ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: گوشی پرچمدار شیائومی می 9 اکسپلورر

شیائومی یکی از محبوب ترین شرکت های دنیای تکنولوژی به شمار می رود و به سختی می توان کاربری را پیدا کرد که از محصولات متنوع این برند ناراضی باشد. عملکرد خوب واحد موبایل این ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

شیائومی یکی از محبوب ترین شرکت های دنیای تکنولوژی به شمار می رود و به سختی می توان کاربری را پیدا کرد که از محصولات متنوع این برند ناراضی باشد. عملکرد خوب واحد موبایل این شرکت توانسته رتبه چهارم و سهم 8 درصدی را در تازه ترین گزارش بازار رقابتی موبایل رقم بزند. اسفند سال گذشته پرچمدار جدید شیائومی یعنی می 9 معرفی شد که مثل همیشه نسخه ویژه ای هم با قاب پشتی شفاف داشت. در این مطلب قصد داریم این نسخه ویژه یعنی شیائومی می 9 اکسپلورر را بررسی کنیم.

بررسی گوشی پرچمدار شیائومی می 9 اکسپلورر

می 9 اکسپلورر اولین پرچمدار شیائومی با دوربین اصلی سه گانه محسوب می شود تا بتواند با نام های بزرگ این بازار رقابت کند. این گوشی همچنین قوی ترین چیپست دنیای موبایل یعنی اسنپدراگون 855 را در اختیار دارد و طراحی ویژه نسخه اکسپلورر هم بر جذابیت های آن می افزاید. در ادامه مشخصات اصلی این گوشی را مرور می کنیم:

  • بدنه از جنس فلز و شیشه
  • وزن 173 گرم
  • نمایشگر 6.4 اینچی سوپر امولد با رزولوشن تمام اچ دی
  • چیپست اسنپدراگون 855
  • 8 گیگابایت حافظه رم
  • 256 گیگابایت حافظه داخلی
  • دوربین اصلی سه گانه 12 + 16 + 48 مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی
  • سیستم عامل اندروید 9 به همراه MIUI 10
  • باتری 3300 میلی آمپر ساعتی
  • قیمت حدود 530 یورو / حدود 8.5 میلیون تومان

در کنار سخت افزار قدرتمند و بی رقیب، قیمت این گوشی هم اختلاف قابل توجهی با پرچمداران مهم بازار دارد و می تواند به برگ برنده اصلی شیائومی تبدیل شود. در ادامه با بررسی شیائومی می 9 اکسپلورر با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

بررسی گوشی پرچمدار شیائومی می 9 اکسپلورر

همانند اکثر پرچمداران حال حاضر بازار، شیائومی می 9 هم از ترکیب شیشه و فلز ساخته شده ولی در نسخه اکسپلورر شاهد قاب شیشه ای شفاف در پشت بدنه هستیم که ظاهر مدرنی به دستگاه می دهد. ظاهراً طراحی می 9 اکسپلورر به شخصیت آلیتا و فیلم Alita: Battle Angel هم ارتباط دارد و در برخی بازارها با تم ویژه عرضه می شود (نقد و بررسی این فیلم را می توانید در دیجیاتو بخوانید). در هر صورت همه می دانیم که آنچه زیر این قاب شفاف دیده می شود، قطعات اصلی گوشی نیستند و فقط نقش تزئینی دارند.

شیائومی می 9 کیفیت ساخت فوق العاده ای دارد. بدنه شیشه ای با لبه های خمیده و فریم آلومینیومی براق (سری 7000) همان ترکیبیست که از یک پرچمدار تمام عیار در سال 2019 انتظار داریم. علاوه بر انحنای زیاد و لغزندگی شیشه پشت بدنه، شیائومی حتی فریم فلزی باریک و براق را هم مقداری قوس بخشیده تا در دست گرفتن گوشی را برای شما سخت تر کند. ظاهراً اینجا هم در نبرد بین زیبایی و کارآیی، اولی پیروز شده است اما با استفاده از قاب محافظ داخل جعبه می توانید مشکلات ارگونومی و کثیف شدن بدنه شیشه ای را به فراموشی بسپارید.

بررسی گوشی پرچمدار شیائومی می 9 اکسپلورر

پشت دستگاه شاهد ماژول دوربین سه گانه ای هستیم که برای نخستین بار به گوشی های شیائومی راه یافته است. بیرون زدگی ماژول دوربین، تعادل گوشی را روی سطح صاف بر هم می زند و حتی کاور سیلیکونی هم نمی تواند این اختلاف ارتفاع را پوشش دهد. امیدواریم شیشه محافظ ماژول دوربین واقعاً از جنس یاقوت کبود باشد و به این راحتی ها خش نیفتد چون همیشه روی سطح کشیده می شود.

بررسی گوشی پرچمدار شیائومی می 9 اکسپلورر

در کنار ظاهر آینده نگرانه می 9 اکسپلورر، توجه به جزئیاتی مثل استفاده از رنگ قرمز دور دوربین اصلی، روی بافت دکمه مخصوص دستیار هوشمند و داخل درگاه USB-C بر جذابیت های این گوشی اضافه می کند. روی لبه پایینی حفره های اسپیکر و میکروفون به شکل کاملاً متقارن اطراف درگاه USB-C قرار گرفته اند و لبه بالایی هم میزبان میکروفون ثانویه و فرستنده مادون قرمز است. خبری از جک هدفون نیست ولی خوشبختانه تبدیل USB-C به جک 3.5 میلیمتری داخل جعبه دستگاه قرار دارد.

بررسی گوشی پرچمدار شیائومی می 9 اکسپلورر

بیش از 85 درصد نمای جلویی را نمایشگر 6.4 اینچی سوپر امولد اشغال کرده که حاشیه های اندکی دارد و فقط یک ناچ کوچک قطره ای شکل را به حریم خود راه داده است. بدین ترتیب خبری از فناوری های پیشرفته برای تشخیص چهره نیست. خروجی اسپیکر مکالمه به شکل نامعمولی عریض طراحی شده که دلیلش را نمی دانیم. حسگر اثر انگشت هم زیر نمایشگر قرار گرفته تا حس مدرنیته را در شما تقویت کند.

بررسی گوشی پرچمدار شیائومی می 9 اکسپلورر

با وجود اینکه شیائومی از مقاوم ترین دستاورد شرکت کورنینگ یعنی گوریلا گلس 6 روی نمایشگر می 9 اکسپلورر استفاده کرده و شیشه پشت بدنه هم توسط گوریلا گلس 5 محافظت می شود، اما پیشنهاد می کنیم حتماً از قاب محافظ استفاده کنید، به خصوص با توجه به اینکه شیائومی همچنان علاقه ای به ضدآب کردن پرچمدارانش ندارد.

نمایشگر

بررسی گوشی پرچمدار شیائومی می 9 اکسپلورر

شیائومی از یک قطعه پنل 6.4 اینچی سوپر امولد با رزولوشن تمام اچ دی (2340×1080 پیکسل) و تراکم 402 پیکسل در هر اینچ در می 9 اکسپلورر استفاده کرده است. همانند تمام پنل های ساخت سامسونگ، شاهد کیفیت تصویر کم نظیری در این گوشی هستیم که همه چیز را زیبا نشان می دهد، یعنی حتی زیباتر از حالت طبیعی. با توجه به وضوح بالای نمایشگر، نیازی به رزولوشن بالاتر را احساس نمی کنید.

وضعیت نمایشگر شیائومی می 9 اکسپلورر به شکل پیش فرض روی حالت «کنتراست خودکار» قرار گرفته که بسته به نور محیط، اشباع رنگ و کنتراست تصویر را تغییر می دهد. اگر به رنگ های دقیق و طبیعی علاقه دارید، می توانید حالت «کنتراست استاندارد» را انتخاب کنید که فضای رنگی وسیع DCI-P3 را به خوبی پوشش می دهد. حالت سوم یعنی «افزایش کنتراست» هم مقداری به اشباع رنگ ها اضافه می کند.

طبق اندازه گیری های ما حداکثر روشنایی نمایشگر می 9 اکسپلورر در حالت دستی به حدود 450 نیت و در حالت خودکار به حدود 600 نیت می رسد. از آنجا که با پنل ساخت سامسونگ روبرو هستیم، این مقدار روشنایی اندکی کمتر از انتظار است و برای تماشای محتوای صفحه زیر تابش مستقیم آفتاب، اندکی دشواری خواهید داشت. حالت Reading Mode با کاهش نور آبی گزینه مناسبی برای مطالعه شبانه است. البته می 9 گزینه دیگری به نام Night Mode هم دارد که برای فعال کردن آن باید روشنایی نمایشگر را در محیط تاریک به شکل دستی به حداقل برسانید. برای این گزینه هم امکان تنظیم دمای رنگ در نظر گرفته شده است.

بررسی گوشی پرچمدار شیائومی می 9 اکسپلورر

حالت نمایشگر همیشه روشن یا به قول شیائومی Ambient Display هم در می 9 اکسپلورر وجود دارد که با شانزده تم مختلف تمام سلیقه ها را پوشش می دهد، به خصوص گزینه اول که در طول روز تغییر می کند و شما را به حال و هوای فیلم زیبای اینتراستلار فرو می برد. نهایتاً اینکه نمایشگر می 9 از استاندارد HDR10 پشتیبانی می کند ولی خبری از استاندارد جدیدتر +HDR10 نیست. این موضوع اهمیت زیادی ندارد چون اکثر کاربران به چنین محتوایی دسترسی ندارند.

نرم افزار

بررسی گوشی پرچمدار شیائومی می 9 اکسپلورر

شیائومی می 9 اکسپلورر با اندروید 9 و رابط کاربری اختصاصی MIUI 10 (نسخه پایدار 10.2.15.0) ولی با رام چینی به دست ما رسید. با وجود تجربه قبلی، این بار برای راه اندازی اولیه با مشکلات زیادی مواجه شدیم و یکی دو ساعت طول کشید تا بتوانیم به سطح صفر برسیم، چون نسخه های موجود اپلیکیشن Google Installer روی می 9 کار نمی کنند. تازه پس از نصب سرویس های گوگل و حذف انبوهی از اپلیکیشن اضافه، هنوز هم رد پای برنامه ها و عبارات چینی در قسمت های مختلف دستگاه و منوی تنظیمات دیده می شود که کار را برای شما سخت خواهد کرد. بنابراین پیشنهاد می کنیم تا جای ممکن، گوشی های شیائومی را با رام گلوبال تهیه نمایید.

تجربه استفاده از MIUI روی قدرتمند ترین گوشی اندرویدی حال حاضر بازار را نمی توان معیار مناسبی برای کارآیی و بهینگی این رابط کاربری در نظر گرفت، ولی عملکرد روان و ظاهر مدرن آن حس دلپذیری دارد. اگر مثل من کاربر قدیمی شیائومی نباشید، چند ساعتی در منوهای تودرتو و تنظیمات بیش از اندازه می 9 سرگردان می شوید و نهایتاً از خیر بررسی تمام آنها می گذرید، به خصوص وقتی با عبارات چینی روبرو شوید. وضعیت کلی رابط کاربری، منوی نوتیفیکیشن ها و صفحه قفل با تم مخصوص اکسپلورر را در زیر می بینید.

شیائومی می 9 مجموعه تم ها و تصاویر پس زمینه جذابی دارد که حداقل یکی از آنها با سلیقه شما هم سازگار است. به جز تم اکسپلورر با ظاهر مدرن و خاص، والپیپر 24 ساعته هم گزینه جالبیست و در طول روز تغییر می کند. فروشگاه آنلاین این شرکت هم انبوهی از تصاویر پس زمینه و تم های مختلف را در اختیار شما می گذارد که بیشتر به درد کاربران آسیای شرقی یا انیمه دوستان می خورند. رابط کاربری شیائومی مثل اکثر گوشی های پرچمدار جدید از ناوبری با ژست های حرکتی هم پشتیبانی می کند اما سوایپ کردن از لبه های چپ و راست به سمت داخل برای بازگشت به عقب کمی دشوار است، به خصوص وقتی از قاب محافظ استفاده کنید. به همین دلیل شاید شما هم دکمه های ناوبری مجازی را ترجیح بدهید.

فعال کردن حالت تاریک که در منوی تنظیمات نمایشگر قرار گرفته، سازگاری بیشتری با تم اکسپلورر دارد و مصرف باتری را تا حد زیادی کاهش می دهد. البته تمام اپ ها با حالت تاریک سازگار نیستند و حتی تعداد زیادی از برنامه های سیستمی شیائومی هم به شکل عادی اجرا می شوند.

رابط کاربری MIUI برنامه های باز را به شکل کارت های دو ستونی نشان می دهد که اگر به آن عادت کنید، تجربه جالبی خواهد بود. با لمس و نگه داشتن هرکدام از کارت ها حالت چندپنجره ای فعال می شود و با زدن دکمه ضربدر پایین صفحه، می توانید تمام اپ های باز را ببندید، البته به جز برنامه ای که در حال اجراست.

سخت افزار

بررسی گوشی پرچمدار شیائومی می 9 اکسپلورر

شیائومی می 9 (اکسپلورر) اولین گوشی مجهز به چیپست اسنپدراگون 855 است که در بازار جهانی عرضه شده و به دست ما رسیده. این چیپست 7 نانومتری از پردازنده 8 هسته ای در سه خوشه متفاوت بهره می گیرد:

  • یک هسته Kryo 485 Gold با فرکانس 2.84 گیگاهرتز
  • سه هسته Kryo 485 Gold با فرکانس 2.42 گیگاهرتز
  • چهار هسته Kryo 485 Silver با فرکانس 1.8 گیگاهرتز

پردازشگر گرافیکی ادرنو 640 از تمام فناوری های روز مانند ولکان 1.1، گیمینگ HDR و PBR پشتیبانی می کند. هشت گیگابایت حافظه رَم از نوع LPDDR4x با فرکانس 2133 مگاهرتز و 256 گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS 2.1 را هم به این مجموعه اضافه کنید تا ببینید که با چه هیولایی روبرو هستیم.

مثل همیشه ابتدا به سراغ برنامه های بنچمارک اصلی یعنی آنتوتو، گیکبنچ، پی سی مارک و تری دی مارک می رویم. نتایج به دست آمده توسط شیائومی می 9 اکسپلورر را در ادامه می بینید:

شیائومی می 9 در تست آنتوتو هیچ رقیبی ندارد و حتی از آیفون XS مکس هم بالاتر است. در تست گیکبنچ تک هسته ای شاهد عملکرد ضعیف تر اسنپدراگون 855 در مقایسه با اگزینوس 9820 و A12 بایونیک هستیم اما در گیکبنچ چندهسته ای، می 9 هم تراز با آیفون XS مکس بالای جدول جای می گیرد. در تست پی سی مارک، پرچمدار شیائومی حداقل 20 درصد از پرچمداران سامسونگ و هواوی قوی تر است.

در تست های مختلف برنامه تری دی مارک هم شاهد عملکرد بی رقیب پردازشگر گرافیکی ادرنو 640 هستیم. برای مقایسه می توان به امتیازات 4441 و 4261 تست اسلینگ شات اکستریم اشاره کرد که به ترتیب توسط گلکسی اس 10 پلاس و پی 30 پرو به دست آمده است. با در نظر گرفتن تمام این موارد، به جرأت می توان گفت که شیائومی می 9 (اکسپلورر) قدرتمندترین گوشی حال حاضر دنیاست (حداقل تا زمانی که دیگر گوشی های مجهز به اسنپدراگون 855 وارد بازار جهانی شوند).

بررسی گوشی پرچمدار شیائومی می 9 اکسپلورر

البته در حال حاضر همه پرچمداران بیشتر از نیاز ما قدرتمند هستند و به همین دلیل در دنیای واقعی تفاوت آشکاری بین آنها دیده نمی شود. شیائومی می 9 (اکسپلورر) در کسری از ثانیه هر برنامه ای را باز می کند و با وجود 8 گیگابایت حافظه رم پرسرعت، جابجایی بین برنامه ها هم در سریع ترین زمان ممکن انجام می شود. حافظه داخلی فوق سریع از نوع UFS 2.1 هم زمان لود بازی ها و برنامه های سنگین را تا حد زیادی کاهش می دهد. سرعت عملکرد این حافظه فوق العاده است و در حالت خواندن و نوشتن ترتیبی به 675 و 160 مگابایت بر ثانیه می رسد. متأسفانه پرچمدار جدید شیائومی از کارت حافظه پشتیبانی نمی کند و باید به همین حافظه داخلی بسنده کنید.

حسگر اثر انگشت پرچمدار جدید شیائومی مثل اکثر رقبا زیر نمایشگر قرار گرفته و از نوع اپتیکال است. راه اندازی اولیه و شناساندن انگشت به این حسگر کمی بیشتر از حالت عادی طول می کشد و بعد از آن هم برای مدتی درست کار نمی کند، اما به تدریج بهبود می یابد. پس از چند روز استفاده، تقریباً در تمام موارد شاهد کارکرد دقیق و نسبتاً سریع این حسگر هستیم.

بررسی گوشی پرچمدار شیائومی می 9 اکسپلورر

شیائومی می 9 اکسپلورر از نظر امکانات ارتباطی هم چیزی کم ندارد. مودم X24 کوالکام حداکثر سرعت دانلود در شبکه موبایل را به 2 گیگابیت بر ثانیه می رساند، سرعتی که البته برای ما فراتر از رؤیاست. پشتیبانی از پروتکل های 802.11a/b/g/n/ac در شبکه وای فای دوبانده، سازگاری با پروتکل امنیتی جدید WPA3، بلوتوث 5 با قابلیت انتقال صدای اچ دی (aptX-HD)، جی پی اس دوبانده تحت فرکانس های L1 و L5 و سازگار با سیستم های موقعیت یابی متعدد جهانی، مجموعه قابلیت هایی هستند که آینده روشن این گوشی را در دنیای سریع تکنولوژی تضمین می کنند.

پخش صدا

بررسی گوشی پرچمدار شیائومی می 9 اکسپلورر

یکی از معدود نقاط ضعف پرچمدار شیائومی در حوزه پخش صداست. حالا فقدان جک هدفون را می توان پذیرفت، چون این درگاه کاربردی در دنیای پرچمداران به دست فراموشی سپرده شده، ولی فقدان اسپیکر استریو در سال 2019 نابخشودنیست؛ چه برای شیائومی و چه برای سامسونگ. خوشبختانه شیائومی مبدل USB-C به جک هدفون را داخل جعبه گوشی قرار داده تا از این نظر به پرچمداران اخیر هواوی و آیفون جلوتر باشد.

تنها اسپیکر شیائومی می 9 اکسپلورر که روی لبه پایینی قرار گرفته کیفیت و وضوح بسیار خوبی دارد اما از نظر حجم صدا به رقبا نمی رسد. البته شیفتگان موسیقی حتماً از سیستم صوتی یا هدفون حرفه ای استفاده می کنند و شیائومی هم تنظیمات کاملی را برای صدای خروجی این گوشی در نظر گرفته که با کمی حوصله، می توانید به نتیجه مطلوب برسید.

دوربین

بررسی گوشی پرچمدار شیائومی می 9 اکسپلورر

می 9 اکسپلورر نخستین پرچمدار شیائومی با دوربین اصلی سه گانه محسوب می شود. شرکت سازنده، کاربردی ترین ترکیب ممکن را در این سه گانه به کار گرفته که بین آنها سنسور 48 مگاپیکسلی سونی می درخشد. مشخصات دوربین های می 9 اکسپلورر را در ادامه می بینید:

  • دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، سنسور 1/2 اینچی، ضریب اف 1.8، فوکوس خودکار لیزری و  PDAF
  • دوربین 16 مگاپیکسلی، سنسور 1/3.0 اینچی، لنز فوق عریض، ضریب اف 2.2، فوکوس خودکار لیزری و PDAF
  • دوربین 12 مگاپیکسلی، سنسور 1/3.6 اینچی، لنز تله فوتو، ضریب اف 2.2، فوکوس خودکار لیزری و PDAF
  • دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی، ضریب اف 2.0

البته در بالاترین مدل می 9 اکسپلورر با رم 12 گیگابایتی ضریب اف دوربین اصلی 1.5 است که می تواند عملکرد بهتری در نور شب داشته باشد اما احتمالاً شارپنس تصاویر در حالت عادی هم کمتر خواهد شد.

رابط کاربری دوربین همانند اکثر  پرچمداران بازار طراحی شده، یعنی حالت های اصلی عکاسی روی نوار پایینی قرار گرفته اند و با سوایپ به چپ و راست به آنها دست پیدا می کنید. گزینه های بیشتر از جمله منوی تنظیمات، هوش مصنوعی، اچ دی آر و دیگر موارد هم روی نوار بالایی تعبیه شده اند.

ابتدا برای درک بهتر فضای تحت پوشش دوربین های اصلی شیائومی می 9 اکسپلورر، به سه تصویر زیر توجه کنید که به ترتیب با لنزهای فوق عریض، عریض و تله فوتو ثبت شده اند. نکته جالب در مورد این تصاویر، عملکرد خوب شیائومی برای پردازش تصویر لنز فوق عریض است، به گونه ای که تقریباً هیچگونه اعوجاجی در گوشه های عکس دیده نمی شود.

همان طور که می دانید دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی این گوشی با آرایش Quad Bayer و فناوری پیکسل بینینگ، در واقع به عنوان یک سنسور 12 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل بسیار بزرگ (1.6 میکرون) عمل می کند تا بازه دینامیکی وسیع تری نسبت به حالت عادی داشته باشد و نور بیشتری جذب کند. البته شیائومی حالت اختصاصی 48 مگاپیکسلی را هم در اختیار شما قرار داده ولی استفاده از آن توجیه چندانی ندارد و فقط حجم تصاویر را چند برابر می کند. نکته دیگر اینکه علاوه بر زوم اپتیکال 2 برابری، می توانید تصاویر را تا 10 برابر به شکل دیجیتال هم زوم کنید ولی تصویر حاصل فقط کراپ تصویر اصلی دوربین تله فوتو است و کیفیت بالایی ندارد.

دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی در نور روز تصاویر فوق العاده ای را تحویل شما می دهد و جز این هم انتظار نمی رود. هوش مصنوعی نقش بسیار کم رنگی در عکس ها دارد و گاهی اوقات نتیجه معکوس می دهد. بنابراین پیشنهاد می کنیم این گزینه را فعلاً غیرفعال کنید. همچنین فعال کردن حالت HDR هم تأثیر قابل توجهی ندارد و گاهی اوقات وایت بالانس را به هم می ریزد. با در نظر گرفتن تمام این شرایط، تصاویر زیر را در حالت عادی یعنی بدون هوش مصنوعی و اچ دی آر ثبت کردیم.

همان طور که می بینید در نور کافی عکس ها جذاب و چشم نواز هستند. جزئیات تصاویر در سطح خوبی قرار دارد و شدت اشباع رنگ ها و کنتراست هم مناسب است. در محیط داخلی اما اندکی نویز در تصاویر دیده می شود، فوکوس گاهی اوقات به سختی صورت می گیرد و حتی به خاطر فقدان لرزشگیر اپتیکال، ممکن است با لرزش دست و تار شدن عکس مواجه شوید. بنابراین باید دقت بیشتری را برای عکاسی در محیط داخلی و نور کم لحاظ کنید.

عکاسی در شب با شیائومی می 9 اکسپلورر حتی سخت تر هم می شود. ابتدا تصاویر زیر را ببینید:

همان طور که می بینید جزئیات کم، نویز بالا و رنگ های غیر واقعی از مشکلات اصلی تصاویر ثبت شده با می 9 اکسپلورر در نور کم هستند. از آنجا که مشکل از حسگر دوربین نیست، به نظر می رسد شیائومی در پردازش تصویر عملکرد خوبی ندارد. همچنین فقدان لرزشگیر اپتیکال، توازن بین سرعت شاتر و مقدار حساسیت را به هم زده، به گونه ای که در بعضی از تصاویر فوق مقدار حساسیت به حدود 20 هزار واحد می رسد و نویز زیادی را ایجاد می کند. البته شیائومی با آپدیت جدید MIUI برای می 9 (نسخه 10.2.25) بهبود عملکرد دوربین را وعده می دهد و شاید بعضی از مشکلات فوق رفع شوند.

همان طور که انتظار می رود، دوربین های تله فوتو و اولترا واید می 9 اکسپلورر هم در محیط تاریک عملکرد خوبی ندارند و فقط به درد عکاسی در نور کافی می خورند. البته دوربین فوق عریض این گوشی به خاطر بهره مندی از فوکوس خودکار، بهترین گزینه برای ثبت تصاویر ماکرو محسوب می شود و شیائومی با آپدیت رابط کاربری دوربین، گزینه مخصوصی برای عکاسی ماکرو هم در اختیار شما قرار خواهد داد. چند نمونه تصویر ثبت شده با این دو دوربین را در ادامه می بینید:

نهایتا باید به دوربین سلفی می 9 اکسپلورر اشاره کنیم که عملکرد مناسبی دارد و چه در ثبت تصاویر سلفی معمولی و چه در حالت پرتره، شما را راضی می کند. عکس های این دوربین در محیط تاریک هم قابل قبول است و حتی به خوبی سوژه را از پس زمینه جدا می کند. گاهی اوقات به نظر می رسد عملکرد دوربین سلفی از نظر مدیریت نویز بهتر از دوربین اصلی است.

مجموعه دوربین های شیائومی می 9 اکسپلورر انتظارات ما را برآورده نکرد، به خصوص در محیط تاریک و عکاسی شبانه. فقدان لرزشگیر اپتیکال یکی از معضلات اصلی این دوربین هاست که با آپدیت نرم افزاری هم به قوت باقیست. شاید هم مشکل اصلی این است که بعد از کار کردن با دوربین هواوی پی 30 پرو، هیچ دوربین دیگری در دنیای موبایل شما را راضی نخواهد کرد. به هر حال امیدواریم با آپدیت بعدی، شاهد کارکرد بهتر دوربین این گوشی باشیم.

 

باتری

بررسی گوشی پرچمدار شیائومی می 9 اکسپلورر

شیائومی می 9 اکسپلورر به باتری 3300 میلی آمپر ساعتی مجهز شده که نسبت به رقبای اصلی، ظرفیت بسیار کمتری دارد و حتی نسبت به نسل قبل هم اندکی کمتر شده است. برای مقایسه می توان به باتری 4100 و 4200 میلی آمپر ساعتی در گلکسی اس 10 پلاس و پی 30 پرو اشاره کرد. با این حساب نباید انتظار رقابت پرچمدار جدید شیائومی با هواوی پی 30 پرو را داشت. به دلایل نامعلومی تلاش ما برای تست باتری با اپلیکیشن پی سی مارک به نتیجه نرسید و نتوانستیم مقایسه دقیقی از شارژدهی این گوشی و دیگر پرچمداران بازار داشته باشیم. طبق تجربه ما، باتری این گوشی در سخت ترین شرایط هم می تواند یک روز کاری کامل را دوام بیاورد اما به سختی می توان شارژ گوشی را به روز دوم کشاند.

قابلیت های شارژ می 9 اکسپلورر کمی بهتر است. این گوشی از فناوری شارژ سریع 27 واتی یا به قول شیائومی «شارژ توربو» پشتیبانی می کند که ظرف 30 دقیقه تا 70 درصد ظرفیت باتری را پر کرده و برای شارژ کامل هم به اندکی بیشتر از یک ساعت زمان نیاز دارد. البته شارژر 27 واتی فقط همراه مدل اکسپلورر عرضه شده و خریداران نسخه معمولی می 9 باید از شارژر 18 واتی استفاده کنند.

همچنین شیائومی می 9 اولین گوشی جهان با پشتیبانی از شارژ وایرلس 20 واتی محسوب می شود، اما برای این کار باید حتماً از شارژر مخصوص شیائومی استفاده کنید که به سختی گیر می آید.

جمع بندی

بررسی گوشی پرچمدار شیائومی می 9 اکسپلورر

پرچمداران شیائومی برای آن دسته از علاقه مندان به دنیای موبایل ساخته شده اند که هیچوقت با قیمت های نجومی سه برند اول کنار نمی آیند اما می خواهند به جدید ترین تکنولوژی های روز دست پیدا کنند. شیائومی می 9 به عنوان قوی ترین گوشی بازار با قیمت پایه حدود 7.5 میلیون تومان و مدل ویژه اکسپلورر با قیمت پایه 8.5 میلیون تومان، به راحتی می توانند توجه این بخش از بازار را به خود جلب کنند.

شیائومی می 9 اکسپلورر یکی از خاص ترین گوشی های بازار است و به راحتی نگاه ها را به خود خیره می کند. طراحی زیبا و کیفیت ساخت فوق العاده، سخت افزار قدرتمند، نمایشگر سوپر امولد و پشتیبانی از شارژ سریع سیمی و بیسیم هم جذابیت های این گوشی را افزایش می دهند.

با این حال هرچقدر از طراحی زیبا و توان سخت افزاری بی رقیب می 9 تعریف کنیم، باز هم نمی توانیم مشکلاتش را نادیده بگیریم. اول از همه دوربین این گوشی نتوانست انتظارات ما را برآورده کند اما شاید با آپدیت نرم افزاری شاهد ارتقاء عملکرد آن باشیم. مسئله دوم، رابط کاربری MIUI است که اگرچه سرعت و کارآیی و امکانات بسیار خوبی دارد، اما به نظر من هنوز به رابط کاربری One UI سامسونگ یا گوگل پیکسل نمی رسد. اگر گوشی های شیائومی را با رام چین خریداری کنید هم اوضاع به مراتب بدتر می شود و باید انبوهی از برنامه ها و عبارات چینی را تحمل کنید. فقدان مقاومت در برابر آب و گرد و غبار، فقدان اسپیکر استریو و پشتیبانی نکردن از کارت حافظه جانبی را هم باید در دسته کاستی های شیائومی می 9 قرار داد.

بررسی گوشی پرچمدار شیائومی می 9 اکسپلورر

با در نظر گرفتن تمام مسائل فوق، شیائومی می 9 باز هم یکی از ارزشمندترین گوشی های موجود در بازار است و اگر با معدود مشکلاتش کنار می آیید، می توانید با خیال راحت تا چند سال از آن استفاده کنید. تنها رقیب می 9 از نظر توازن بین قیمت و کارآیی، آنر ویو 20 (بررسی دیجیاتو) و احتمالاً وان پلاس 7 خواهد بود که چند روز دیگر به شکل رسمی معرفی خواهد شد.

برای خرید گوشی شیائومی می 9 اکسپلورر می توانید به فروشگاه اینترنتی موبوتل مراجعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (40 مورد)
  • 7.62mm
    7.62mm | ۱۱ خرداد ۱۳۹۸

    رابط کاربری سامسونگ بهتره؟! چی به سر دیجیاتو اومده واقعا! خب مگه مجبورین رام چین بررسی کنین :)))

  • GHAEM Malekinejad
    GHAEM Malekinejad | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸

    از لحاظ نرم افزارای اضافه هم اگه میگید خوب وقتی رام چین میخرین همینه باید رام گلوبالشو بخرین تا اون نرم افزارای اضافه نباشه

  • GHAEM Malekinejad
    GHAEM Malekinejad | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸

    رابط کاربریone uiسامسونگ همش از روMiuiکپی برداری شده مثلا من از موقعی که یادم میاد قابلیت Dual appتو miuiبود وتازگی سامسونگ این قبلیتو اضافه کرده یا قابلیت انتقال گوشی قدیمی به جدید که تو شیائومی به اسمMi moverوسامسونگ به تازگی قابلیتsmart Switchاونم با نرم افزار تو رابط کاربریش آورده تازه miuiقابلیت second spaceرو داره که میتونی دوتا اکانت تو یه گوشی داشته باشی که هنوز هیچ شرکتی نداره ورابط کاربریOne uiعلاوه برکپی کردن امکانات حتی از لحاظ ظاهری خیلی کپی کرده از miuiوتو خیلی از بخش ها شاهدش هستیم.
    درکل شیائومی با توجه به قیمتش امکانات قابل قبولی داره که تو این رنج قیمت محاله بتونی گوشی ای با این امکاناتو کیفیت پیدا کنی .دوربینشم توDxomarkرتبه خوبی داره نسبت به قیمتش واینو هرگز نباید فراموش کنید که چقدر دارین پول میدین.از لحاظ رابط کاربری هم معمولا برنامه نویسا وحرفه ای هاmiuiرو انتخاب میکنن چون قابلیت های زیادی داری وآره درسته مردم عادی دنبال ساده بودن هستن برا همین رابط کاربری سامسونگ وهواوی رو دوست دارن.وهوای یکی از مزخرف ترین رابط کاربریارو داره از اول همین جوری بوده وتا الان که بهترین دوربین تو گوشیارو داره بازم رابط کاربری ضعیفی داره

  • rtsh76
    rtsh76 | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

    میشه برای سری A گلکسی یه بررسی انجام بدین. مثلا برای A50 یا A70.ممنون

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی