ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

برندگان دومین رویداد جاده ابریشم مشخص شدند؛ گزارش کامل سامیت 2019

دومین دور از رویداد «جاده ابریشم» در روزهای دوازدهم و سیزدهم اردیبهشت برگزار شد و برندگان خود را شناخت. در این رویداد شش تیم استارت آپی برتر مسابقات سراسری جاده ابریشم با یکدیگر به رقابت ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۳:۱۵

دومین دور از رویداد «جاده ابریشم» در روزهای دوازدهم و سیزدهم اردیبهشت برگزار شد و برندگان خود را شناخت. در این رویداد شش تیم استارت آپی برتر مسابقات سراسری جاده ابریشم با یکدیگر به رقابت پرداختند و در نهایت تیم «فن آسا» رتبه اول و تیم‌های «هانیلی» و «سه سوت جابز» به ترتیب به رتبه‌های دوم و سوم دست یافتند.

رویداد جاده ابریشم از تابستان سال گذشته آغاز و هشت کاندید نهایی خود را پیدا کرده بود؛ هشت کاندیدی که در نهایت به شش مورد تقلیل یافته چرا که بر اساس شنیده‌های خبرنگار دیجیاتو، دو تیم کوریدورز و دیالوگ محتمل شکست در بازار بودند.

اولین روز رویداد جاده ابریشم با اشکالاتی فنی همراه بود و به همین دلیل برگزاری رویداد با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد؛ مشکلاتی که به گفته مسئولان برگزار کننده مربوط به برگزاری یک کنسرت بدون اطلاع قبلی آنها در شب پیش از وقوع رویداد می‌شود. در این مراسم سخنرانی‌ها و پنلهای گفتگوی متعددی برگزار شد که گزیده‌ای از آنها را در ادامه با یکدیگر مرور می‌کنیم.

دومین رویداد جاده ابریشم

نیاز شرکت‌های بزرگ را با مدل‌های بومی کسب و کارتان برطرف سازید

«مهدی نایبی» مدیرعامل الوپیک که این روزها در حال گسترش سرویس خود است؛ در سخنرانی خود با اشاره به مشکلات مالی سال گذشته و سال پیش رو، تاکید کرد که باید با مدیریت درست در این بازار دوام آورد. نایبی معتقد است که قسمت‌های بکر و دست نخورده‌ای در بازار ایران وجود دارد و با توجه به ماهیت کسب و کار می‌توان با آنها همکاری کرد: «خود ما با بیمه مرکزی و سازمان پست و خیلی جاهای دیگر همکاری را شروع کردیم که پیش از این امکان تصورش نبود.»

نایبی توصیه می‌کند حین مذاکره و ارتباط با سازمان‌های دولتی با طمانینه و صبورانه مراحل کار را پیش ببرید تا به نتیجه برسید و از نرسیدن به نتیجه نیز مایوس نشوید. او سال گذشته را سال سختی برای کسب و کارها دانست و تاکید کرد که امسال سال به مراتب سخت‌تری پیش روی این مجموعه ها است. نایبی همچنین با اشاره به تحریم‌های اپل گفت:

«هیچ‌وقت فکر نمیکردیم که زمانی اپل هم بتواند تبدیل به مانعی برای کسب درآمد ما شود. تحریم‌هایی که از سوی اپل و یا دیگر شرکت‌ها روی ماست می‌تواند خودش نقطه‌ای باشد برای آغاز همکاری با استارت آپ‌های ایرانی که در همان زمینه‌ها فعالیت می‌کنند. به استارت آپها توصیه می‌کنم نیازهایی که برای کسب‌وکارها و شرکت‌های بزرگ بر اثر تحریم‌ها بوجود آمده را شناسایی و در همان راستا فعالیت کنند چرا که قطعا مشتری پیدا خواهند کرد.»

دومین رویداد جاده ابریشم

مهاجرت نیروهای خوب به خارج کشور؛ معضل استارت آپهای فعلی است

در ادامه این رویداد و در پنل مشکلات استخدامی در استارت آپها به موضوع مهاجرت نیروی کار ماهر و حاذق اشاره شد؛ موضوعی که این روزها گریبانگیر کسب و کارهای نوپا شده و «جواد عامل» مدیرعامل مسیریاب نشان در این باره گفت: «کسب‌وکارهایی مثل ما که در خارج از تهران هستیم با موضوع مهاجرت نیروها به تهران هم طرف هستیم. البته خوشبختانه در مشهد کم کم اکوسیستم قوی‌تری شکل گرفته و مشکل مهاجرت به پایتخت کاسته شده ولی کماکان معضل مهاجرت نیروها به خارج کشور را داریم.»

عامل همچنین تاکید کرد که کمتر استارت آپ و مجموعه‌ای را می‌شناسد که برایشان تحصیلات و مدارک آکادمیک شرط اول برای آغاز فرایند استخدام باشد. به گفته عامل ویژگی‌هایی چون مهارت، دانش و تجربه مهم‌ترین ملاک‌های آنها برای استخدام یک نیروی کار هستند.

مدیرعامل اسنپ: اپل می‌تواند تبدیل به سلاح علیه کسب و کارهای تمام دنیا شود

باشگاه یک میلیونی‌ها با حضور ژوبین علاقه‌بند (مدیرعامل اسنپ)، علیرضا صادقیان (مدیر iiventures و نت برگ) و مهدی نایبی (مدیرعامل الوپیک) و با غیبت نازنین دانشور (از تخفیفان) برگزار شد. این پنل مختص به استارت آپهایی بود که یک میلیون کاربر دارند و در آن به موضوعات مختلفی از جمله همکاری با یکدیگر برای نجات اکوسیستم اشاره شد. علاقبند در همین رابطه گفت:

«بیشتر از مدیران خودم، مدیران تپسی را می‌بینم تا مشکلات تاکسی‌های اینترنتی را با یکدیگر حل و فصل کنیم. مشکلات یکی دوتا نیستند و از داخل و خارج بوجود می‌آیند؛ همین موضوع تحریم‌های اپل را نگاه کنید. اگر اپل با یک تصمیم و یک کلیک قادر است هزاران اپلیکیشن در یک کشور دیگر از کار‌ بندازد، این یک نوع‌ سلاح به حساب می‌آید که می‌تواند علیه هر کشوری از جمله ایران ما استفاده بشود.»

دومین رویداد جاده ابریشم

رویداد جاده ابریشم در سال آینده به خارج از ایران هم می رسد

در روز دوم این مراسم، با حل مشکلات فنی شاهد ارائه استارت آپها و رقابت شش تیم حاضر در مراسم بودیم. هر شش تیم به فواصل زمانی مختلف و به زبان انگلیسی برای داوران و حضار به معرفی مجموعه خود پرداختند و ۵ دقیقه برای این کار فرصت داشتند. در میان ارائه استارت آپها نیز همچنان سخنرانی‌ها و پنل‌های متعددی برگزار شد و «هادی فرنود» همبنیانگذار جاده ابریشم درباره ماهیت و آینده این رویداد سخنانی را ایراد کرد:

«اساسا اینکه نام این رویداد را جاده ابریشم گذاشتیم یک دلیل بیشتر نداشته و آن هم این بوده که از همان ابتدا دوست داشتیم یک رویداد بین‌المللی داشته باشیم. تصور ما این است که ایران می‌تواند به راحتی تبدیل به یک نقطه قوی استارت آپی در بین کشورهای منطقه شود و برای همین هم می‌خواهیم از سال آینده رویداد جاده ابریشم را به خارج از مرزهای ایران هم ببریم. در حال حاضر دو کشور کویت و ارمنستان برای سال بعد نهایی شده‌اند و سعی داریم که با دو کشور عمان و قطر نیز همکاری‌هایی را به مرحله اجرایی برسانیم.»

فرنود اما تاکید کرد که با وجود پا به گذاشتن به فرای مرزهای ایران، همچنان رویداد نهایی در داخل کشور برگزار خواهد شد و آنها قصدشان این است که ایران را به این کشورها به عنوان هسته استارت آپهای منطقه بشناسانند.

دومین رویداد جاده ابریشم

صندلی داغ ایران تلنت؛ مشکلات ناتمام با بخش سنتی

«آسیه حاتمی» مدیرعامل ایران تلنت میزبان صندلی داغ این رویداد بود و در این مراسم از فراز و فرودهای مجموعه ایران تلنت گفت. او در پاسخ به خبرنگار دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا تاکنون در طول ۱۶ سال فعالیت خود با دولتی‌ها و یا دفاتر کاریابی فیزیکی به مشکل خورده یا خیر گفت:

«قطعا همین طور بوده و می‌تواند مدتها درباره این موضوع حرف زد. ولی باید سریع از این موضوع گذر کنیم چرا که چالش‌های خودش را دارد. زمانی که ایران تلنت کار خودش را آغاز کرد این جمع آوری دیتا و سیستم‌های رایانه‌ای اصلا برای دولتی‌ها و دفاتر کار فیزیکی قابل هضم نبود و با مشکلات عدیده‌ای از سوی این افراد روبرو شدیم که امروزه کمتر است اما حذف نشده است.»

«آرش برهمند» فعال رسانه‌ای نیز خبر از راه‌اندازی یک سامانه امدادرسانی در بحران‌ها به کمک چند شرکت کوچک و بزرگ تکنولوژی در آینده نزدیک داد و گفت: «احتمالا به زودی هکاتونی در همین رابطه در دانشگاه شریف برگزار خواهد شد.»

حاتمی با توجه به انتقادات حضار مبنی بر عدم وجود نسخه فارسی ایران تلنت و یا تغییراتی که بسیار دیر در این مجموعه رخ داده نیز پاسخی ارائه داد:

«هدف ما از ابتدا شرکت‌های خارجی و یا شرکت‌هایی بود که روابط بین‌الملل داشتند و نیازمند نیروی مسلط به زبان خارجی بودند. برای همین هم روی موضوع زبان فارسی چندان کار نکردیم. اینکه خیلی دیر به یک سری تغییرات دست زدیم هم انتقاد به جایی است ولی باید بگویم که ما تا چندی پیش نیروی فنی خارج کشور داشتیم و به تازگی توانستیم نیروی فنی حاذق و با مهارت‌های لازم را برای مجموعه خودمان در داخل کشور پیدا و استخدام کنیم.»

دومین رویداد جاده ابریشم

لزوم برقراری رابطه خوب استارت آپها و رسانه‌ها

در ادامه رویداد و در پنل روابط عمومی و رسانه در استارت آپها، «مانی قاسمی» سردبیر دیجیاتو به لزوم همکاری استارت آپها با خبرنگاران و رسانه‌ها تاکید کرد:

«ارتباط انسانی استارتاپها با خبرنگاران مساله مهمی است. یک‌ ارتباط دوسویه باید وجود داشته باشد همچنین اگر به فکر کانتنت مارکتینگ هستند و نه رپورتاز، باید فضایی به رسانه بدهند که بتوانند از مجموعه‌ها در کنار خدماتی که ارائه می‌کنند انتقاد هم بشود.»

«مسعود یوسف نژاد» سردبیر سایت زومیت نیز با اشاره به اینکه استراتژی هر رسانه در قبال گزینش و انتشار اخبار تفاوت دارد؛ تاکید کرد که اصل کار رسانه و خبرنگار باید صداقت باشد. «مسعود فیاضی» روابط عمومی سامسونگ نیز داشتن نگاه روابط عمومی در تیم استارتاپی را عامل مهمی دانست و گفت: «حتی از زمان تدوین مدل کسب و‌ کار و انتخاب اسم.نگاه روابط عمومی باید از ابتدا باشد و فعالیت پیرامون آن در زمان درست انجام‌ شود.»

دومین رویداد جاده ابریشم

«سحر افاضلی» فعال روابط عمومی در مجموعه‌های گوناگون نیز به استارت آپ ها توصیه کرد که زمانی به فعالیت‌های روابط عمومی و همکاری با رسانه‌ها روی بیاورند که استارت آپ آنها حرفی برای گفتن داشته باشد.

دومین رویداد جاده ابریشم

نود درصد فیلترینگ به درخواست دولت انجام می‌شود

پنل فین‌تک‌ها در ادامه رویداد برگزار شد و در آن «مصطفی امیری» مدیر زرین پال نیز با اشاره به محدودیت‌هایی که شاپرک پیش‌تر برای آنها ایجاد کرده بود گفت:

«محدودیتی که شاپرک چند روز پیش در سرویس ما انجام داد هزینه های زیادی برای ما داشت. راستش را بخواهید مردم باید بدانند که  نود درصد فیلترینگ و قطعی هایی که برای مجموعه ها بوجود آمده از سمت دولت بوده و قوه قضاییه صرفا آن را اجرا کرده است.»

«مهدی عبادی» دبیر فین تک ایران نیز در این پنل با اعلام هشدار نسبت به وضع فین‌تک‌ها در سال جاری اعلام کرد: «فین تک در ایران تا سال ۱۴۰۰ از بین خواهد رفت مگر آنکه در سال ۹۸ بتوانیم وارد رقابت قدرتمندانه شویم و بتوانیم در سال جدید به یک اسکیل بزرگتر برسیم و با دشواریها و موانع سر راه بجنگیم. امسال سال سرنوشت سازی برای فین تک هاست.»

دومین رویداد جاده ابریشم

پیش نویس دستورالعمل اینشورتک‌ها تدوین شده است

در ادامه این پنل «مهدی فروغی» از بیمیتو‌ خبر داد که پیش نویس آیین نامه اینشورتک ها توسط معاونت علمی ریاست جمهوری و بیمه مرکزی و چند بازیگر این حوزه نوشته شده و به زودی اجرا خواهد شد. او تاکید کرد بیشتر نمایندگان دفاتر فیزیکی بیمه همچنان مخالف آنها هستند.»

در انتهای این مراسم به تیم‌های برتر لوح‌های تقدیری اهدا شد و برخی از حامیان مراسم مانند پلتفرم چابک به دیجیاتو خبر دادند که قرار است خدماتی را به این تیم‌های برتر ارائه دهند؛ خدماتی چون سرویس ترکر کمپین‌‌های جذب برای ۵ هزار کاربر، اجرای اتوماسیون برای کمپین‌های ریتارگتینگ یا افزایش خرید برای ۲ ماه و ریپورت‌های پیشرفته انالیتیکس برای ۲ ماه.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی