ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی دفاعی
تکنولوژی

انهدام راکت توسط سلاح لیزری جدید ارتش آمریکا

نیروی هوایی ایالات متحده موفق شد با استفاده از یک تکنولوژی دفاعی لیزری چند موشک هوایی را هدف قرار داده و منهدم کند. این سلاح لیزری که «نشانگر لیزر پرانرژی دفاعی» یا به اختصار (SHiELD) نام ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

نیروی هوایی ایالات متحده موفق شد با استفاده از یک تکنولوژی دفاعی لیزری چند موشک هوایی را هدف قرار داده و منهدم کند.

این سلاح لیزری که «نشانگر لیزر پرانرژی دفاعی» یا به اختصار (SHiELD) نام گرفته در آزمایشات انجام شده ثابت کرد که می تواند در موقعیت های سخت نیز مورد استفاده قرار بگیرد. در حال حاضر SHiELD یک نیروی دفاعی بوده که روی زمین مستقر می شود اما بعد از تکمیل قرار است قابلیت جابه جایی و حمل توسط هواپیماهای جنگی را داشته باشد.

این تکنولوژی از سه قسمت اصلی تشکیل شده است: سیستم لیزری، سیستم کنترل برای هدفگیری لیزر و سیستم تامین توان مصرفی. آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا که مسئولیت انجام این تست را بر عهده داشت در مورد مزایای این تکنولوژی چنین گفت:

SHiELD یک قدم بزرگ برای توسعه سیستم های انرژی جهت گیرنده است و می تواند تحولی در تکنولوژی دفاعی نظامی به وجود بیاورد.

فعلا این تکنولوژی دفاعی قابلیت استفاده عملی در میدان نبرد را ندارد چرا که نیروی هوایی ایالات متحده در سال 2017 قرارداد پروژه را با شرکت سازنده یعنی لاکهید مارتین امضا کرد و احتمالا اتمام این پروژه تا سال 2021 به طول بیانجامد. بعد از آن هم مدتی طول می کشد تا این سیستم بتواند کاربرد خود را در نیروی هوایی پیدا کند.

تکنولوژی دفاعی

با فرض اینکه تکنولوژی مورد نظر طبق انتظارات کار کند، تاثیر بسزایی در جنگ های هوایی خواهد داشت. این سیستم لیزری حداقل در شروع کار یک سلاح یورشی نخواهد بود بلکه برای دفاع در برابر موشک های شلیک شده مورد استفاده قرار خواهد گرفت. (به هر دو صورت پدافندهای زمین به هوا و هوا به هوا)

به نظر می رسد تا زمانی که تداخل گری در کار لیزر اختلال ایجاد نکند، یک جنگنده هوایی مجهز به این تکنولوژی در مقابل حملات موشکی مصون خواهد ماند.

در سال 2015 نیز نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا از برنامه های خود برای تجهیز جنگنده های این کشور به تسلیحات لیزری خبر داده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

    درود بر ایالات متحده

  • Ahmad Darvishi
    Ahmad Darvishi | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸

    سپاه ایران تو سال 1388 تکنولوژی لیزر جامدش رو به رخ همه کشید. دیگه اینا در مقابلش چیزی نیستند و از اون سال ها تا الان چقدر پیشرفت کرده، معلوم نیست.
    منابع:
    حرف های یک مجری شبکه های ماهواره ای در این مورد
    https://www.aparat.com/v/DB0NW/دستیابی_سپاه_پاسداران_انقلاب_اسلامی_به_سلاح_لیزری_جامد
    https://www.washingtonexaminer.com/report-iran-targets-us-military-satellites-with-lasers-china-with-missiles

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی