۵ نشانه‌ای که می‌گویند در حال تلف کردن زندگی خود هستید

۵ نشانه‌ای که می‌گویند در حال تلف کردن زندگی خود هستید

همه انسان‌ها فقط یک بار فرصت زندگی کردن دارند. به این معنی که زندگی یک فرصت ارزشمند و گرانبهاست که باید قدر آن را بدانیم. اما بسیاری از مردم فقط روزهای خود را شب می‌کنند و ارزش و اعتباری برای حیات خود قایل نیستند. اغلب این افراد هم از شرایط و داشته‌های خود ناراضی هستند.

بیشتر مردم در جوانی بیشتر وقت خود را صرف مهمانی رفتن، سفر، خوردن غذاهای خوب می‌کنند و بیشتر دغدغه‌شان خوشگذرانی است. در حالی که می‎‌توانند به مطالعه بیشتر، توسعه مهارت‌های فردی و ساخت عادت‌های سالم در زندگی بپردازند و روی وجود خودشان سرمایه‌گذاری بیشتری کنند.

آیا شما هم جزو کسانی هستید که زندگی خود را تلف می‌کنند؟ برای یافتن پاسخ این سوال بهتر است به نشانه‌های زیر توجه کنید.

۱- بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب از رختخواب بیرون نمی‌آیید

اگر عادت دارید بعد از بیدار شدن نیم ساعت یا یک ساعتی را در رختخواب با موبایل خود بازی می‌کنید و در فضای مجازی وقت می‌گذرانید یعنی از همه زندگی خود استفاده بهینه ندارید.

افرادی که اهداف بلندمدت در زندگی دارند هرگز وقتشان را در رختخواب و پای موبایل هدر نمی‌دهند. افراد موفق هر روز که از خواب بیدار می‌شوند به این می‌اندیشند که چگونه می‌توانند از ساعت‌های جدید که خداوند به آنها اعطا کرده در جهت بهبود کیفیت زندگی خود استفاده کنند.

۲- شما بیشتر از یک یا دو ساعت از روز خود را به انجام امور بی‌ارزش می‌گذرانید

برخی از رفتارها و فعالیت‌های ما انسان‌ها بسیار بی‌ارزش هستند و دستاوردی برای زندگی ما ندارند و فقط به این خاطر که حس خوبی در آن لحظه به ما می‌دهند، انجام می‌شوند. برخی از این کارها شامل موارد زیر است:

  • وقت‌گذرانی در شبکه‌های اجتماعی
  • تماشای فیلم یا تلویزیون
  • بازی کردن با موبایل یا کنسول بازی

اگر در طول روز فقط یک یا دو ساعت را به این کارها اختصاص دهید، چندان بد نیست و بعضا برای کاهش استرس‌های زندگی راه فرار خوبی هم بشمار می‌رود. اما اگر بیشتر از دو ساعت از هر روز خود را به این صورت تلف می‌کنید، باید بدانید که فرصت‌های موفقیت و پیشرفت را از خود می‌گیرید. افرادی که زندگی‌ و مشاغل موفقی دارند از همین ساعت‌های کوتاه هم برای برنامه‌ریزی، مطالعه یا پیشرفت استفاده می‌کنند زیرا به این باور رسیده‌اند که هر دقیقه از این زندگی حکم طلا دارد و نباید به راحتی آن را از دست دهند.

۳- در انتهای روز آنقدر خسته نیستید که راحت به خواب بروید

افرادی که روز خود را با هدف و فعالیت‌های مثبت می‌گذرانند در انتهای روز، کاملا خسته و آماده استراحت و خواب هستند. فرقی نمی‌کند فعالیت آنها فیریکی باشد یا مغزی، کارهای هدفمند انرژی بدن را مصرف می‌کنند و در نتیجه خواب راحتی را برای فرد رقم خواهند زد.

این در حالیست که افراد بی هدف و ناموفق که بیشتر وقتشان را به گشت‌زنی در دنیای مجازی یا پای تلویزیون تلف کرده‌اند، شب موقع خواب خسته نیستند و در نتیجه نمی‌توانند به خواب بروند.

۴- بیشتر وقت خود را به برنامه‌ریزی سپری می‌کنید تا انجام کار!

اگر دایم در ذهنتان دنبال یافتن راه‌هایی برای پیشرفت، برنامه‌ریزی و رویاپردازی در مورد آینده هستید اما دست به هیچ کاری نمی‌زنید، در حال تلف کردن اوقات زندگی خود هستید. چرا؟ به این خاطر که فکر کردن و برنامه‌ریزی را همه می‌توانند انجام دهند، کاری که همه قادر به انجام آن نیستند، اجرایی کردن برنامه‌ها و اهدافشان است.

صرف اینکه شما بیشتر وقت خود را به برنامه‌ریزی سپری می‌کنید دلیل نمی‌شود انسان آینده‌نگری محسوب شوید. باید روی پای خود ایستاده و شروع کنید. اولین قدم را بردارید و از موانع نترسید. تعیین هدف بدون اقدامی برای تحقق آن هیچ ارزشی ندارد.

۵- نگران طرز فکر بقیه نسبت به خود هستید

افراد موفق بسیار مشغول‌تر از آن هستند که نگران طرز فکر بقیه در مورد خودشان باشند. بخش عمده‌ی نگرانی  کسانی که اهداف بزرگی در زندگی و شغل خود دارند این است که چگونه با رفع موانع به پله‌های بالاتری از ترقی برسند و همچون مردم معمولی نگران حرف‌های دوست و فامیل در مورد خودشان نیستند.

اگر زندگی خود را معطوف نظر دیگران کنید خیلی زود متوجه خواهید شد که در یک سراشیبی تند در مسیر سقوط قرار گرفته‌اید. به جای اینکه منتظر تایید دیگران باشید آینده‌ی خود را مجسم کرده و برای تحقق آرزوهایتان تلاش کنید. چه اهمیتی دارد که اطرافیان شما را زیبا یا زشت ببینند! یا چه اهمیتی دارد که آنها در مورد سبک زندگی شما چه نظری داشته باشند؟ راه درست را انتخاب کنید و بدون توجه به حرف‌های سطحی تلاشتان را هر روز بیشتر کنید.

منبع: medium
۱۴ نظر

ورود

  • حامد اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۸

    ۲- شما بیشتر از یک یا دو ساعت از روز خود را به انجام امور بی‌ارزش می‌گذرانید:
    بازی کردن با موبایل یا کنسول بازی؟؟؟ کنسول بازی؟؟؟
    نویسنده این مقاله هیچ درکی از سبک زندگی گیمرها نداره پس واسش کار بی ارزشی حساب میشه. اظهار نظر در حد معلم بی سواد دبستان

    • فروغ بیداری اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۸

      دوست عزیز این مطلب برای مردم عادی نوشته شده نه گیمرهای حرفه‌ای. منظور این هست ک اگر برای پر کردن وقتتون ب بازی رو اوردین و کسب درآمدی ازش ندارید، در حال تلف کردن وقتتون هستون.

      • تارک اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۸

        سلام.لزوما برای لذت بردن از هنر بازی رایانه ای نباید گیمر بود و ازش پول در آورد.
        حالا سوال من اینه که خوندن یه کتاب یا تماشای فیلم و سریال و… هم اتلاف وقت محسوب میشه؟
        متاسفانه قدرت بازی های رایانه ای هنوز توی ایران درک نشده و عموما گیمرها الاف حساب میشن.
        البته همه ی بازی ها هم با ارزش نیستن و درصد زیادی از اونها برای گذر زمان ساخته میشن.مثل بازی هایی که مردم تو مترو بازی میکنن و عموما بازی های تلفن همراه.
        البته منظور نویسنده هم توی این مطلب همین دسته از بازی ها بودن نه اونهایی که بعد از بازی کردنشون یه تکه ای به وجود شخص اضافه میشه.
        بازی ها رو دست کم نگیریم،خیلی وقته که از وقت صرف کردن جلوتر رفتن…

        • حامد اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۸

          منم منظورم همینه
          تاریخ، فنون جنگی، اخلاق، مقابله با ترس، مقابله با سختی، روابط اجتماعی، سیاست، حتی روابط والدین با فرزندان و تصمیم گیری در شرایط مختلف رو میتونی تو بازی ها یاد بگیری، البته بازم منظور بازی واقعیه نه آمیرزا و کلش و فورتنایت
          کسی که از بازی پول در نمیاره و یاد میگیره لذت میبره و تو بازی ها زندگی می کنه علاف نیست…

  • حسین اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۸

    چرا نماد تلف کردن وقت یک سیاه پوسته تو سایت شما و نماد با هوش ها یک سفید پوست غربی

    • فروغ بیداری اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۸

      این صرفا نگاه شماست و روزیاتو به هیچ عنوان نگاه نژادپرستانه نداره. انسان ها فارغ از رنگ پوست و نژادشون می‌تونن خوب، بد، موفق یا ناموفق باشند.

  • پریا ?? اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۸

    من هر روز هموشونو انجام میدم

  • masterpiece اسفند ۶, ۱۳۹۹

    همین که الان یک دقیقه برای این نوشته وقت گذاشتم وقتم الکی تلف شد اینا رو یه انسان هدفمند هم میدونه که غیر نیاز اساسی به اینترنت نشستن خوندن دیدن یا استفاده تفریحی از اینترنت یک وقت تلف کنی بسیار بزرگ در مورد دیگر علما هم باید بگم اینا هنوز بچه هستند طبیعیه دو هزار تومن تا حالا عرق نریختن که فکر کنن پول در آوردن یعنی چی یه روزی دنیا خر این ها رو هم میگیره دیگه به هر حال به قول ارسطو سه نوع آدم وجود آدم مسی عوام آدم نقره ایی عوام تحصیل کرده یا همون متخصصان برده آدم طلایی نوابغ و انسان های موئثر دولت سایه دست پنهان در واقع این دولت سایه هستش که خوراک رسانه رو برای مردم تولید میکنه رسانه اش رو میسازه همیشه محتوا و شبکه دست دولت سایه است یک انسان بالغ نیازی به کتاب قورباغه ات رو قورت بده نداره بلکه نیاز به دونستن نظام سرمایه داری ریاضیات و علوم مهم داره نه چهار تا نقاشی و دو تا موسیقی و تار زدن

  • مسعود اسفند ۱۶, ۱۳۹۹

    مطلب بسیار با ارزشی بود و یه تلنگر به ما ایرانیا. تشکر میکنم

  • من آذر ۲۱, ۱۴۰۰

    قرصاتو نشستی خوردی دوباره

    • سعید اردیبهشت ۴, ۱۴۰۱

      خیلی متن زیبایی بود،کلی لذت بردم از خوندنش ،به من کمک کرد توی این روزها که سردرگمم برای انتخاب هدفم مخصوصا که متن برای یک همسفر قدیمی باشه که از سفر کردن باهاش لذت بردی?سپاس فروغ جان ?

  • بهمن اسفند ۱۵, ۱۴۰۰

    کوتاه و خوب بود مخصوصا فکر کنم مورد ۴ بود که به سپری کردن وقت زیاد برای برنامه ریزی و درواقع رویا پردازی اشاره شده بود چیزی که من خیلی باهاش درگیرم الان که گوشی به دست گرفتم و وب گردی میکنم فکر میکنم کار بزرگی کردم چون ماه هاست که من بخاطر این برنامه ریزی حتی وبگردی هم نکردم

  • ترنم بهاری تیر ۳, ۱۴۰۲

    سلام اولین عبارتی که خوندم وموردتاییدهست، اون عباذت عدم کسب مهارت وایجادعادتهای مناسب در جوانی هست، حقیقتا متاسفانه همینطورهست و همین هم باعث میشه نه خود شخص ادم حسابی باشه نه بتونه در اینده یه خانواده ادم حسابی تشکیل بشه./اما مورد پنجم رو به این صورت ناقص مطرح کردن، بسیارغلط میدونم، مهمه شما چه سبک زندگی داشته باشید و مهمه اگر دچار اشتباه هستید دیگران به شما دوستانه دلسوزانه همدلانه تذکر ومشورت بدهند. متاسفانه صاحبان سخن و نفوذ، چه عمد چه غیرعمد، چه دوست چه دشمن، در این سالها موفق شدند روحیه فردگرایی انزوا خشونت در مقابل نیت خیر دیگران سوظن نسبت به افرادی غیر از خود فرد را رواج بدهند، میدانید که بدترین اتفاق تو یه جامعه این هست و باعث میشه شما در انتهای وجودتون دائم در حالت سوءظن وخشونت وغرورباشید،واینها یه انسان که قراربود ادم حسابی باشه رو نابود میکنه. نرسد اون روزی که به خاطر سبک زندگی غلط، اشتباه انتخاب کردن و… به وضعیت غیر قابل جبران وحل نشده ای بیفته. اون موقع اعتراض خواهد کرد که چرا کسی به من چیزی نگفت،مگه من رو کسی دوست نداشت، مگه من اهمبت نداشتم.

    نه. مهمه شما چه سبک رندگی باشید که اگه ضرری بابتش شما رو تهدید میکرد مهمه که با منشتون اجازه بدید کسانی که دوستدار شما هستن نیات خیر دارند دست شما رو همدلانه فشار بدهندوشما رو اگاه کنند و بعدش شما خودتون اگاهانه وعاقلانه تصمیم بگیرید که چه عملی اتخاذ کنید
    موفق ومویدباشید