ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

carvideo_resize_md
خودرو

دوربین های ارزان قیمت خودروهای خودران می توانند جایگزین لیدار شوند

تسلا یکی از پیشگامان اتومبیل های خودران به شمار می رود. این کمپانی آمریکایی برخلاف شرکت های دیگر که عمدتا از فناوری لیدار برای توسعه فناوری خودران استفاده می کنند، بیشتر از دوربین ها و ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۰:۰۱

تسلا یکی از پیشگامان اتومبیل های خودران به شمار می رود. این کمپانی آمریکایی برخلاف شرکت های دیگر که عمدتا از فناوری لیدار برای توسعه فناوری خودران استفاده می کنند، بیشتر از دوربین ها و سنسورها کمک می گیرد. ایلان ماسک مدیرعامل تسلا قبلا در اظهار نظری جالب گفته بود لیدار بی فایده و احمقانه بوده و هر کسی که به این فناوری وابسته باشد، دچار سرنوشتی شوم خواهد شد.

اگر چه این اظهارات در ابتدا جنجالی پنداشته می شدند، اما تحقیق اخیری که توسط دانشگاه Cornell انجام شده، تا حدودی حرف های آقای ماسک را تایید می کند. این تحقیق نشان می دهد که اتومبیل های خودران می توانند تنها با استفاده از دوربین های ارزان قیمت، محیط اطراف خود را به صورت سه بعدی ببینند.

اتومبیل های خودران به منظور تردد امن باید بتوانند بین جاده ها، ساختمان ها و مردم ایجاد تمایز کنند. این کار نیازمند آنست که چنین خودروهایی سیستمی مشابه با سیستم بینایی انسان ها داشته و قادر باشند در مدت زمانی بسیار کوتاه هزاران تصمیم درباره سرعت، جهت حرکت و مواردی از این دست بگیرند.

فناوری خودران

برای تحقق امر فوق تعداد زیادی از کمپانی های فعال در زمینه فناوری خودران به لیدار متوسل شده اند. این تکنولوژی از لیزر برای ساخت نقشه های سه بعدی از پیرامون استفاده می کند.

تکنولوژی لیدار در کنار مزایا، به دلیل قیمت بالایی که دارد، ممکن است تا 10 هزار دلار به قیمت نهایی خودرو اضافه کند. همچنین به منظور داشتن احاطه به محیط باید روی سقف خودرو نصب شود که این مساله هم افزایش ضریب درگ و کاهش مسافت قابل پیمایش اتومبیل های برقی را در پی دارد.

دانشمندان Cornell عقیده دارند از طریق نصب دوربین های ارزان قیمت در دو طرف شیشه جلو می توان تصاویری برجسته (stereoscopic) تولید کرده و با ترکیب آنها دیدی سه بعدی و از بالا به پایین به دست آورد.

در تصویر زیر می توانید ببینید که داده های سه بعدی تولید شده توسط دوربین ها تا حد زیادی قابل مقایسه با داده های تولید شده توسط اسکنر لیزری هستند، حال آنکه اختلاف هزینه بین این دو بسیار زیاد است.

carhighway_resize_md

شرکت های فعال در حوزه اتومبیل های خودران نسبت به فاصله گرفتن از تکنولوژی پر هزینه لیدار بی میل هستند. دقت و برد تکنولوژی لیدار دلیل اصلی این موضوع است.

محققین دانشگاه Cornell احتمال می دهند بهبودهای چشمگیر در تشخیص دامنه و دقت و همچنین ارایه داده های دوربین مشابه با دید یک پرنده (از بالا به پایین) منجر به یک انقلاب در صنعت اتومبیل های خودران خواهد شد.

شایان ذکر است Cornell دستاوردهای خود در زمینه استفاده از دوربین به جای لیدار در اتومبیل های خودران را در ماه ژوئن و در کنفرانس بینایی رایانه ای و تشخیص الگوها ارایه خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • nexaen
    nexaen | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

    خوانش این واژه به این صورته: لایدار - لایدار - لایدار

  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

    به نظر من در نهایت لیدار و دوربینها به کمک هم میان .. هر دو جبهه در اشتباهن .. لیدار ارزان قیمتتر که نقش مکمل رو داره در کنار دوربینها و سایر سنسورها میتونه عملکرد خیای بهتری داشته باشه

مطالب پیشنهادی