طریق یک وسیله ورزشی پلاستیک را پاره کند ولی راه به جایی نمی برد. از ePTFE می توان در بدن انسان برای باز کردن شریان ها و عروق خونی استفاده کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • قل مراد
    قل مراد | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

    لیبل "دل"؟؟؟

مطالب پیشنهادی