ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انتشار نخستین ویدیو از کابین بمب افکن پنهانکار B-2 [تماشا کنید]

در دنیای هواپیماهای نظامی، B-2 Spirit با اختلاف فاحش فناوری نسبت به رقبا در صدر فهرست برترین بمب افکن های استراتژیک قرار داشته و همواره تکنولوژی ها و قابلیت های رزمی آن نظر کارشناسان و ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

در دنیای هواپیماهای نظامی، B-2 Spirit با اختلاف فاحش فناوری نسبت به رقبا در صدر فهرست برترین بمب افکن های استراتژیک قرار داشته و همواره تکنولوژی ها و قابلیت های رزمی آن نظر کارشناسان و علاقه مندان حوزه را به خود جلب کرده است.

این پرنده گران قیمت که تا سال 2000 میلادی 21 فروند از آن با هزینه 44.7 میلیارد دلار (با احتساب هزینه های جانبی مانند تحقیق و توسعه) ساخته شد، در هر فروند بیش از 2.1 میلیارد دلار خرج روی دست مالیات دهندگان آمریکایی گذاشته که البته در عملیات های نظامی مختلف، ارزش بالای خود را نشان داده است.

بمب افکن B-2 دارای امکانات رفاهی مانند تخت خواب، دستشویی و اجاق خوراک پزی است

حالا برای نخستین بار در تاریخ فعالیت B-2، ویدیوی کوتاهی از سوخت گیری آن منتشر شده که نمایی از کاکپیت (کابین خلبان) را هم نشان می دهد. بمب افکن مورد بحث که توسط خلبان در صندلی سمت چپ و فرمانده مأموریت در صندلی سمت راست هدایت می شود، فضای کافی برای سرنشین سوم (در مواقع ضروری) را داشته و امکانات رفاهی مانند تخت خواب، دستشویی و اجاق خوراک پزی را برای رفاه خدمه در مأموریت های طولانی مدت ارائه می دهد.

بمب افکن B-2 ملقب به «روح» بدون سوخت گیری هوایی قادر است بیش از 11 هزار کیلومتر را طی کند که این رقم با یک بار سوخت گیری در مسیر تا 18.5 هزار کیلومتر قابل افزایش خواهد بود و شعاع عملیاتی خیره کننده ای را در اختیار فرماندهان قرار خواهد داد.

هواپیمای مورد بحث که از ساختار «بال پرنده» بهره می برد، توانایی حمل بیش از 20 تن مهمات را داشته و می تواند بمب های خوشه ای، اتمی، سنگر شکن و هدایت شونده را از ارتفاع بالا و دور از دسترس پدافند دشمن روی اهداف خالی کند.

بمب افکن

در کنار ارتفاع پروازی بالا، بدنه رادارگریز B-2 نیز با پراکنده کردن امواج رادار و همچنین جذب بخشی از آنها توسط رنگ مخصوص جاذب رادار خود، عملاً اثری روی صفحه رادار دشمن باقی نگذاشته و در اختفای کامل به انجام مأموریت خود می پردازد.

گفتنی است در سال 2008 یک فروند B-2 در پایگاه هوایی اندرسن پس از برخاستن از باند به دلیل باران شدید و خطای سنسورها، سقوط کرد که هر دو خلبان موفق شدند پیش از برخورد، با صندلی پران از کابین خارج شوند. این اتفاق پرهزینه ترین حادثه دنیای هوانوردی تا کنون بوده است:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • parsasky
    parsasky | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸

    اين همه هزينه براي ساخت اسلحه براي كشتن آدم ها و زورگويي و ظلم باعث شرمه نه افتخار با اين هزينه ها ميشد كاري كرد هيچ كودكي تو دنيا گرسنه نباشه ولي خودخواهي و طمع آدما تمومي نداره...

  • keyvan mahinsa
    keyvan mahinsa | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

    چه شود اگر خدا با ما هست کی با ایناس

  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

    احتمالا به زودی شاهد پرواز اینها بالای سرمون در حال کوبیدن زیرساختها و پایگاههای نظامیمون خواهیم بود ..

    • ilyma13
      ilyma13 | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

      نه داداش دیگه دوران اینجور جنگ ها تموم شده الان با یه امضا کل یه مملکت رو نابود میکنن نه با بمب و موشک

مطالب پیشنهادی