ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دوربین هوشمند
تکنولوژی

دوربین هوشمندی که از فاصله ۴۵ کیلومتری عکس می‌گیرد

محققان چینی موفق به توسعه دوربین هوشمندی شده اند که از فاصله ۴۵ کیلومتری قادر به تصویربرداری از اشیاء با ابعاد مشابه انسان است. [digipullqoute place="left"]حتی آلودگی و دود هم مانع عکسبرداری نمی شود[/digipullqoute] بر ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

محققان چینی موفق به توسعه دوربین هوشمندی شده اند که از فاصله ۴۵ کیلومتری قادر به تصویربرداری از اشیاء با ابعاد مشابه انسان است.

حتی آلودگی و دود هم مانع عکسبرداری نمی شود

بر اساس مقاله ای که در ژورنال ArXiv چاپ شده، فناوری مبتنی بر لیزر و هوش مصنوعی به کار رفته در این دوربین قادر به ثبت تصاویر از میان دود و آلودگی های دیگر است. سخت افزار دوربین بر پایه سنسورهای لیدار ساخته شده اما هوش مصنوعی آن به گونه ای تنظیم شده که فوتون های منعکس شده از اشیاء اضافی موجود در میدان دید را حذف می کند.

این دوربین هوشمند که ابعادی در حد جعبه کفش دارد، بر اساس زمان رفت و برگشت نور فاصله از سوژه اصلی را برآورد کرده و به کمک نرم افزار اشیاء خارج از آن بازه را نادیده می گیرد. مزیت دیگر استفاده از لیزر مادون قرمز در طول موج ۱۵۵۰ نانومتری است که نه تنها استفاده از گجت را بی خطر می سازد، بلکه مانع تداخل فوتون های خورشید با تصویر می شود. دوربین هوشمند

نرم افزار با استفاده از یک الگوریتم جدید داده های جداگانه جمع آوری شده را کنار هم قرار داده و به تصویری قابل تشخیص تبدیل می کند. این نوع از تصویربرداری سه بعدی در سال های اخیر به صورت پیوسته در حال پیشرفت بوده و برای رندر اشیاء از طریق مجموعه های کوچک داده بکار می رود. یکی از محققان این پروژه به نام Zheng در مصاحبه با نشریه MIT مزایای دوربین را اینگونه شرح می دهد:

نتایج پروژه ما دریچه جدیدی را به روی تصویربرداری اپتیکال سه بعدی سریع، واضح و در عین حال کم مصرف از اشیاء در فواصل طولانی باز می کند.

به گفته چینی‌ها این فناوری در زمینه های نظارتی و پایش از راه دور کاربرد داشته و با توجه به ابعاد کوچک دوربین حتی می توان آنرا به ماشین یا هواپیمای بدون سرنشین متصل کرد.

 

تماشا کنید: ویدیوی جدید اکسپریا 1 قدرت دوربین این گوشی را نشان می‌دهد

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی