ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شدو بروکرز
تکنولوژی

جاسوسان چینی پشت پرده ابزار تولید باج افزار واناکرای

هکرهای «شدو بروکرز» در سال 1396 مجموعه ابزارهای جاسوسی  آژانس امنیت ملی ایالات متحده را منتشر کردند که در ماه های پس از آن موجب نفوذهای امنیتی متعدد از جمله توسط باج افزار واناکرای شد. ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۹

هکرهای «شدو بروکرز» در سال 1396 مجموعه ابزارهای جاسوسی  آژانس امنیت ملی ایالات متحده را منتشر کردند که در ماه های پس از آن موجب نفوذهای امنیتی متعدد از جمله توسط باج افزار واناکرای شد. در حالی که این گروه ادعا می کردند ابزارها را از NSA سرقت کرده اند اما گزارش جدید نشان از تصاحب ابزارها توسط جاسوسان چین می دهد.

شرکت امنیتی سیمنتک اعلام کرده که ردپای گروهی به نام «Buckeye» در پشت ماجرای ابزار جاسوسی مورد بحث دیده می شود. این گروه که یکی از پیمانکاران وزارت امنیت ملی چین است حتی از یک سال قبل از فاش شدن ابزارها توسط شدو بروکرز از آنها بهره برده اند.

اما نحوه به دست آوردن ابزار هم عجیب است. بر اساس بررسی زمان انجام حملات و سرنخ های به دست آمده از کدهای کامپیوتری، محققان شرکت امنیتی سیمنتک باور دارند گروه Buckeye کدها را سرقت نکرده اند، بلکه آنها را از یک حمله آژانس امنیت ملی ایالات متحده علیه کامپیوترهایشان برداشت کرده اند. سپس ابزارها را به نحوه دلخواه خود تغییر داده و نسخه ویژه خود را ساخته اند. نحوه بهره چینی ها از این ابزار مشابه با این بوده که یک فرد مسلح سلاح دشمن را گرفته و شروع به شلیک به او کند.

شدو بروکرز

بر اساس یادداشت های محرمانه مشاهده شده توسط نیویورک تایمز گروه چینی که از ابزار آژانس امنیت ملی بهره برده در میان خطرناک ترین پیمانکاران چینی به حساب می آید که تاکنون شناسایی شده اند. علاوه بر این در گزارش آمده که ایجاد تغییر در ابزارها کار ساده ای نبوده است.

بر اساس گزارش سیمنتک ابزارها در نهایت برای حمله به سازمان های تحقیقاتی، موسسه های آموزشی و دیگر زیرساخت ها در کشورهایی از جمله بلژیک، لوکزامبورگ، ویتنام، فیلیپین و هنگ کنگ به کار رفته اند. در یکی از موارد حتی اطلاعات خصوصی میلیون ها ارتباط خصوصی یک شبکه بزرگ مخابراتی به دست هکرها افتاده است.

در صورتی که ابزارهای گروه Buckeye منبع ابزارهای فاش شده توسط شدو بروکرز باشد به این ترتیب Buckeye هم به طور غیر مستقیم مسئول حملاتی خواهد بود که توسط هکرهای کره شمالی و روسیه با استفاده از این ابزار انجام شده است. فراموش نکینم که باج افزار واناکرای خدمات سلامت ملی بریتانیا را با مشکل مواجه کرد. هکرهای روسی هم آسیب هایی به خدمات حیاتی اکراین از جمله سیستم پست، فرودگاه ها و خودپردازها وارد کردند.

شدو بروکرز

در نهایت اما سیمنتک مدارکی دال بر استفاده Buckeye از ابزار آژانس امنیت ملی علیه خود ایالات متحده یافت نکرده. این شرکت امینتی باور دارد دلیل این موضوع این است که گروه هکری تصور کرده اند NSA یک سیستم دفاعی علیه سلاح سایبری خود توسعه داده است.

این موضوع بار دیگر از کنترل خارج شدن بخش های کلیدی زرادخانه امنیت سایبری ایالات را نشان می دهد. همچنین از این موضوع حکایت دارد که ردیابی بدافزارهایی که خود ایالات متحده برای نفوذ به شبکه های کشورهای دیگر و حمله به دشمنان توسعه داده برای این کشور به شدت پیچیده و مشکل است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی