ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیارک
علمی

عبور سیارکی بزرگ تر از برج ایفل از مجاورت زمین در سال ۲۰۲۹

دانشمندان در حال آماده شدن برای عبور یک سیارک عظیم از نزدیکی زمین هستند که طبق پیش بینی ها یک دهه دیگر رخ می دهد. این سیارک که Apophis (الهه بی نظمی مصر) نام گذاری شده ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

دانشمندان در حال آماده شدن برای عبور یک سیارک عظیم از نزدیکی زمین هستند که طبق پیش بینی ها یک دهه دیگر رخ می دهد.

این سیارک که Apophis (الهه بی نظمی مصر) نام گذاری شده در تاریخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۸ میلادی از فاصله ۳۱ هزار کیلومتری زمین عبور می کند. این فاصله با موقعیت برخی ماهواره هایی که هم اکنون در مدار زمین قرار دارند برابری می کند.

اغلب پژوهشگران احتمال برخورد این سیارک ۳۴۰ متری به زمین را مردود دانسته اند، با این حال معتقدند که فاصله آن حین عبور از مجاورت زمین به قدری کم خواهد بود که امکان مشاهده و بررسی دقیق آن را برای اخترشناسان فراهم می گردد (شاید بد نباشد اشاره کنیم باقی سیارک هایی که از مجاورت زمین عبور می کنند بیش از اندازه کوچک هستند که بشود آنها را بررسی نمود).

سیارک

به گفته مارینا بروزویچ از دانشمندان راداری لابراتوار پیشرانه جت ناسا در پاسادنا نزدیک شدن Apophis به زمین در سال ۲۰۲۹ فرصتی فوق العاده برای علم خواهد بود. او در ادامه گفت:

ما سیارک ها را هم با تلسکوپ های اپتیکال و هم راداری بررسی می کند و به لطف مشاهدات راداری خود می توانیم جزئیات سطح اجرامی را مشاهده کنیم که ابعادشان شاید تنها چند متر باشد.

طبق گفته دانشمندان زمانی که سیارک Apophis بر فراز اقیانوس اطلس قرار می گیرد در ساعت ۶ بعد از ظهر به وقت محلی احتمالا به نزدیک ترین موقعیت خود به زمین می رسد.

براساس اعلام ناسا اما سیارک مذکور قبل از این ساعت در آسمان قابل رویت خواهد بود. Apophis نخست در نیم کره جنوبی در آسمان شب رویت می شود و افراد مستقر در سواحل شرقی استرالیا می توانند آن را مشاهده کنند. در ادامه مسیر خود را به سمت غرب در پیش می گیرد تا در بعد از ظهر به خط استوا برسد و راس ساعت ۷ بعد از ظهر از فراز ایالات متحده آمریکا عبور می کند.

شانس برخورد این سیارک با زمین یک در صد هزار خواهد بود

سرعت حرکت این سیارک به قدری زیاد خواهد بود که در کمتر از یک دقیقه از مقابل ماه عبور خواهد کرد. البته فاصله ۳۱ هزار کیلومتری از زمین ممکن است در نگاه نخست زیاد به نظر برسد اما آژانس فضایی آمریکا اعلام کرده به ندرت پیش می آید سیارکی با این ابعاد تا این اندازه به زمین نزدیک شود.

خوشبختانه شانس برخورد این سیارک با زمین هم بسیار کم است.

علیرغم محاسبات اولیه که شانس برخورد این سیارک با زمین را ۲.۷ درصد اعلام کرده بود دانشمندان حالا با ارزیابی دوباره مدار حرکت آن اعلام کرده اند که این شانس یک در صد هزار خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Yasin Golvardi
    Yasin Golvardi | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

    1408 میلادی ????

    • zk30353035
      zk30353035 | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

      منظور 1408 خورشدی بوده البته ?

مطالب پیشنهادی