ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هوش مصنوعی گوگل
علمی

تشخیص دقیق نابینایی ناشی از دیابت با هوش مصنوعی گوگل

شرکت گوگل با بهره جستن از هوش مصنوعی خود در پروژه‌های مختلفی مثل علوم پزشکی قرار است دستاوردهای متعددی در سطح بین‌المللی ایجاد کند. در جدیدترین اخبار به دست آمده، هوش مصنوعی گوگل قادر است ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

شرکت گوگل با بهره جستن از هوش مصنوعی خود در پروژه‌های مختلفی مثل علوم پزشکی قرار است دستاوردهای متعددی در سطح بین‌المللی ایجاد کند. در جدیدترین اخبار به دست آمده، هوش مصنوعی گوگل قادر است بیماری رتینوپاتی دیابتی را در بیمار تشخیص دهد.

اگر رتینوپاتی دیابتی به موقع تشخیص داده نشود و کسی به داد بیمار نرسد، موجب آسیب دائمی به چشم خواهد شد. بالغ بر ۴۱۵ میلیون بیمار دیابتی در سرتاسر دنیا به این عارضه دچار شده و به علت قند خون بسیار بالای خود به صورت دائمی نابینا خواهند شد. این آماری است که موسسه ملی چشم در اختیار عموم قرار داده است.

کمپانی گوگل پس از مدت زمان نسبتا طولانی در شهر مادورای هندوستان توانسته الگوریتم جدید و پیشرفته‌ای در هوش مصنوعی‌اش تعبیه کند تا این بیماری را به راحتی تشخیص دهد. این بیمارستان از سال ۲۰۰۳ میلادی به غربالگری بیماران رتینوپاتی دیابتی پرداخته و به همین علت گزینه مناسبی برای شرکت گوگل بود.

هوش مصنوعی گوگل

به هوش مصنوعی گوگل نزدیک به ۱۲۸ هزار عکس از چشم بیماران دیابتی ارائه شد تا الگوریتم هوش مصنوعی بر اساس تشخیص پزشک‌ها پیرامون این عکس‌ها شکل بگیرد. در نهایت پس از مدت زمان بسیار طولانی در برنامه‌نویسی و یافتن الگوریتم، دو آزمایش بالینی برای آزمایش بهره‌وری هوش مصنوعی گوگل در تشخیص بیماری رتینوپاتی دیابتی صورت پذیرفت. جالب است بدانید هوش مصنوعی با دقت ۹۷.۵ درصد توانست از این آزمایش سربلند بیرون بیاید.

در سال‌های گذشته گوگل دستاوردهای دیگری در صنعت پزشکی داشته. به عنوان مثال هوش مصنوعی گوگل این قدرت را دارد با دقت ۹۹ درصدی سرطان پستان متاستاز یافته (گسترش توده سرطانی) را به درستی تشخیص دهد. شرکت DeepMind به عنوان شعبه لندن گوگل پژوهشی جدید در زمینه چشم‌پزشکی با حمایت بخشِ خدمات و درمان ملی انگلستان راه‌اندازی کرده تا علائم و نشانه‌های زودهنگام نابینایی را با برنامه‌نویسی یک الگوریتم پیشرفته و نوین دیگر کشف کند.

حیرت‌انگیز است کشورهای پیشرفته و حتی در حال توسعه‌ای مثل هندوستان قادرند مرزهای علم پزشکی را هر بار فراتر از حال حاضر به جلو هدایت کنند. این طور فکر نمی‌کنید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی