ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شکستن قلنج گردن
علمی

احتمال مرگ با شکستن قولنج گردن

شاید برای شما هم اتفاق افتاده سر شکستن قولنج گردن با دیگران بحث کرده باشید که ضرری ندارد. اما جالب است بدانید نزدیک بود فردی با شکستن قولنج گردن، یک بار برای همیشه بمیرد. جاش ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

شاید برای شما هم اتفاق افتاده سر شکستن قولنج گردن با دیگران بحث کرده باشید که ضرری ندارد. اما جالب است بدانید نزدیک بود فردی با شکستن قولنج گردن، یک بار برای همیشه بمیرد.

جاش هیدر، فردی ۲۸ ساله تنها کمی پس از شکستن قولنج گردنش روانه بیمارستان شد. دکترها به وی گفتند به علت پارگی یکی از رگ‌ها و تشکیل لخته در ناحیه گردنش، پای‌‌اش به بیمارستان باز شده. احتمالا او تنها با شکستن قولنج گردنش سکته کرد.

به نظر می‌رسد شریان مهره‌ای (Vertebral) که یکی از عروق مهم ناحیه گردن به شمار می‌رود در این پرونده پزشکی دچار آسیب جدی شد. ناکاگاوا، سرپرست بخش سکته بیمارستان کویین در هونولولو در این رابطه می‌گوید:

مردم باید بدانند درد ناگهانی و تیز در ناحیه گردن می‌تواند به شروع یک سکته اشاره داشته باشد.

جاش هیدر نیز پیش از شکستن قولنج گردنش به این نکته اشاره داشته که با این رفتارش تنها می‌خواسته درد تیزی را که در گردنش حس کرده بود را تسکین دهد. درست پس از شنیدن صدای «تق» بعد از شکستن قولنج، او بیهوش شد. اما چگونه متوجه شویم در حال سکته هستیم؟

شکستن قولنج گردن

صرفا بیهوش شدن نشانه سکته نیست. آیا عضلات زبان از کار افتاده و آب دهانتان بیرون می‌ریزد؟ آیا عضلات صورت‌تان به صورت ناگهانی فلج شده و احساس سنگینی در ناحیه سرتان می‌کنید؟ این موارد تنها چند نشانه سکته به شمار می‌روند.

اگر فرد به سرعت به بیمارستان یا یک مرکز درمانی فرستاده شود، احتمال بهبودی در بیمار وجود دارد. باید دعا کنید خون‌ریزی به قدری نباشد که به سایر عروق و بافت‌های بدن فشار جدی وارد شود.

این موضوع همچنان بحث‌برانگیز است چرا عده‌ای صرفا با شکستن قولنج در ناحیه گردن خود درگیر چنین اتفاقاتی می‌شوند و از آن سو عده‌ای در برابر پارگی عروق به راحتی مقاومت می‌کنند. ناکاگاوا در مصاحبه خود می‌گوید در ۹۹٪ مواقع شکستن قولنج گردن مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند. اما از کجا معلوم ما جزو آن یک درصد انسان‌های بدشانس نباشیم؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • جانی سینز علیه حسن دزده
    جانی سینز علیه حسن دزده | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

    کلا مایی که تو ایران متولد شدیم،جزو همون یه درصد بدشانسیم.

    • min
      min | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

      ?

  • mehrdad
    mehrdad | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

    زارت!

مطالب پیشنهادی