ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش دیجیاتو: واکنش بازار خودرو به حذف قیمت از آگهی ها

هفته گذشته بود که انتشار گزارش تحقیقی دیجیاتو از پشت پرده بازار خودرو، باعث شکل گرفتن موجی از نگرانی صاحب نظران در مورد تاثیر دلالان بر شرایط این بازار پر التهاب شد، اما در نهایت ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

هفته گذشته بود که انتشار گزارش تحقیقی دیجیاتو از پشت پرده بازار خودرو، باعث شکل گرفتن موجی از نگرانی صاحب نظران در مورد تاثیر دلالان بر شرایط این بازار پر التهاب شد، اما در نهایت پس از جنجال های فراوان تنها قدم عملی در راستای کنترل این روند مخرب، چیزی نبود جز حذف شدن قیمت ها از خروجی سه وب سایت اصلی خرید و فروش خودرو در کشور.

حالا پس از گذشت چند روز از اجرای این دستور، تصمیم گرفتیم تا شرایط بازار خودرو را پس از خارج شدن وب سایت ها از روند انتشار قیمت بررسی کنیم و ببینیم که بازار پر حاشیه خودرو کشور به کدام سمت می رود؟

بازار خودرو

سکانس اول- از رکود پاییزی تا رونق زمستانی

پس از افزایش شدید قیمت ها در تابستان و پاییز سال گذشته، بازار خودرو وارد زمستان سختی شد که با رکودی کم سابقه همراه بود. افزایش شدید قیمت ها و نارضایتی عموم مشتریان منتظر برای تحویل خودروهای ثبت نامی باعث شده بود که خریدار چندانی در بازار حاضر نباشد و انتشار اخبار ضد و نقیض در مورد قیمت گذاری و طرح های فروش بلند مدت خودروسازان (مخصوص سال 98 و 99) نیز زمینه ساز جمع آوری نقدینگی از سطح بازار شده بود.

اما بهمن ماه بود که فشار چند ماهه خودروسازان برای کسب مجوز افزایش قیمت ها سرانجام نتیجه داد و با مطرح شدن قیمت های تازه (براساس نرخ های حاشیه بازار) بار دیگر توجه دلالان به این بازار جلب شد.

در تئوری قرار بر این بود که خودروسازان با قیمت گذاری نزدیک به بازار بتوانند با عرضه زیاد قیمت ها را شکسته و بازار را از دست دلالان خارج کنند، اما آنچه در نیمه دوم بهمن و نیمه اول اسفندماه اتفاق افتاد نشان داد که میزان عرضه خودرو به اندازه نقدیندگی دلالان نیست و از این رو سوداگران بزرگ و قدرتمند بازار خودرو موفق شدند تا بار دیگر با یورش به طرح های فروش فوری و خرید تمامی خودروهای موجود، قیمت ها در حاشیه بازار را با ارقام دلخواه خود افزایش دهند.

البته باید اذعان کرد که این ایده خودروسازان برای چند هفته جلوی افزایش ناگهانی قیمت ها را گرفت و باعث به وجود آمدن نوعی از ثبات در بازار خودرو شب عید شد، اما آنچه در بهار 98 روی داد برای کسی قابل پیش بینی نبود.

سکانس دوم: سیل بهاری در بازار خودرو

به طور معمول رویه بازار خودرو کشور بر این قرار است که با گذر از ایام تعطیلات نوروزی، تمایل مشتریان به خرید خودرو کم می شود و رکودی فصلی برای چند ماه بر بازار خودرو سایه می افکند، اما آنچه امسال روی داد مانند شرایط جوی کشور، با همیشه متفاوت بود. اعلام شدن خبرهای اقتصادی ناگوار و چشم انداز تیر و تار از شرایط پیش روی کشور در چند هفته پایانی فروردین ماه باعث شد تا توجه واسطه گران بار دیگر به بازار های زود بازده جلب شود.

در شرایطی که بانک مرکزی طی چند ماه گذشته موفق شده تا حد زیادی از نوسانات سریع بازار ارز جلوگیری کند و بازار مسکن نیز در رکودی تورمی فرو رفته، بازار خودرو برای بسیار افراد، موقعیتی کم ریسک به نظر می رسد. از سوی دیگر عرضه اندک خودروهای داخلی و توقف واردات خودرو به کشور نیز باعث شده تا در مجموع چشم اندازی برای غافلگیر شدن دلالان وجود نداشته باشد.

این درحالیست که بازار خودرو طی یکسال گذشته با فاصله ای اندک قیمت های بازار ارز را دنبال کرده است و حتی در برخی موارد از آن نیز پیشی گرفته است. از این رو جمع شدن تمام این عوامل باعث شد تا واسطه گران سرمایه های سرگردان خود را به بازار خودرو سرازیر نمایند.

ماحصل این رویکرد در چند هفته گذشته، نجومی شدن قیمت بسیاری از خودروها در بازار بود که دست بر قضا همزمان با رکورد شکنی های بورس تهران اتفاق می افتاد، این نکته به خودی خود می تواند نشانی از ورود سرمایه های تازه به بازار خودرو باشد.

بنابراین با افزایش قیمت خودروهای پر طرفدار و پر شدن ظرفیت فروش فوری خودروسازان، قیمت سایر خودروها نیز در بازار رو به ازیاد گذاشت و برخی از مالکین و واسطه گرانی که نگران ثابت ماندن قیمت خودروهای خود بودند نیز با هماهنگی یکدیگر در شبکه های اجتماعی و دستکاری قیمت آگهی ها در سایت های خرید و فروش، به این جریان پیوستند. این مسئله در نهایت خبرساز شد و به ماجرای عدم درج قیمت در وب سایت های خرید و فروش خودرو انجامید.

https://static.digiato.com/digiato/2019/04/11-1.png

سکانس سوم: تابستانی داغ و راکد

اما با حذف شدن قیمت ها از بازارهای اینترنتی، این سوال مطرح می شود که سرنوشت بازار خودرو چه خواهد بود و آیا این اقدام می تواند تاثیری بر روند افزایش قیمت ها داشته باشد یا خیر؟

نظر سنجی دیجیاتو از شبکه های مجازی نشان می دهد که فقط 20 درصد افراد نسبت به کاهش قیمت خوشبین هستند، 31 درصد، معتقدند که قیمت ها در محدوده فعلی ثابت خواهد ماند و 49 درصد نیز بر این باورند که علیرغم کند شدن معاملات، روند افزایش قیمت ادامه می یابد.

بررسی میدانی ما از سطح بازار نشان می دهد که با حذف شدن قیمت ها، خریداران و فروشندگان دچار نوعی سردرگمی شده اند. افرادی که خود را نیازمند خودرو می دانند، در تلاشند تا قبل از بالارفتن بیشتر قیمت ها، خودرو مورد نظر خود را خریداری نمایند چرا که با چشم انداز فعلی اقتصادی، امید چندانی به کاهش قیمت ها وجود ندارد.

سعید که در تلاش برای خریدن 206 دست دوم است در این رابطه می گوید "خودروهای بهمن ماه را تحویل نداده اند، شرایط فروش جدید هم در کمتر از یک دقیقه پر می شود. دلار هم که در حال افزایش است، چرا باید دلم به کاهش قیمت خوش باشد؟"

یکی از نمایشگاه داران که به سابقه 15 ساله خود در بازار تاکید دارد، می گوید که خرید و فروش در بازار چندان زیاد نیست، این ماشین ها واقعا گران شده اند و برای همین هم خریدار کم است.

در این شرایط ما مرجعی برای قیمت گذاری نداریم، تا چند سال قبل از نیازمندی های همشهری قیمت ها را مشخص می کردیم، اما حالا باید خود به فروشندگان مختلف زنگ بزنیم اما آنها هم قیمت ها را نمی دانند. بنابراین بازار بهم ریخته است.

چیزی که نمایشگاه داران مخفی می کنند این است که این شرایط عملا به نفع آن ها و سایر واسطه گران تمام شده است. اگر خودتان را به جای فروشنده جا بزنید و به سراغ این صنف بروید خواهید دید که نهایت تلاش خود را بکار می گیرند تا با استفاده از شرایط نامشخص فعلی، خودرو شما را به کمترین قیمت خریداری کنند، در زمان فروش اما ماجرا به کلی عوض می شود و همه قیمت های نجومی هفته قبل را ملاک قرار می دهند.

در این وضعیت مشخص است که فروشندگان و خریداران واقعی محافظه کارانه رفتار کنند و حجم معاملات در بازار کاهش یابد، اما نکته چالش برانگیز تر می تواند خروج تدریجی سرمایه دلالان از بازار پر آشوب خودرو باشد.

در واقع اگر چنین حجمی از سرمایه به بازار ارز سرازیر شود، مشخص نیست که قیمت ها چه خواهد شد. از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که واسطه گرانی که با هدف کسب سود، خودروهای مد نظر خود را طی هفته های اخیر خریداری کرده اند نیز دچار ضرر و زیان شوند و در عمل نتوانند خریداران واقعی ای برای خودروهای پارک شده خود پیدا کنند.

در این صورت شاید کاهش قیمت نیز در بازار اتفاق بیافتد یا حداقل قیمت خودرو بار دیگر با نرخ افزایشی ارز هماهنگ شود.

در چنین شرایطی می توان حدس زد که نوسانات قیمت خودروهای وارداتی بیش از خودروهای داخلی خواهد بود. در واقع به دلیل وجود مبنای قیمت گذاری ارزی، بهتر می توان بین نرخ ارز و قیمت عرضه خودرو در ایران رابطه برقرار کرد.

همچنین رونق و رکود تاثیر بیشتری بر بازار کوچک خرید و فروش خودروهای میلیاردی دارد. این در حالیست که خودروهای داخلی به هرحال فروش می روند و تفاوت رونق و رکود صرفا در مدت زمان انتظار کشیدن (خواب سرمایه) خود را نشان می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • aliresa
    aliresa | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

    فقط و فقط تولید کننده و وارد کننده توانایی تاثیرگذاری در این حد روی قیمتهارو دارن ولاغیر، هرچیز دیگه که عنوان بشه آدرس غلط دادنه و انداختن مافیابازی خودشون گردن مردمه. شما بخای دنا بخری اگه کارخونه اعلام کنه فروش فوری تحویل یکروزه اونوخ ببینم قیمتا اینطوری فضایی میشه؟! همه ش کار خودشونه، کار سیستمه

  • Ahmadi Mohsen
    Ahmadi Mohsen | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

    سلام به شما و خسته نباشید

    می خواستم بگم این دلالانی که با گذاشتن قیمت های فضایی و جعلی قیمت خودرو را تغییر میدادند،الان وارد بازار موتور سیکلت های خارجی شدند. به عنوان مثال موتورهای اسکوتر مثل ویگو و کاوان و تی وی اس .
    یه چرخی تو دیوار تهران بزنید متوجه میشید که از هر چند تا آگهی موتور ، یکیش از همین مدل موتورهایی هست که نام بردم.
    بنده یکماه هست که دنبال موتور با قیمت عرف تو دیوار گشتم ولی روز بروز قیمتها بالاتر میرود .
    حتی کسایی که شخص عادی هستن و موتورهای نامبرده رو برای فروش گذاشتن، در عرض چند ساعت یا با قیمت بالاتر فروختن ،یا آگهی رو حذف کردن.
    لطفا راجع به این موضوع هم حتما بررسی و تحقیق کنید
    نمونه بارزش موتور کویر رادیسون که از ماه گذشته تا الان چند میلیون گرانتر شد.

    ممنون

  • Armin Khani
    Armin Khani | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

    ما ایرانی جماعت ذات نداریم!

  • ازکجا به کجا
    ازکجا به کجا | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

    بگین قیمت ها رو به کاهش بیشتر نتیجه میده تا این مثلآ نظرات بدرد نخور و گیج کننده، آخه چرا حساسیت ایجاد میکنید??‍♂️

    • سپهر زنگنه
      سپهر زنگنه | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

      بگیم رو به کاهش هست و افزایشی باشه، کسی ماشینش رو بفروشه و بعد ضرر کنه، کی باید جواب بده...ما در برابر صحت و سقم تحلیل هایی که می نویسیم احساس مسئولیت می کنیم.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی