ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آسپرین
علمی

کشف یک بیماری مغزی جدید که تاکنون به اشتباه آلزایمر تشخیص داده می‌شد

تیمی از محققان نوع جدیدی از اختلالات مغزی را معرفی کردند که علائمی کاملا مشابه با آلزایمر دارد اما از نظر آسیب شناسی متفاوت است. این بیماری از هر 5 سالمند 1 نفر را درگیر ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

تیمی از محققان نوع جدیدی از اختلالات مغزی را معرفی کردند که علائمی کاملا مشابه با آلزایمر دارد اما از نظر آسیب شناسی متفاوت است. این بیماری از هر 5 سالمند 1 نفر را درگیر می‌کند.

بر اساس مقاله این محققان درصد قابل توجهی از افراد بالای 80 سال که تصور می‌شد از آلزایمر رنج می‌برند در واقع با اختلال مغزی دیگری به نام LATE دست و پنجه نرم می‌کنند.

علائم هر دو بیماری شامل مشکلات حافظه، کاهش شناخت و اختلالات روحی کاملا مشابه هم هستند، اما پیشرفت LATE کندتر است. این بیماری از قسمت کاملا متفاوتی از مغز ناشی می‌شود و احتمالا در آینده نیاز به داروهای جدیدی برای درمان آن باشد.

اختلالات مغزی

«نینا سیلوربرگ» یکی از نویسندگان مقاله در این باره گفته است:

پژوهش های اخیر به ما نشان داده بسیاری از افرادی که بیماری آن ها آلزایمر تشخیص داده شده بود در واقع مبتلا به این بیماری نبوده‌اند.

رابرت هاوارد یکی دیگر از نویسندگان مقاله نیز نظر خود را چنین اعلام کرده:

به نظر من این مقاله مهم ترین تحقیقی است که طی 5 سال گذشته در زمینه اختلالات مغزی منتشر شده است. برای خیلی از پزشکانی که روی بیماری های زوال عقل کار می کنند، این سوال وجود دارد که چرا در مغز دسته ای از بیماران باعلائم مشابه آلزایمر هیچگونه علائم آسیب‌شناسی این بیماری مشاهده نمی‌شود. سوال دیگر این است که چرا پیشرفت بیماری این افراد با روند متداول آلزایمر متفاوت است.

ما حالا می‌دانیم که این بیماران احتمالا از LATE رنج می‌برند و در واقع این بیماری علائم آلزایمر را تقلید می‌کند. نسخه‌های آزمایشی داروهایی که برای مبارزه با آلزایمر تجویز می‌شوند هیچ‌گونه اثری در معالجه این بیماری نخواهند داشت. این موضوع در روند انتخاب بیمارانی که برای تجویز داروهای آزمایشی انتخاب می‌شوند تاثیر مهمی خواهد گذاشت.

به گفته «جیمر پیکت» رئیس بخش تحقیقات انجمن آلزایمر، پژوهش‌هایی از این دست اولین قدم برای شناخت و دسته بندی اختلالات مغزی به شمار می‌رود و برای تشخیص دقیق انواع بیماری‌های زوال عقل و تجویز درمان مرتبط با آن‌ها پیشرفت بزرگی به حساب می‌آید.

احتمال می‌رود تاثیرات این بیماری کمتر شناخته شده روی سلامت عموم در حد آلزایمر باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • zilonex
    zilonex | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

    با تشکر از این مقاله علمی و بروز، در پاراگراف اول به اشتباه نوشته شده "این بیماری از هر 5 سالمند 1 نفر را درگیر می‌کند."
    در اصل مقاله اشاره شده که در بیماران مبتلا به آلزایمر و بالای 80 سال سن در 20% آنها یا به عبارتی یک نفر در هر 5 نفر به این بیماری مبتلا بوده و نه آلزایمر.
    در پاراگراف اول مقاله هم تلویحا به همین اشاره کرده است. لطفا اصلاح کنید.با تشکر

مطالب پیشنهادی