ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پردازنده‌های ۵ نانومتری
تکنولوژی

تولید انبوه پردازنده‌های ۵ نانومتری در دستور کار شرکت TSMC

اخیرا شرکت TSMC رسما اعلام کرده دست به تولید پردازنده‌های ۵ نانومتری زده و کارشناسان این شرکت انتظار دارند تولیدات انبوه این نوع چیپست در نیمه ابتدایی سال آینده میلادی آغاز شود. ابعاد این پردازنده ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

اخیرا شرکت TSMC رسما اعلام کرده دست به تولید پردازنده‌های ۵ نانومتری زده و کارشناسان این شرکت انتظار دارند تولیدات انبوه این نوع چیپست در نیمه ابتدایی سال آینده میلادی آغاز شود. ابعاد این پردازنده قرار است تا ۴۵ درصد کاهش پیدا کند. همچنین عملکرد این هسته‌ها تا ۱۵ درصد نسبت به پردازنده‌های ۷ نانومتری موجود در بازار جهانی افزایش می‌یابد.

برای پردازنده‌هایی که در اواخر امسال عرضه می‌شوند، شرکت صنایع نیمه هادی تایوان (TSMC) از پردازنده‌های ۷ نانومتری پلاس خود پرده‌برداری کرد. این نوع پردازنده‌ها در مقایسه با نمونه های 7 نانومتری معمولی قادرند ۶ الی ۱۲ درصد در مصرف برق صرفه‌جویی کرده و با ۲۰ درصد تراکم ترانزیستور بیشتر، قدرتمندتر ظاهر شوند. به همین علت مشتریان زیادی برای خرید پردازنده‌های ۷ نانومتری پلاس از این شرکت صف کشیده‌اند.

بد نیست بدانید شرکت TSMC به عنوان تنها منبع سازنده پردازنده محصولات اپل تا سال ۲۰۲۰ میلادی به شمار می‌رود و عرضه مدل‌های جدیدی از آیفون‌ها در اواخر سال جاری در دستور کار اپل قرار دارد. احتمالا کوالکام نیز قصد دارد با شرکت TSMC برای پردازنده‌های جدید اسنپ‌دراگون قرارداد تجاری ببندد. کماکان اینکه از پردازنده ۷ نانومتری این شرکت برای کوالکام ۸۵۵ استفاده می‌کند.

پردازنده‌های ۵ نانومتری

شرکت هواوی نیز باید پردازنده کایرین جدید را با میت ۳۰ در اواخر امسال معرفی کند. هر چند احتمالا همان پردازنده معمولی ۷ نانومتری را در این گوشی تعبیه خواهد کرد و از نمونه پلاس خبری نیست.

با این تفاسیر شرکت TSMC پردازنده بعدی خودش را قرار است تحت عنوان ۵ نانومتری پلاس در دستور کار خود قرار دهد. شروع تولید این پردازنده قرار است در سه ماهه اول سال آینده میلادی آغاز شده و تا سال ۲۰۲۱ میلادی به تولید انبوه برسد. هنوز پیش‌بینی‌های رسمی برای ویژگی‌های مثبت پردازنده‌های ۵ نانومتری پلاس ارائه نشده است و TSMC در خرابکاری محصولات سابقه دارد. اما با تمام این صحبت‌ها می‌توان همچنان به عملکرد بهتر این نوع پردازنده‌ها خوش‌بین بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

    ایول، این شد پیشرفت

مطالب پیشنهادی