ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

koenigsegg jesko (3)
خودرو

نگاهی به تکنولوژی اعجاب آور جعبه دنده هوشمند و 9 سرعته کوئنیگ زگ

جعبه دنده 9 سرعته 7 کلاچه جدیدترین ابرخودرو کمپانی سوئدی کوئنیگ زگ را باید یکی از عجایب صنعت خودرو دانست. با ما همراه باشید تا از زبان کریستین ون  بنیان گذار این شرکت درباره این ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

جعبه دنده 9 سرعته 7 کلاچه جدیدترین ابرخودرو کمپانی سوئدی کوئنیگ زگ را باید یکی از عجایب صنعت خودرو دانست. با ما همراه باشید تا از زبان کریستین ون  بنیان گذار این شرکت درباره این جعبه دنده توضیحات تکمیلی را بخوانیم.

به احتمال زیاد باید جعبه دنده ابرخودرو جدید کوئنیگ زگ جسکو 1600 اسب بخاری را مهم ترین بخش قوای محرکه آن دانست. این جعبه دنده توسط خود شرکت کوئنیگ زگ طراحی و تولید شده است.

جعبه دنده 9 سرعته سبک وزن، سریع و با قابلیت تحمل فشار بیشتر تقریبا از تمامی جعبه دنده های اتوماتیک موجود در بازار پیشی می گیرد و در این رابطه شخص کریستین می گوید:

"اگر به گذشته نگاه کنید، جعبه دنده DCT در مدل آگرا یکی از مواردی بود که ما می توانستیم از آن استفاده کنیم. اما تقریبا هیچ جعبه دنده ای نبود که توانایی تحمل 1491 نیوتن گشتاور تولیدی موتور ما را داشته باشد. اگر جعبه دنده ای با تحمل چنین گشتاوری می خواستیم وزنی در حدود 200 کیلوگرم داشت که رقم بسیار زیادی برای ماست. جعبه دنده های دو کلاچه که عموما در محصولات V-8 فراری و مک لارن استفاده می شود قادر به تحمل حداکثر 895 نیوتن متر گشتاور هستند و در حدود 123 کیلوگرم وزن دارند. حال ما توانستیم جعبه دنده ای را بسازیم که قادر به تحمل گشتاور 1500 نیوتن متری بوده و در همین رابطه از دو دنده بیشتر که شامل استارتر موتور، تمامی 7 کلاچ و دنده فلایول است کمک می گیرد و تنها 89 کیلوگرم وزن دارد. ما تمامی بخش ها همچون کلاچ و دنده فلایول را در یک پوسته آلومینیومی پرداخت شده قرار دادیم. بنابراین وقتی جعبه دنده در حالت خلاص قرار دارد. موتور شما توانایی دور خوردن بسیار بالایی را به دلیل اتصال پیوسته با یکدیگر دارد و همانند یک خودروی فرمول یک شروع به دور گرفتن می کند و در دور ایده آل صدایی دیوانه کننده از خود تولید می کند."

"اگر بخواهم طرز کار این جعبه دنده را به شکل ساده توضیح دهم باید بگویم که ما 8 دنده محرک، 8 سنسور فشار برای هر یک از کلاچ های هیدرولیکی داریم. 7 کلاچ داریم، کلاچ هشتم برای دیفرانسیل الکترونیکی هوشمند است که آن را از مدل Agera RS قرض گرفته ایم. همچنین یک دنده محرک برای دنده عقب داریم. 6 دنده دیگر برای حرکت رو به جلو داریم که بر روی 3 شفت قرار دارند. بنابراین ما دو کلاچ به ازای هر شفت داریم. در نتیجه این امکان برای ما فراهم می شود تا هر سه شفت را با یکدیگر جفت کنیم و همانند یک جعبه دنده معمولی از آن ها استفاده کنیم."

کوئنیگ زگ

این یکی از پیشرفته ترین و در عین حال یکی از هوشمندانه ترین جعبه دنده های اتوماتیکی است که تا به حال ساخته شده است و با افتخار ساخت کشور سوئد است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی