ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

میراث هابل
علمی

۲۶۵ هزار کهکشان عالم در یک قاب؛ میراث هابل را ببینید

تلسکوپ فضایی هابل از زمان ورودش به مدار زمین در سال ۱۹۹۰ میلادی ده ها هزار عکس را از فضا گرفته است و حالا ناسا با دیتای به دست آمده از ۱۶ سال حضور این ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

تلسکوپ فضایی هابل از زمان ورودش به مدار زمین در سال ۱۹۹۰ میلادی ده ها هزار عکس را از فضا گرفته است و حالا ناسا با دیتای به دست آمده از ۱۶ سال حضور این تلسکوپ در فضا، یکی از جالب ترین و متفاوت ترین نماها را از عالم هستی ساخته و آن را به صورت عمومی منتشر کرده است.

میراث هابل

این عکس که میدان میراث هابل (Hubble Legacy Field) نام دارد با کمک ۷۵۰۰ عکسی تهیه شده که در طول موج های فرابفش تا نزدیک به اینفرارد و با کمک ۳۱ برنامه مختلف گرفته شده اند.

محدوده پوشش داده شده در میدان میراث هابل به قدری وسیع است که عکس های موزایکی قبلی آن (به نام های eXtreme Deep Field و Ultra Deep Field) را هم در بر می گیرد و حاوی ۲۶۵ هزار کهکشان است.

البته eXtreme Deep Field همچنان عمیق ترین چشم انداز به عالم هستی را پیش روی بشر قرار می دهد، با این حال میدان میراث هابل نمایی از عوالم اولیه را فراهم می نماید؛ یعنی زمانی که کهکشان های کوچک و جوان با یکدیگر برخورد می کردند و وارد کهکشان های دیگر می شدند. طبق توضیحات ناسا، این عکس در واقع وضعیت کهکشان ها را تا ۱۳.۳ میلیارد سال پیش یا ۵۰۰ میلیون سال بعد از بیگ بنگ نشان می دهد.

آژانس فضایی آمریکا همچنین اعلام کرده تا زمانی که تلسکوپ های آینده وارد مدار نشوند هیچ تصویری نمی تواند از نظر مقیاس و اندازه با میدان میراث هابل برابری کند و این فرایند احتمالا چندین سال به طول می انجامد. همانطور که در خبرها خوانده اید تلسکوپ جیمز وب تا سال ۲۰۲۱ به فضا پرتاب نخواهد شد.

گارث ایلینگورث که مدیریت تیم تحقیقاتی سازنده این عکس را بر عهده داشته در این باره گفت:

این یک عکس کل تاریخ رشد کهکشان ها در عالم هستی را در خود دارد؛ از زمانی که تازه متولد شده بودند تا موقعی که به یک کهکشان تمام عیار بدل شدند. ما این تصویر را به عنوان ابزاری سودمند برای اخترشناسان منتشر کرده ایم و انتظارمان این است که تحقیقات انجام شده به شکل گیری درک یکپارچه، عمیق و روشن از تکامل عالم در سال های آینده بیانجامد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی