ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی مسابقات شبیه ساز رانندگی در ایران؛ تنها راه ممکن برای پیوستن به رقابت های اتومبیل رانی واقعی

شبیه ساز رانندگی (Driving Simulator) یا سیمولاتور رانندگی سیستمی است که با استفاده از شبیه‌سازی آموزش رانندگی، ارتقاء رفتار ترافیک و امکان تغییر نگرش برای رانندگان پرخطر ممکن شده ‌است. در شبیه‌ساز رانندگی، کاربر در ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۲:۳۰

شبیه ساز رانندگی (Driving Simulator) یا سیمولاتور رانندگی سیستمی است که با استفاده از شبیه‌سازی آموزش رانندگی، ارتقاء رفتار ترافیک و امکان تغییر نگرش برای رانندگان پرخطر ممکن شده ‌است. در شبیه‌ساز رانندگی، کاربر در معرض یک محیط رانندگی شبیه‌سازی‌شده قرار می‌گیرد، به‌طوری‌که احساس حضور در محیط واقعی به او دست خواهد داد و این احساس حضور به‌وسیله تعامل کاربر با محیط و غوطه ور شدن در آن ایجاد می‌گردد. منظور از تعامل، ارتباط متقابل میان کاربر و محیط است، به‌نحوی‌که هم کاربر روی محیط اثر می‌گذارد و هم محیط می‌تواند روی کاربر اثر بگذارد. غوطه ورشدن به آن معنا است که کاربر به چنان حسی در محیط مجازی برسد که احساس حضور در یک محیط واقعی نیز به او دست بدهد. در این حالت اگرچه او در یک دنیای واقعیت مجازی قرار دارد، اما عکس‌العمل‌های او به محیط، طبیعی و مشابه با واقعیت خواهد بود.
در ادامه به گفت و گو با یکی از رانندگان شبیه ساز ایرانی که در لیگ SRO ESPORTS شرکت می کند می پردازیم.

شبیه ساز رانندگی

امیر حسین حسینی متولد ۱۳۷۱ به دلیل علاقه زیاد به رانندگی از کودکی با بازی های کامپیوتری شروع به رانندگی کرد.

از کجا شروع کردی؟

اولین بار بازی RACE 07 را با فرمان شبیه ساز رانندگی شروع کردم. این بازی حالت آنلاین هم داشت و امکان این را داشت که در سطح جهانی با دیگر رانندگان به رقابت بپردازید.

چه موقع وارد رقابت های کارتینگ شدی؟

سال ۲۰۱۳ متوجه شدم یک راننده ی ایرانی به اسم کوروش محمد خانی در رقابت های فرمول ۲ شرکت می کند. از شبکه های اجتماعی کمک گرفتم و در فیس‌بوک او را پیدا کردم. به او پیام دادم و از علاقه ی خودم به رانندگی به او گفتم. او پیامم را دید و دقیقا زمانی بود که قصد داشت به ایران بیاید. بعد از کمی صحبت قرار ملاقات را تنظیم کردیم. تا آن موقع تجربه ی رانندگی واقعی نداشتم و فقط شبیه ساز رانندگی کار کرده بودم.

بعد از یک صحبت طولانی قرار شد که یک کارتینگ سینیور تهیه و تمرین ها را شروع کنم. در مسابقات نیز شرکت کردم و قرار بر این شد اگر نتایج خوبی کسب کردم در مسابقات جهانی شرکت کنم. بعد از دو هفته تمرین در مسابقات سینیور شرکت کردم. اما روز مسابقه چرخ ماشین در رفت و تصادف بدی کردم. به دلیل خطرات این ورزش در سطح کارتینگ و حواشی مربوطه تصمیم گرفتم که در مسابقات شرکت نکنم.

بعد از ترک کارتینگ چه اتفاقی افتاد؟

تصمیم گرفتم تا زمانی که به خارج از کشور می روم، در مسابقات داخل پیست شرکت نکنم. شروع به رانندگی با یک شبیه ساز جدید به اسم Assetto Corsa کردم. اولین شبیه سازی بود که لایسنس ماشین های مانند فراری و لامبورگینی و .. را داشت. خودم شروع به تمرین کردم. همین زمان بود که به مشهد رفتم. در مشهد یک مرکز ریس نت هست که در ایران لیگ شبیه ساز برگزار می کنند. این شبیه ساز LFS نام داشت، که در لیگ کشور اول شدم. بعد از این ارتباطم با لیگ ایران قطع شد.
شرکت‏Assetto Corsa تصمیم گرفت یک شبیه ساز مانند شبیه ساز تیم های فرمول یک که محرمانه است و فقط تیم ها اجازه ی استفاده از آنها را دارند، بنام Assetto Corsa Competizione روانه ی بازار کند. این شبیه ساز رانندگی برای کلاس GT3 طراحی شد. این شبیه ساز در ابتدا فقط مخصوص رانندگان GT3 بود که قبل از مسابقات با این شبیه ساز تمرین کنند.

هدف استفاده از این شبیه سازها چیست؟ چرا رانندهای GT3 به جای حضور در پیست از شبیه ساز رانندگی استفاده می کنند؟

از اهداف استفاده از این شبیه سازها ارتقا ماشین ها و به دست آوردن ستاپ پیست هستند. برای ساخت و طراحی این شبیه ساز با لیزر سطح پیست را بررسی می کنند و جز به جز نقاط پیست را لیزر اسکن می کنند و به همین دلیل شبیه ساز شباهت فوق العاده زیادی به پیست واقعی دارد. از لحاظ ماشین ها هم همین طور حتی قدرت موتور، ستاپ ها و عملکرد دیفرانسیل نیز دقیقا شبیه به ماشین های واقعی است.
بعد از مدتی این شبیه ساز را به هدف استعداد یابی عمومی کردند. تا با این کار هم فروش شبیه ساز رانندگی مذکور را افزایش دهند هم برای تیم هایی مانند لامبورگینی، فراری، مرسدس و ... استعدادیابی کنند.

عملکرد استعدادیابی با شبیه ساز رانندگی چگونه است؟

بعد از طراحی این شبیه ساز اول ورژن کامل بازی منتشر نشد و قرار شد در هر ورژنی که منتشر می شود یک پیست و یک خودرو مشخص معرفی شود و برای هر ورژن تایم گیری جهانی انجام شود و من در تمام مراحل بین ۱۵ هزار نفر از کاربران که شامل رانندگان فعلی GT3 نیز است، اول شدم.

آیا عضو تیم و گروه خاصی هستی؟

بله، باز هم از شبکه های اجتماعی استفاده کردم. داخل توییتر اطلاعاتی درباره ی خودم منتشر کردم. با ۱۰ تیم مکاتبه کردم بعضی از تیم ها با حقوق و‌ مزایا بودند ولی میزان ساپورت و حمایت آنها متفاوت بود که در آخر با تیم oscaro esports که یک تیم فرانسوی است به توافق رسیدم. این تیم سهام دار بزرگ مسابقات WTCR است.
در حال حاضر من از این تیم حقوق می گیرم و سالیانه تجهیزاتی مانند فرمان، کامپیوتر و... در اختیار من قرار می گیرد، همچنین اگر مسابقه ای برگزار شود کلیه ی هزینه های اقامت و ... به عهده ی تیم است.

در حال حاضر در چه رقابت هایی شرکت می کنی؟

در حال حاضر در رقابت های SRO ESPORTS شرکت می کنم که یکی از مهم ترین رقابت های شبیه ساز رانندگی تاریخ است. ابتدا یک بیانیه برای ثبت نام راننده ها صادر شد. این مسابقات در ۳ کلاس برگزار میشود، کلاس Pro, Silver و AM. کلاس Pro که رانندهای حرفه ای هستند و ‌با حقوق برای تیم ها رانندگی می کنند. هر تیم دو راننده برای این مسابقات دارد. کلاس AM راننده های آماتور هستند که با هزینه ی خودشان در این مسابقات شرکت می کنند. تایم گیری های انجام شده نیز برای دسته بندی رانندگان بود تا کلاس هر راننده مشخص می شود.

در حال حاضر در کدام کلاس رانندگی می کنی؟

در ابتدا تیم اصرار داشت در کلاس Pro رانندگی کنم. شرایط Pro هم به این صورت بود که فقط ۱۲ راننده از سرتاسر جهان می توانستند در این کلاس شرکت کنند. ولی قانون برای کلاس Pro این بود که اگر مثلا مسابقه در پیست مونزا برگزار می شود، راننده حتما باید به این پیست برود. به همین دلیل من در کلاس Silver شرکت کردم. قبل از هر مسابقه تعیین خط برگزار می شود و هفته ی بعد از آن ۱۲ نفر اول تعیین خط در مسابقات شرکت می کنند. در ابتدا فکر می کردیم که برای کلاس Silver احتیاج نیست که به محل برگزاری مسابقات بروم ولی در ادامه متوجه شدم که فقط تعیین خط را می توانم از خانه مسابقه بدهم و برای مسابقه باید به پیست بروم و به دلیل اینکه پاسپورت من آماده نبود مسابقه مونزا را از دست دادم. کل فصل هم شامل ۶ مسابقه است. با این حل در تعیین خط مونزا اول شدم.

جوایز این مسابقات چیست؟

این مسابقات چون حالت استعدادیابی دارد، قرار شده است که سه نفر اول وارد تیم GT3 لامبورگینی شوند و بتوانند یک فصل کامل را برای تیم لامبورگینی به عنوان راننده ی AM رانندگی کنند. که در حالت عادی هر راننده برای حضور در این رقابت ها باید حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار هزینه کند که ۳ نفر برتر به صورت کاملا رایگان در این رقابت ها شرکت خواهند کرد. به درخواست تیمم قصد دارم مسابقات دیگری هم شرکت کنم از شبیه ساز دیگری به اسم iracing، جایزه این سری مسابقات نیز یکصد هزار دلار اعلام شده است.

در حال حاضر مربی داری؟

خیر. مسائل پایه ای رانندگی را از کوروش محمد خانی یاد گرفتم با این حال همیشه در حال یادگیری هستم و سعی میکنم دیگر رانندگان را الگوی خود قرار دهم. تلاش می کنم که بتوانم لایسنس گلد را دریافت کنم و در کلاس Pro شرکت کنم چون تا کنون راننده ای از ایران در این کلاس حضور نداشته است.

آیا می توان گفت که شغل تو راننده ی شبیه ساز است؟

بله صد درصد. من در حال حاضر از این کار درآمد دارم و همین مسئله هم علاقه ی من را به شبیه ساز و رانندگی بیشتر کرده است و فکر می کنم که اولین نفر در ایران هستم که از رانندگی کسب درآمد می کنم. در حال حاضر هدف من این است که هرچه زودتر در واقعیت و رانندگی در پیست به لایسنس گلد و کلاس Pro برسم که تاکنون راننده ای از ایران به این سطح و لایسنس نرسیده است. بقیه ی رانندگان ایرانی یا اسپانسر داشته اند یا با هزینه ی خودشان در کلاس AM شرکت کرده اند.

مبلغ درآمد کفاف هزینه ها را می دهد؟

تیم من در حال حاضر در حدود ماهی 8 میلیون تومان را برایم از طریق مستر کارت شارژ می کند و این مبلغ از طریق صرافی قابل نقد کردن است، اما در خصوص هزینه ها باید گفت که در شرایط فعلی با نرخ دلار 14 - 15 هزار تومانی، شما حداقل به یک کامپیوتر واقعا به روز، مجموعه فرمان و پدال و نرم افزار مربوط به این شبیه ساز (assetto corsa competizione) و ترجیحا یک صندلی مناسب نیاز دارید که با نرخ های فعلی 30 الی 60 میلیون تومان برایتان تمام می شود. بنابراین هزینه ها نسبت به شرکت در مسابقات واقعی بسیار کمتر است، اما به هرحال در شرایط فعلی ارز، نمی توان گفت که برای ایرانی ها ارزان تمام می شود.

چه مدت در روز تمرین می کنی؟

روزی ۶ تا ۷ ساعت خیلی تلاش می کنم بعضی اوقات تا روزی ۱۵ ساعت هم تمرین می کنم که به سریع ترین زمان ممکن برسم ولی رقابت ها خیلی به هم نزدیک هستند. از زمانی که درسم در مدرسه تمام شد با توجه به مخالفت هایی که بود دانشگاه نرفتم و تمام وقت خود را به رانندگی اختصاص دادم و تلاش کردم علم خود را در زمینه ی رانندگی افزایش دهم. در حال حاضر مشکل اصلی سربازی و گرفتن پاسپورت است که در تلاش هستیم مشکل را زودتر برطرف کنیم.

برای افرادی که علاقه مند به حضور در این مسابقات هستند توصیه ای داری؟ علاقه مندان از کجا می توانند شروع کنند؟

چون سطح این مسابقات بسیار بالاس و برنده شدن داخلش اصلا راحت نیست قبل از شروعش حتما شخص باید دوره ی نیمه حرفه ای و حرفه ای رو زیره نظر مربی هایی که داخل کشور هستن یا در کارتینگ یا کلاس جی تی بگذرونه.تا با مفهموم صحیح روندن اشنا بشه.بعد با تمرین داخل شبیه ساز اون قواعد رو درونش رشد بده تا بتونه سریع بشه و خودشو به رقابت های جهانی نزدیک کنه.

بنابراین قدم اول مسابقات شبیه ساز، یاد گرفتن رانندگی با خودروهای مسابقه ای واقعیست؟

بله حتما باید قواعد حرفه ای شدن رو یاد بگیرن.تا بتونن درست برونن تا تایم خوب بزنن.چون فیزیک شبیه ساز با واقعیت برابری میکند، البته فقط سری مسابقات assetto corsa competizione و iracing به صورت حرفه ای هستند و سایر رقابت های شبیه ساز، فاصله نجومی ای با مسابقات واقعی دارند.

حرف آخر؟

در حال حاضر شبیه ساز رانندگی در سطح جهان بسیار پر اهمیت شده است. دیگر مانند گذشته احتیاج نیست که رانندگان میلیون ها دلار هزینه کنند تا به تیم های بزرگ برسند. در حال حاضر راه رسیدن به تیم های خوب شبیه ساز است نه پول و نه اسپانسر. اهمیت شبیه ساز رانندگی به اندازه ای است که بسیاری از رانندگان تیم های بزرگ با شبیه ساز به این تیم ها راه یافته اند.
من تا الان تلاش بسیار زیادی کرده ام‌ در ابتدا هزینه های مربوطه بسیار زیاد بود و افراد زیادی به خصوص مادرم به من کمک کردند. امیدوارم بستری فراهم شود تا کسانی که استعداد رانندگی دارند بتوانند به جایگاهی که لایق آن هستند برسند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • pouya_zara
    pouya_zara | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

    من که اصلا نفهمیدم چه به چیه!?
    هنوز دارم Need for Speed: Most Wanted بازی میکنم تا آخر بخش داستانی هم بلد نیستم برم? ?

  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸

    آفرین آرزوی موفقیت بیشتر رو برات دارم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی