ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

عرضه پردازنده های 10 نانومتری اینتل در سال جاری

پس از سالها تاخیر بالاخره اینبار اینتل آمادگی خود برای عرضه پردازنده های 10 نانومتری را در مقیاس تجاری اعلام کرده است. این غول تولید کننده قطعات نیمه هادی ماه ژوئن را برای معرفی پردازنده های 10 ...

میلاد کریمی
نوشته شده توسط میلاد کریمی | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۹

پس از سالها تاخیر بالاخره اینبار اینتل آمادگی خود برای عرضه پردازنده های 10 نانومتری را در مقیاس تجاری اعلام کرده است. این غول تولید کننده قطعات نیمه هادی ماه ژوئن را برای معرفی پردازنده های 10 نانومتری موسوم به Ice Lake انتخاب کرده است.

مشخص نیست که چه وقت ما اولین لپ تاپ ها را براساس این پردازنده جدید خواهیم دید، اما اینتل با تراشه های چهار هسته ای Core i7 بعدی خود نوید بهبود دو برابری در عملکرد گرافیکی و سرعت ترانس کدینگ (تبدیل مستقیم دیجیتال به دیجیتال یک کدبندی به کدبندی دیگر) ویدئو و ارتقاء سه برابری در هوش مصنوعی را نسبت به همتای نسل هشتمی ای اش داده است. در طول سال های 2019 و 2020 می توان شاهد حضور چیپ های چندگانه 10 نانومتری، پردازنده های گرافیکی (GPU) همه منظوره، پردازنده های سمت سرور و قطعات تخصصی تر بر پایه هوش مصنوعی نظیر پروژه Nervana بود.

10nm cpu

برای دستیابی به پردازنده های 7 نانومتری فعلا باید تا سال 2021 صبر کرد. این محصولات مبتنی بر تکنولوژی کوچکتر و متراکم تر به همراه پردازنده های گرافیکی بر پایه نسل Xe خواهد بود. از اینتل انتظار می رود با این پردازنده ها به ازای هر وات انرژی مصرفی ۲۰ درصد عملکرد آن ها افزایش یابد که این امر می تواند انتظارات کاربران را در سطوح بالا برآورده سازد.

به طرق مختلف، اینتل در حال باز کردن درهای بسته خود به سوی تکنولوژی جدید پردازنده هاست. تلاش های اینتل برای ساخت تراشه های 10 نانومتری، سرعت این شرکت را کاهش داده تا فرصتی باشد برای رقبایی مانند AMD که خود را به اینتل نزدیک و حتی بر آن چیره هم شوند.
در حالی که محصولات این دو شرکت قابل مقایسه نیستند (تکنولوژی 7 نانومتری AMD با اینتل متفاوت است)، اما این امر منجر به ایجاد یک دید منفی نسبت به اینتل شده است.


در نهایت اینتل می تواند پیشرفت های قابل توجهی را در نسل های آتی پردازنده هایش بوجود آورد بدون اینکه الزامی بر رویه افزودن هسته های بیشتر داشته باشد تا بار دیگر کاربران با شوق و ذوق دستیابی به قدرت بیشتر سیستم های خود را با این پردازنده ها بروزرسانی کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی