ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

یخ سوپر یونی
علمی

تولید یخ سوپر یونی مشابه با ساختار اورانوس برای اولین بار

دانشمندان موفق شدند با ابزار آلات پیشرفته لیزری یخ سوپر یونی بسازند. یخ‌های سوپر یونی این قابلیت را دارند در دمای هزاران درجه سانتی‌گراد بالای صفر به صورت منجمد باقی بمانند. از یکی از قدرتمندترین ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

دانشمندان موفق شدند با ابزار آلات پیشرفته لیزری یخ سوپر یونی بسازند. یخ‌های سوپر یونی این قابلیت را دارند در دمای هزاران درجه سانتی‌گراد بالای صفر به صورت منجمد باقی بمانند.

از یکی از قدرتمندترین لیزرهای روی کره زمین جهت تولید یخ سوپر یونی بهره‌برداری شد. اما چرا پژوهشگران به خودشان زحمت دادند تا این نوع یخ عجیب را خلق کنند؟ تولید یخ سوپر یونی در محیط آزمایشگاهی به دانشمندان کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری از ساختار یخ‌های غول پیکر در سطح سیاراتی مثل نپتون و اورانوس به دست بیاورند. چرا که یخ سوپر یونی به صورت معمولی در سطح سیاره زمین یافت نمی‌شود.

دانشمندان آزمایشگاه ملی لیورمور لارنس توانستند با ارسال امواج پرقدرت لیزری به مقدار کمی از آب، این نوع یخ را تولید کنند. نتایج و یافته‌های این پژوهش عجیب در ژورنال معتبر Nature به چاپ رسید.

یخ سوپر یونی

فشار ناشی از امواج لیزر باعث شد تا به نمونه آب گرمای زیادی وارد شود و مولکول‌های آب وارد فاز سوپر یونی و انجماد شوند. حدس و گمان‌های زیادی وجود دارد که یخ‌های سوپر یونی در سطح سیارات دیگر به وفور وجود دارد. ایده وجود یخ‌های سوپریونی اولین بار در سال ۱۹۹۸ میلادی سر زبان‌ها افتاد و پژوهشگران در آن دوران تنها می‌خواستند به ساختار اتمی این ماده غیرطبیعی پی ببرند.

فدریکا کاپاری، یکی از فیزیکدان‌های این پژوهش بیان کرده ما قصد داشتیم ساختار اتمی آب سوپر یونی را ببینیم اما متوجه شدیم تحت شرایط خاصی می‌توان یخ سوپر یونی را [در محیط آزمایشگاه] به صورت پایدار تنها با فشرده‌سازی آب توسط فشار خارجی و دما به صورت همزمان خلق کرد. البته که کار بسیار سختی بود اما این پروسه نیاز به یک طرح آزمایشگاهی خلاقانه داشت.

این اولین بار در طول تاریخ فیزیک است که ساختار اتمی در فاز سوپر یونی توسط بشر رویت شده و پژوهشگران ادعا می‌کنند نتایج این پژوهش می‌تواند به دانش ما درباره سیارات غول‌پیکر یخی کمک کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی