ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کولر
علمی

کولر‌ی که از هوا سوخت تولید می‌کند

محققان در پی توسعه کولری هستند که با جذب کربن موجود در هوا به کاهش گازهای گلخانه ای کمک می کند. کولرها برای خنک کردن هوا نیاز به انرژی زیادی دارند و مصرف این انرژی ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

محققان در پی توسعه کولری هستند که با جذب کربن موجود در هوا به کاهش گازهای گلخانه ای کمک می کند.

کولرها برای خنک کردن هوا نیاز به انرژی زیادی دارند و مصرف این انرژی باعث آزاد شدن گازهای گلخانه ای و در نتیجه گرم شدن کره زمین می شود. بنابراین ایده ساخت کولر هایی که بتوانند علاوه بر کارایی عادی خود یعنی جذب گرما، کربن موجود در هوا را نیز جذب کنند جذاب و کاربردی به نظر می رسد.

راهکار محققان این است که دستگاه کولر با استفاده از یک فیلتر مخصوص، کربن و آب موجود در هوا را جذب کرده و آن را به سوخت هیدروکربنی تبدیل کند. این ماده می تواند برای مصارف دیگر در خانه شخص مورد استفاده قرار گرفته و یا فروخته شود.

این ایده که در قالب یک مقاله در مجله «نیچر» منتشر شده، در واقع بر اساس استفاده از ریزشبکه هاست که از کربن به دام افتاده توسط دستگاه کولر استفاده می کند. بر اساس تخمین محققان یک کولر جاذب کربن می تواند در یک دفتر کار 600 هزار گالن سوخت هیدروکربنی در سال تولید کند.

تکنولوژی به دام اندازی کربن همچنان در مراحل اولیه تحقیق قرار دارد اما ایده های مشابه زیادی برای توسعه آن داده شده است. یکی از بزرگترین چالش های این تکنولوژی استفاده آن از انرژی الکتریکی است که در دنیای امروز سوخت پاکی به حساب نمی آید. بنابراین برای اینکه نسبت به کربنی که تولید می شود، مقدار بیشتری را بتوان جذب کرد محققان ایده استفاده از انرژی های تجدید پذیر را مطرح کرده اند.

کولر

با این حال حتی اگر این دستگاه ها از انرژی تجدیدپذیر هم استفاده کنند، سوخت هیدروکربنی تولید شده توسط آنها بعد از سوزانده شدن گازهای گلخانه ای وارد هوا می کند.

واضح است که ما در آینده به خاطر روند افزایشی دمای زمین نیاز به استفاده بیشتر از کولرها خواهیم داشت بنابراین ایده کولرهایی که زمین را گرم تر از پیش نکنند به نظر جذاب می رسد، هرچند در حال حاضر بیشتر در حد یک تئوری باشد. اما به هرحال حتی کولرهای جاذب کربن نیز نمی توانند با مصرف بی رویه انسان ها مقابله کنند، عاملی که اصلی ترین دلیل گرم شدن روزافزون سیاره محل سکونتشان است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی