روز پر آشوب ونزوئلا؛ ممانعت روسیه از فرار «نیکلاس مادورو» به کوبا و پیوستن رییس پلیس مخفی کشور به مخالفان

روز پر آشوب ونزوئلا؛ ممانعت روسیه از فرار «نیکلاس مادورو» به کوبا و پیوستن رییس پلیس مخفی کشور به مخالفان

ادعا شده که نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا، پس از اتفاقات روز گذشته و پیوستن رییس پلیس مخفی کشور به مخالفان، آماده فرار از کشور بوده که روسیه دخالت کرده و به او گفته که بماند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، ادعا کرده که رییس جمهور ونزوئلا هواپیمایی برای فرار به کوبا آماده کرده بود اما دولت ولادیمیر پوتین او را قانع کرده که در کشورش باقی بماند. علیرغم دخالت کرملین، مانوئل ریکاردو کریستوفر فیگورا، رییس پلیس مخفی ونزوئلا موسوم به SEBIN گفته است که «زمان آن رسیده که راه های جدیدی برای سیاست ورزی پیدا کرد». بدین ترتیب جدایی این چهره مهم از مادورو تاکنون بزرگ ترین چالشی است که رییس جمهور کنونی ونزوئلا با آن مواجه شده است.

کودتا در ونزوئلا و تلاش نیکلاس مادورو برای فرار از کشور

صحبت های فیگورا پس از آن منتشر شد که پمپئو ادعا کرد که مادورو صبح روز سه شنبه و پس از خواست خوان گوایدو، رییس مجلس ملی  و رییس جمهور خود خوانده ونزوئلا، آماده ترک کشور بوده اما بعد از صحبت با کرملین تصمیم خود را تغییر داده است. وی در این باره چنین گفته است: «آن ها یک هواپیما روی باند پرواز داشتند. تا جایی که ما می دانیم او امروز صبح آماده ترک کشور بود. روس ها تاکید کردند که او باید بماند. او می خواست به هاوانا برود». با افزایش فشار بر مادورو و درگیری های خشونت آمیز در خیابان های کاراکاس، مایک پنس، معاون رییس جمهور ایالات متحده، با زبان انگلیسی و اسپانیایی حمایت دولت دونالد ترامپ از اپوزیسیون ونزوئلا را اعلام کرده و در پیامی توئیتری چنین گفت: «ما با شماییم».

کودتا در ونزوئلا و تلاش نیکلاس مادورو برای فرار از کشور

روز سه شنبه و پس از اینکه خوان گوایدو از ارتش خواست که به مادورو پشت کرده و او را خلع کنند، تیراندازی های سنگین در پایتخت آغاز شد. با افزایش درگیری میان تظاهر کنندگان مخالف دولت و نظامیان وفادار به مادورو، و در ویدیویی که در رسانه های اجتماعی منتشر شده یک خودرو زرهی متعلق به گارد ملی مادورو به سمت گروهی از تظاهرکنندگان یورش برده و آن ها را زیر می گیرد. این اتفاق در مقابل پایگاه نظامی لا کارلوتا در شهر کاراکاس رخ داده است. در این ویدیو می توان گروهی از معترضان را دید که کوکتل مولوتوف به سمت خودروهای زرهی سفید رنگ نیروهای گارد ملی پرتاب می کنند. در این حین یک خودرو دیگر از سمت چپ خیابان وارد شده و پس از عبور از بلوار میان بزرگراه چند نفر از معترضان را زیر می گیرد.

کودتا در ونزوئلا و تلاش نیکلاس مادورو برای فرار از کشور

در حالی که رهبران کشورهای جهان نگرانی های خود را از موج جدید درگیری و خشونت در ونزوئلا اعلام کرده اند، فیگورا، رییس SEBIN، روز سه شنبه نامه ای خطاب به مردم ونزوئلا نوشته و می گوید که اکنون زمان «بازسازی کشور» فرار رسیده است و مقامات ایالات متحده نیز اعتبار و درستی این نامه را تایید کرده اند. فیگورا گفته که او همیشه به نیکلاس مادورو وفادار بوده اما ونزوئلا سقوطی آسیب زننده را تجربه کرده است. اگر چه وی در این نامه اسمی از خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون کشور، نمی برد اما می گوید:«زمان جستجوی روش های جدید سیاست ورزی فرا رسیده است». گوایدو ادعا کرده که مادورو حمایت ارتش را از دست داده اما رییس جمهور می گوید که با افسران خود صحبت کرده و آن ها در مورد «وفاداری کامل» خود به او اطمینان داده اند.

کودتا در ونزوئلا و تلاش نیکلاس مادورو برای فرار از کشور

رهبر اپوزیسیون ونزوئلا در ویدیویی که در پایگاه هوایی لا کارلوتا در کاراکاس گرفته شده و او را در محاصره سربازان مسلح نشان می داد از تظاهر کنندگان و اعضای ارتش خواست که به چیزی که آن را «آخرین مرحله از عملیات آزادی» می نامید بپیوندند. سپس این نیروها در اطراف پایگاه حالت دفاعی به خود گرفته و آن زمان بود که نیروهای مادورو وارد شده و با گاز اشک آور و به ادعای شاهدان عینی، در ادامه با گلوله واقعی، شروع به تیراندازی کردند. دستکم ۶۹ نفر در کاراکاس در درگیری های روز گذشته زخمی شده اند که دو مورد آن در اثر تیراندازی نیروهای مادورو بوده است. همچنین گزارش هایی از زخمی شدن یک نفر دیگر با گلوله مستقیم نیروهای امنیتی کشور خبر می دهد در حالی که دولت مادورو ادعا می کند در این درگیری ها یک نیروی امنیتی نیز زخمی شده است.

بیشتر بخوانید: داستان دردناک زنان ونزوئلا؛ فرار با آرزوی زندگی بهتر اما گرفتار در گرداب تن فروشی

کودتا در ونزوئلا و شایعه فرار نیکلاس مادورو به کوبا

بعد از آن که خوان گوایدو در یک تلاش ریسکی و متهورانه به خیابان ها آمد تا یک شورش نظامی علیه رییس جمهور سوسیالیست کشور را رهبری کند، تظاهر کنندگان مخالف دولت با نیروهای وفادار به مادورو درگیر شدند. مادورو در یک پیام توئیتری در واکنش به این اتفاقات چنین نوشت: «اراده های فولادین. درخواست بسیج حداکثری عمومی برای اطمینان از پیروزی صلح دارم. ما پیروز خواهیم شد». چندین نیروی نظامی در کنار خوان گوایدو با نیروهای وفادار به مادور در تظاهراتی که در بیرون از پایگاه هوایی کاراکاس برگزار می شد درگیر شدند.به نظر می رسد که شورش اوایل صبح روز گذشته از حداقل حمایت نظامیان برخوردار بوده است اما با فاصله ای بسیار زیاد می توان آن را جدی ترین چالش برای حکومت مادورو از زمان قدرت گرفتن گوایدو و حمایت کشورهای خارجی از او به عنوان رییس جمهور خودخوانده کشور دانست.

کودتا در ونزوئلا و شایعه فرار نیکلاس مادورو به کوبا

این تحرکات زمانی آغاز شد که خوان گوایدو، در کنار گروهی از نظامیان و چندین خودرو زرهی یک ویدیو ۳ دقیقه ای در نزدیکی پایگاه هوایی مهمی در شهر کاراکاس را منتشر کرده و در آن از غیرنظامیان و دیگر نظامیان کشور خواست که به آخرین تلاش برای ساقط کردن دولت مادورو بپیوندند. جالب این که در این ویدیو، لئوپولدو لوپز، مشاور سیاسی گوایدو و یکی از برجسته ترین فعالان سیاسی کشور که از مخالفان سرسخت مادورو به شمار می آید و از زمان دستگیری اش در سال ۲۰۱۴ به خاطر رهبری دور اول اعتراضات علیه مادورو، هیچ اثر صوتی یا ویدیویی از او نبود نیز در این ویدیو در کنار رهبر جوان اپوزیسیون دیده می شود. لوپز می گوید که وی توسط نیروهای امنیتی که از گوایدو دستور می گیرند از حبس خانگی آزاد شده است: «می خواهیم به مردم ونزوئلا بگویم اکنون زمانی است که باید به خیابان ها آمد و سربازان وطن پرست را همراهی کرد».

کودتا در ونزوئلا و شایعه فرار نیکلاس مادورو به کوبا

یکی از سربازان جوان شورشی که همراه با چند سرباز دیگر صورت هایشان را با دستمال های آبی پوشانده بودند گفت: «یا همین حالا یا هیچ وقت». در این شرایط مادورو سعی کرد که تصویری قدرتمندانه از خود ارائه داده و نشان دهد که کنترل کشور هنوز در دست اوست و گفت که به تازگی با چند نفر از فرماندهان نظامی محلی صحبت کرده و آن ها بار دیگر بر وفاداری خود به انقلاب سوسیالیستی او تاکید کرده اند. به نظر می رسد که تلاش گوایدو برای ایجاد یک شورش بزرگ در میان نظامیان و نیروهای امنیتی کشور نتیجه مورد انتظار را نداشته است. ولادیمیر پادرینو لوپز، وزیر دفاع ونزوئلا، در کنار فرماندهان نظامی ارشد کشور با حضور در تلویزیون دولتی تلاش خوان گوایدو برای گرفتن قدرت را محکوم کرده و اعلام کرد که این حرکت «تروریستی» محکوم به شکست است.

کودتا در ونزوئلا و شایعه فرار نیکلاس مادورو به کوبا

دولت مادورو اعلام کرده که آن ها توانسته اند تلاش برای کودتا توسط گروه کوچکی از سربازان «خائن» را «خنثی» کنند هر چند به نظر می رسد که کنترل مادورو بر نظامیان و نیروهای امنیتی کشور در حال از دست رفتن است. خورخه آریزا، وزیر امور خارجه ونزوئلا، نیز گفت که «تندروهای دست راستی» در ایجاد تفرقه میان نیروهای نظامی که اکثر آن ها در ماه های اخیر شدت گرفتن آشوب و درگیری در کشور در کنار رهبر سوسیالیست کشور باقی مانده اند. او در حالی که ادعا می کند شهر کاراکاس در آرامش به سر می برد گفت: «از سال ۲۰۰۲، ما الگوی مشابهی را شاهد بوده ایم. آن ها خواستار خشونت هستند، کودتا، و مردم را به خیابان ها می فرستند تا درگیری و مرگ رخ دهد. و سپس سعی می کنند از خون یک داستان بسازند».

بیشتر بخوانید: رونمایی «نیکلاس مادورو» از کارت شناسایی هوشمند چینی برای کنترل شهروندان ونزوئلایی

کودتا در ونزوئلا و شایعه فرار نیکلاس مادورو به کوبا

در این میان، هزاران نفر از حامیان دولت نیز که برخی مجهز به سلاح بودند، در پاسخ به درخواست رییس جمهور در اطراف کاخ ریاست جمهوری جمع شدند. والنتین سانتانا، رهبر این گروه شبه نظامی در یک پیام ویدیویی در رسانه های اجتماعی و در حالی که یک اسلحه خودکار در دست داشت چنین گفت: «اکنون زمان آن رسیده که با اسلحه از انقلاب محافظت کنیم». خورخه رودریگز، وزیر ارتباطات ونزوئلا نیز از ارتش خواست که در بالاترین حد آماده باش باقی مانده تا «با نیروهای نظامی ملی بولیواری باعزتمان این کودتا را شکست داده و صلح را حفظ کنیم». همچنین برخی گروه ها اعلام کرده اند که محدودیت هایی در دستری به یوتیوب و برخی از سرویس های گوگل ایجاد شده است.

کودتا در ونزوئلا و شایعه فرار نیکلاس مادورو به کوبا

همچنین گفته شده که CANTV، سرویس دهنده دولتی تلفن و اینترنت ونزوئلا، برای مدتی دسترسی به توئیتر و فیسبوک را روز سه شنبه و پس از انتشار ویدیو گوایدو و لوپز مسدود کرده بودند. در این میان کشورهای کوبا و بولیوی در منطقه آمریکای لاتین بار دیگر حمایت خود را از مادورو و حکومت سوسیالیستی او اعلام کردند. همچنین به گفته یکی از مقامات رسمی دولت برزیل، دیروز دستکم ۲۵ سرباز ونزوئلایی از سفارت برزیل در کاراکاس درخواست پناهندگی کرده اند. وزیر امور خارجه ونزوئلا ادعا کرده که فعالیت های گوایدو با دستور و برنامه ریزی ایالات متحده در حال انجام بوده اما مادورو همچنان کنترل کشور را در دست دارد. همچنین وی ادعا کرده که تنها تعداد ۳۰ نفر یا کمتر، از نیروهای نظامی کشور به گوایدو پیوسته اند: «آن ها ۳۰ نفر از حدود ۲۰۰.۰۰۰ نفر هستند، یعنی تقریباً هیچ».

کودتا در ونزوئلا و شایعه فرار نیکلاس مادورو به کوبا

آریزا که با دختر ارشد هوگو چاوز، رییس جمهور سابق ونزوئلا که سال ۲۰۱۳ در اثر ابتلا به سرطان درگذشت، ازدواج کرده در ادامه می گوید: «ما هیچ کس را به استفاده از خشونت تهدید نمی کنیم. این ایالات متحده است و این اپوزیسیون است که این کار را می کند». علاوه بر حمایت های کوبا و بولیوی، ولادیمیر پوتین نیز که کشورش میلیادرها دلار در صنعت نفت ونزوئلا سرمایه گذاری کرده است نیز حمایت ضمنی خود از گوایدو را اعلام کرده و (بر اساس ادعای مقامات کاخ سفید) ظاهراً مانع از فرار او از کشور شده است.

بیشتر بخوانید: خروج فرزندان نزدیکان «نیکلاس مادورو» از ونزوئلا و خوردن حیوانات باغ وحش توسط مردم

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۵ نظر

ورود

  • مهدی اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۸

    چه سانسوری میشه اخبار ونزوئلا!!!! صداسیما صداش درنمیاد. از چی میترسید؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • ضد ترامپ اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۸

      از دیوانه هایی مثل تو! که یه وقت فکر نکنی با سطل آشغال آتیش زدن میشه مملکتو آباد کرد.

      • مهدی اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۸

        دیوانه توییی و همفکرات.

    • محمدی اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۸

      صدا سیما که همین چند ساعت پیش گفت کودتا شکست خورد
      کلا صدا سیما رو فراموش کنید بره

    • مجید اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۸

      دقیقا یک عده دیوانه مثل تو که سال ۸۸ کشورو به گند کشیدن، میوه فاسدش رو هم سال ۹۲ خوردند و سال ۹۶ تمدیدش کردند و الان نتیجه اش شده این!

  • arash اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۸

    عاقبت همه حکومتای دیکتاتوری ظالم همینه. چه پهلوی چه ونزوئلا چه کره شمالی
    کره ی شمالی مردمش از گرسنگی سی سانت کوتاه تر از مردم کره ی جنوبی ان.

    روز جهانی کارگر رو تبریک میگم. همون کارگری که پیامبر درباره شون گفت دستمزدشو قبل از خشک شدنش بدین. اما الان …

  • علی اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۸

    انقلابی های ونزوئلا کشور به گند کشیدن و حالا که اوضاع خیط شده می خواستن در برن. و چه افرادی که احمقانه از اینها حمایت می کنن

  • مهدی اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۸

    من نمیدونم کدوم عقل و منطق و دینی میگه که یه آدم باید به صورت مادام العمر توسط یه عده انتخاب بشه؟؟ تازه بعد اینهمه عذابی که به ملتش وارد کرده توقع پشتیبانی داره؟؟

    • هادی اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۸

      یه ذره فکر کن ببین اگه نفت ونرولا دست امریکا بیوفته چه اتفاقی برای ایران میوفته ؟
      اگه مغزی تو کلت هست

  • محمدی اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۸

    راجب تحریم های انرکا علیه ونزیلا حمایت رو پرده مشت پرده انرکا هم مطلب بیشتر بزارید

  • سهیل اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۸

    آخه روسیه به تو چه ربطی داره سوریه رو زدی ویران کردی حالا نوبت ونزوئلا س؟؟

  • ... اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۸

    درباره سوریه هم، همین ها رو می گفتید، تهش اسد موند

    • امی اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۸

      عمرا اگه روسیه مستقیم وارد جنگ نمیشد، اسد دووم میاورد.

  • محمد اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۸

    همه چیز از زمانی شروع شد که سال ۲۰۰۷ چاوز نفت رو ملی کرد و شرکت هایی خارجی رو بیرون کرد
    این همه سختی مردم ونزوءلا بخاطر سود چند شرکت
    من از مادورو حمایت نمیکنم چون اصلا ازش چیزی نمیدونم ولی گوایدو یه دست نشوندست و امتیازات زیادی خواهد داد حالا ببینید

    • امیر اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۸

      پسر خوب قبل از این که هر چیزی رو که میشنوی بگی رو بنویسی، اول یه جستجوی ساده توی گوگل بکن: صنعت نفت توی سال ۱۹۷۶ ملی شد و شرکت پترولئوس دی ونزوئلا عملا ماشین چاپ پول دولت ونزوئلا شده. همین الان هم مادورو انواع امتیازها رو به روسیه داده فکر می کنید چرا روسیه پشتشه؟