ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف کهکشان هایی جدید توسط تلسکوپ فضایی ناسا

به تازگی در ماه آوریل، تحقیقات جدیدی در نشریه ماهانه انجمن سلطنتی اخترشناسان بریتانیا منتشر شد و از کاوش 200 ساعته تلسکوپ اسپیترز جهت مطالعه دوران اولیه کیهان خبر داد که بخشی از یک مطالعه ...

میلاد کریمی
نوشته شده توسط میلاد کریمی | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۳:۵۷

به تازگی در ماه آوریل، تحقیقات جدیدی در نشریه ماهانه انجمن سلطنتی اخترشناسان بریتانیا منتشر شد و از کاوش 200 ساعته تلسکوپ اسپیترز جهت مطالعه دوران اولیه کیهان خبر داد که بخشی از یک مطالعه تحقیقاتی (به اختصار GREATS ) توسط این تلسکوپ است. همچنین در این مطالعه از داده های جمع آوری شده توسط تلسکوپ فضایی هابل نیز کمک گرفته شده است.

تصاویری که توسط اسپیترز گرفته شده اند، نشان دهنده مجموعه ای از ستارگان جوان است که عمدتا از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده اند که کشف غیر منتظره ی این کهکشان ها می تواند سرنخ های جدیدی در مورد یکی از مهم ترین رویدادهای تاریخ کیهان یعنی "دوران بازیونیده شدن" آشکار کند. در کیهان‌شناسی بیگ بنگ، بازیونیده‌شدن نام فرایندی است که طی آن ماده پس از دوران تاریکی مجدداً یونیزه شده و دومین گذار فاز اصلی گاز در جهان است.

ستاره شناسان با کمک اسپیترز توانستند ناحیه ای از فضا را که فاصله ی بسیار طولانی از زمین دارد مورد بررسی قرار داده و نوری که از اجرام کیهانی این ناحیه پس از طی مسافت بسیار طولانی به ما رسیده را عکسبرداری و بررسی کنند. این تلسکوپ سیگنال های مادون قرمز ضعیفی را  از 135 کهکشان دورافتاده که توسط سطوح بالایی از تابش های یوننده تولید شده، شناسایی کرد.ی

این یافته ای بسیار مهم است، زیرا به نظر می رسد که تابش های یوننده مربوط به دوران بازیونیده شدن (یک تحول کیهانی که جهان را همانطور که امروزه می بینیم شکل داده) در دوران اولیه کیهان است.
در حال حاضر برای اخترشناسان مبهم است که چه چیزی منجر به این تحولات کیهانی شده است، اما ممکن است این کهکشان هایی که اخیرا توسط اسپیترز شناسایی شده اند، سرنخ های مهمی را به ما بدهد.

گارث ایلینگورث، یکی از محققان این مطالعه، می گوید: "آخرین نتایج بدست آمده توسط اسپیترز به ما نشان می دهد که تفاوت این کهکشان های اولیه با کهکشان هایی که بعدا ایجاد شده اند در چیست و یک تصویر از نحوه بازیونیده شدن کهکشان ها در اختیار ما می گذارد". محققان این پروژه از نتایج بدست آمده توسط اسپیترز در شگفت هستند و اعلام کرده اند که برایشان باور نکردنیست این اطلاعات توسط این تلسکوپ دریافت شده است.

اسپیترز که در سال 2003 راه اندازی شد، برای دریافت امواج مادون قرمز به مدار زمین فرستاده شد و توسط ناسا و موسسه فناوری کالیفرنیا اداره می شود. این تلسکوپ سه ابزار ویژه دارد که به ستاره شناسان این امکان را می دهد گاز ها و گرد غبار های کیهانی را از دوردست ها به کمک طول موج های مادون قرمز مشاهده کنند. با استفاده از این تلسکوپ ستاره شناسان قادر هستند تا در اعماق کیهان کاوش کرده و اطلاعاتی از دوران اولیه کیهان بدست آورند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی