ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف روشی جدید برای حذف نمک از آب های شور

آب های شور تولید شده توسط صنعت نفت و گاز حاوی میزان نمک محلولی بیشتر از آب های اقیانوس بوده و یک مشکل زیست محیطی رو به رشد است، اما اکنون دانشمندان، روش جدیدی را ...

میلاد کریمی
نوشته شده توسط میلاد کریمی | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۶:۵۶

آب های شور تولید شده توسط صنعت نفت و گاز حاوی میزان نمک محلولی بیشتر از آب های اقیانوس بوده و یک مشکل زیست محیطی رو به رشد است، اما اکنون دانشمندان، روش جدیدی را برای رفع این مشکل پیدا کرده اند.

این روش جدید که به "استخراج حلالی با نوسان دما " (TSSE) موسوم است. این روش با مخلوط کردن آب های بسیار شور با یک حلال آمینی انجام می شود که توسط تیمی متشکل از مهندسان دانشگاه کلمبیای ایالات متحده آمریکا ابداع و کشف شده است.

دانشمندان می گویند که این روش می تواند آب های شور با غلظتی 7 برابر آب دریا را نمک زدایی کند، که این میزان نمک زدایی بیشتر از هر دو روش سنتی اسمز معکوس و تبخیری است که در حال حاضر برای حذف نمک از آب دریا به کار می رود.

شورابه های تولید شده که خطری برای منابع آب شیرین هستند
شورابه های تولید شده که خطری برای منابع آب شیرین هستند

این روش در مجله علمی Science & Technology Letters نیز منتشر شده است. وقتیکه حلال با آب شور مخلوط می شود، به دلیل چگالی کمتر، روی محلول شناور می شود.

در این روش از یک حلال آمینی استفاده می شود
در این روش از یک حلال آمینی (قرمز رنگ ) استفاده می شود
آب بسیار شور (آبی رنگ) به حلال اضافه می شود
آب بسیار شور (آبی رنگ) به حلال اضافه می شود.
حلال مقداری از آب را جذب می کند
حلال مقداری از آب را جذب می کند

مخلوط سپس در داخل یک محفظه آب با دمای اتاق قرار گرفته تا فرآیند استخراج آب کامل شود، سپس حلال از مخلوط جدا می شود و آنرا در ظرف دیگری خالی می کنند.

در مرحله بعد محلول بدست آمده را در یک محفظه آب گرم با قابلیت ایجاد نوسانات دمایی قرار داده تا اینکه آب جذب شده از حلال جدا شود. دلیل این امر آن است که حلال در دماهای بالاتر قادر به نگه داشتن آب در ترکیبش نیست. زمانیکه آب از حلال جدا شد، در ظرف ته نشین شده و  می توان آن را از ظرف خارج کرد.

حلال با افزایش دمای محلول، آب را آزاد می کند
حلال با افزایش دمای محلول، آب را آزاد می کند
آب ته نشین شده را  می توان از ظرف خارج کرد
آب ته نشین شده را  می توان از ظرف خارج کرد

وجود این آب های بسیار شور می تواند منابع آب شیرین را که مایه حیات انسان هاست، آلوده کرده و مشکلات جدی را به بار آورد.

محققان این تحقیق اعلام کرده اند که این روش می تواند روشی جایگزین برای سایر روش های سنتی باشد، زیرا کارآمد، مقیاس پذیر و روشی پایدار و قابل دسترس است. بسیار مهمتر از همه این خصوصیات، این روش با درجه حرارت کمتر از 70 درجه سانتی گراد کار می کند، و این بدین معنی است که انرژی بسیار کمتری در این فرآیند صرف می شود، همچنین می تواند تا 98.4 درصد نمک را از آب های شورحذف کند و راندمان بالایی نیز دارد.

سرپرست این تحقیق عنوان کرده است که: این روش می تواند صنعت تصفیه آب های شور را متحول کرده و هزینه های سرسام آور روش های سنتی را بسیار کاهش دهد. امید است با این روش مایه حیات در اختیار بشریت باقی بماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی