۱۶ سرمربی لیگ برتر فوتبال به کجا خواهند رفت؟

نیمکت های میلیاردی لیگ ۹۸-۹۹ به چه کسانی می رسد؟

۱۶ سرمربی لیگ برتر فوتبال به کجا خواهند رفت؟

قهرمانی پرسپولیسی ها برای سومین بار پیاپی در لیگ برتر فوتبال ایران، تقریبا مسجل شده است و پرونده لیگ ۹۷-۹۸ بزودی بسته می شود. شانزده سرمربی لیگ برتری تا شروع فصل ۹۸-۹۹ فرصت دارند تا با تیم های مورد علاقه، قرارداد منعقد کرده و تمرینات آماده سازی تیم جهت استارت لیگ در تابستان را در دستور کار قرار دهند. نیمکت های میلیاردی این شانزده تیم لیگ برتری، باید بزودی تعیین تکلیف شود. بعضی از کادرها را از الان می‌توان حدث زد اما برخی مثل ساپیا، در هاله ای از ابهام قرار دارد.

با نزدیک شدن به پایان لیگ ‌برتر فوتبال، گمانه‌زنی پیرامون آینده مربیان و نیمکت‌های تیم‌ها در فصل آینده به گوش می‌رسد. با این‌که تغییرات زیادی در طول لیگ هجدهم روی نیمکت‌ها رخ داد و دامنه این تغییرات حتی به تیم‌های بزرگی همچون تراکتورسازی و استقلال رسید، اما شاید برخی مدیران بنای خود را بر ثبات گذاشته باشند؛.

ثبات در کادر مربی گری پرسپولیس

پرسپولیس با برانکو، در آسیا نتیجه ای نگرفت اما برانکو، همچنان اسطوره پرسپولیسی ها باقی ماند.  رکوردی که بعید است به این زودی‌ها، سرمربی دیگری بتواند آن را تکرار کند. او همچنان با قرمزها، قرارداد دارد و با ثبات ترین نیمکت در بین لیگ  برتری ها را ثبت کرد.

با این‌که مرد کروات یک‌سال دیگر با سرخپوشان قرارداد دارد، اما هم احتمال حضورش در تیم‌ملی و هم مشکلات مالی شایعه جدایی او را جدی‌تر از قبل کرده است.

شوک استقلال با شفر و فرهاد

خیلی ها معتقدند که فرجام فرهاد، مثل علی منصور است. یک عنوان در بین ۴ تیم اول جدول و خداحافظی زود هنگام با استقلالی ها. شفر، پیرمرد آلمانی با داشته هایش، تقریبا خوب در این فصل نتیجه گرفت اما فرهنگ تحمل پذیری ایرانیان سبب شد که او، خیلی زود، آبی ها را ترک کند. استقلالی ها قادر نبودند تا از تجارب وینفرد آلمانی، برای انتقال به کادر  جدید مربی گری تیم های خود استفاده کنند. این درد همیشگی در فوتبال ایران است.

استقلال؛ اعتماد به فرهاد یا مربی خارجی؟: وینفرد شفر با وجود این‌که یک‌سال دیگر هم با استقلال قرارداد داشت از سمتش برکنار شد و حالا فرهاد مجیدی در نخستین تجربه سرمربیگری یک برد به دست آورده است. با این‌که مدیران استقلال صراحتا از انتخاب مربی خارجی برای فصل آینده خبر دادند، اما برخی معتقدند اگر فرهاد مجیدی در هفته‌های آتی نتایج خوبی به دست آورد، می‌تواند در لیگ نوزدهم هم سرمربی استقلال باشد.

تراکتورسازی تبریز و ۳ مربی در ۱ فصل!

تراکتورسازی؛ لیکنز روی لبه تیغ: تراکتورسازان در لیگ هجدهم ٣ مربی را روی نیمکت خود دیدند و درنهایت هم به هدف خود یعنی قهرمانی در لیگ نرسیدند. جورج لیکنز که تا چند هفته قبل به نتایج فوق‌العاده‌ای با تراکتورسازی رسیده بود، با ٣ باخت متوالی و تساوی برابر پرسپولیس حالا جایگاه خود را متزلزل می‌بیند. او با تبریزی‌ها قرارداد ١,۵ ساله امضا کرده، اما شاید بازهم شاهد تغییرات روی نیمکت تراکتورسازی باشیم.

سپاهان و قلعه نویی و چند سناریو

سپاهان؛ قلعه نویی ماندنی است؛ مگر…: با این‌که سپاهانی‌ها شانس کمی برای قهرمانی دارند، اما همین که قلعه‌نویی تیم بحران‌زده سال‌های اخیر را به یک مدعی تبدیل کرده، آنها را راضی می‌کند. به نظر می‌رسد امیر قلعه‌نویی جایگاه مستحکمی روی نیمکت سپاهان داشته باشد، مگر این‌که اتفاق غیرمترقبه‌ای بیفتد. این اتفاق هم می‌تواند پیشنهاد سرمربیگری استقلال به قلعه‌نویی باشد. به نظر می رسد امیر خان همچنان در سپاهان باشد.

پدیده و یحیی: بقا بر رفتن می‌چربد

یحیی به تیم امید می‌رود؟: تنها نماینده مشهد در لیگ ‌برتر یک فصل خوب را با هدایت یحیی گل‌محمدی سپری کرد و هنوز در فاصله ٢ هفته مانده تا پایان لیگ شانس کسب سهمیه را هم دارد. گل‌محمدی که چند هفته تیمش را صدرنشین لیگ کرده بود، این روزها به گزینه شماره یک تیم فوتبال امید بعد از جدایی کرانچار تبدیل شده است. باید دید او به راهش با پدیده ادامه می‌دهد یا برای المپیکی‌کردن فوتبال ایران به جمع امیدها خواهد رفت.

فولاد با امپراطور

سرمربی
افشین قطبی احتمالا به عنوان سرمربی فولادی ها باقی بماند

فولاد با قطبی ماندنی است. افشین قطبی که در میانه‌های فصل با فولاد خوزستان به فوتبال ایران بازگشت، گویا برای لیگ نوزدهم قصد دارد با این تیم به کارش ادامه دهد. قطبی در آخرین مصاحبه خود از پیشنهاد تمدید قرارداد از سوی باشگاه خبر داده و گفته که از این موضوع استقبال می‌کند. احتمالا فصل آینده اهوازی‌ها می‌خواهند با قطبی سومین قهرمانی خود در تاریخ لیگ را نشانه بروند.

ماشین‌سازی تبریز 

مهاجری تمدید کرد: در حالی که ماشین‌سازی در رده سیزدهم قرار دارد، مسئولان این باشگاه چند روز قبل خبر از تمدید قرارداد سرمربی خود دادند. رضا مهاجری شاید نخستین سرمربی لیگ‌ برتری باشد که از حالا جایگاه خود را برای ‌سال آینده مستحکم می‌داند. البته باید دید در صورت شکست در ٢ بازی آینده بازهم ماشین‌سازان روی تصمیم خود برای ماندن مهاجری باشند یا احتمال تغییرات وجود دارد.

ذوب‌آهن و علی منصور

شاهکار سرمربی گری علی منصور در لیگ آسیا او را ماندنی کرد. منصوریان در اصفهان می‌ماند. با این‌که علیرضا منصوریان در هفته‌های ابتدایی حضورش در ذوب‌آهن نتوانسته بود نتایجی بهتر از امید نمازی بگیرد، اما به تدریج تیمش راه افتاد و حالا صدرنشین گروهش در لیگ قهرمانان آسیاست و در لیگ هفتم است. به نظر می‌رسد در صورت بقای سعید آذری در مدیریت باشگاه، منصوریان هم ماندنی است، اما اگر تغییرات مدیریتی صورت بگیرد، هر احتمالی درباره آینده منصوریان می‌رود.

سایپا و گزینه‌های مجهول

اعتماد به نارنجی وفادار؟ بعد از برکناری جنجالی سرمربی اش: علی دایی، مدیران سایپا به ابراهیم صادقی فرصت دادند تا نخستین تجربه سرمربیگری خود را پشت‌سر بگذارد. با این‌که مدیرعامل باشگاه سایپا در جمع بازیکنان از ادامه کار صادقی برای فصل آینده خبر داده، اما حضور نارنجی‌پوشان با هدایت او در لیگ نوزدهم شاید ریسک بزرگی به حساب بیاید. زمزمه‌هایی مبنی بر حضور جواد نکونام در سایپا برای فصل آینده هم شنیده می‌شود.

نفت آبادان و سرنوشت مبهم مرد پرتغالی

با این‌که نتایج خوب نفت در هفته‌های اخیر آبادانی‌ها را در جدول لیگ تک‌رقمی کرده، اما به نظر می‌رسد همچنان آنها از جایگاه خود راضی نیستند. تا چند هفته قبل هواداران این تیم از عملکرد پائولو سرجیو، مربی پرتغالی تیمشان ناراضی بودند، اما حالا شرایط برایشان بهتر است. باید دید سرنوشت سرجیو و نفت آبادان برای فصل آینده به کجا می‌رسد.
پیکان؛ جایگاه متزلزل فرکی: حسین فرکی از نیم فصل جای مجید جلالی را در پیکان گرفت، اما تا اینجای کار خیلی هم نتایج بهتری نسبت به نیم‌فصل اول نگرفته است. پیکانی‌ها فعلا در رده دهم جدول هستند و این نمی‌تواند تضمینی برای ادامه کار فرکی و پیکان باشد.

نساجی؛ جلالی و آینده‌ای نامعلوم

نساجی خیلی زود خیال خود را بابت ماندن در لیگ برتر راحت کرد، اما برخی مشکلات مالی مجید جلالی را هم تا مرز استعفا مثل جواد نکونام پیش برد. آینده آقامعلم در قائمشهر کاملا نامعلوم است و باید فعلا برای تعیین تکلیف نیمکت نساجی منتظر ماند.

پارس جنوبی؛ تارتار نمی‌ماند؟

مشکلات مالی بسیار در پارس‌جنوبی جم چند باری تارتار را در این فصل تا مرز استعفا پیش برده، اما او درنهایت تصمیم به ادامه مسیر با این تیم گرفته است. با توجه به مشکلات متعدد این تیم بعید است او بخواهد برای چهارمین فصل روی نیمکت جمی‌ها بنشیند.

نفت مسجد سلیمان آینده در گروی لیگ‌ برتری ماندن

درباره آینده تیم‌های پایین جدولی فعلا نمی‌توان حتی گمانه‌زنی کرد. همه چیز درباره آینده فیروز کریمی و نفت مسجدسلیمان به ماندن آنها در لیگ ‌برتر بستگی دارد. اگر نفتی‌ها در لیگ بمانند، شاید برای لیگ نوزدهم هم به کریمی اعتماد کنند، اما در صورت لیگ یکی شدن مسیر‌ آنها تغییر می‌کند.

سپیدرود؛‌ فعلا همه چیز مبهم است

دیگر تیمی که این روزها احتمال سقوطش می‌رود، سپیدرود است. نادر دست‌نشان برای نجات این تیم وارد شده و باید دید چه سرنوشتی تا پایان لیگ پیدا خواهد کرد. قطعا ماندن یا نماندن در لیگ می‌تواند آینده سپیدرود و دست‌نشان را مشخص کند.

استقلال خوزستان؛ علوی حفظ می‌شود؟

استقلال خوزستان که این فصل رکورد تغییر سرمربی را شکسته، حالا سقوط خود به لیگ یک را قطعی می‌بیند. این تیم در هفته‌های اخیر با هدایت سیدمحمد علوی به میدان رفته و باید دید برای بازگشت به لیگ ‌برتر به این مربی جوان اعتماد می‌کند یا خیر.

حتما ببینید:  اخراج علی دایی از سایپا بخاطر انتقاد از قیمت پراید 

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود