ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قدرتمندترین لیزر دنیا

قدرتمندترین لیزر دنیا با توان ۱۰ پتاوات رونمایی شد

تابحال تصور کرده اید که با یک لیزر ۱۰ پتاواتی چه کاری میتوان انجام داد؟ این لیزرها آنقدر قدرتمند هستند که میتوانند یک انسان یا شی را ناپدید کنند و عمدتا جنبه تحقیقاتی دارند. دانشمندان ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۲

تابحال تصور کرده اید که با یک لیزر ۱۰ پتاواتی چه کاری میتوان انجام داد؟ این لیزرها آنقدر قدرتمند هستند که میتوانند یک انسان یا شی را ناپدید کنند و عمدتا جنبه تحقیقاتی دارند. دانشمندان در سه کشور دنیا (که به زودی عددشان به چهار می رسد) اعلام کرده اند که قدرتمندترین لیزر دنیا با قدرت ۱۰ پتاوات را ساخته اند و قصد دارند از آن برای مطالعه خواص فوتوهسته ای، داروهای ضد سرطان، پرتوشناسی و مواردی از این دست استفاده می کنند.

در همین رابطه جمعی از فیزیکدانان در رومانی با موفقیت یک لیزر ۱۰ پتاواتی (برابر با ۱۰ میلیون میلیارد وات) را بدون آنکه آسیبی به زمین یا خودشان بزنند آزمایش کردند.

برای آنکه درک بهتری از عدد اعلام شده داشته باشید بهتر است بگوییم قدرتمندترین لیزر دنیا توانی برابر با یک دهم انرژی تولید شده توسط خورشید دارد. این مقدار انرژی به قدری است که بتواند ماده را تبخیر کند. در سال ۲۰۱۴ وبسایت اکستریم تک در نقد خود از یک لیزر یک پتاواتی با نام ستاره مرگ یاد کرده بود؛ حال در نظر بگیرید که این لیزر ده برابر ستاره مرگ است و قدرتمندترین لیزری است که تا به امروز ساخته شده است.

قدرت این لیزر ۱۰ پتاواتی یک دهم انرژی خورشید است

بودجه اختصاص یافته به پروزه ساخت قدرتمندترین لیزر دنیا برابر با ۸۵۰ میلیون یورو اعلام شده که از طریق کمیسیون اروپا و از محل پروژه زیرساخت Extreme Light تامین گردید. این پروژه تاسیساتی را در رومانی، مجارستان و جمهوری چک شامل می شود. آزمایشگاه مستقر در رومانی به مطالعه فیزیک فوتو هسته ای می پردازد، تاسیسات مجارستان روی پالس های نوری لیزری اتوثانیه کار می کند و گروهی که در جمهوری چک فعال است در مورد منابع ثانویه پالس کوتاه از پرتوافشانی و ذرات تحقیق می کند.

دست اندرکاران این پروزه اعلام کرده اند که به زودی لیزری قدرتمندتر از این را در کشور چهارم مستقر خواهند کرد اما هنوز در مورد نام این کشور به توافق نرسیده اند.

قدرتمندترین لیزر دنیا

یک لیزر ۱۰ پتاواتی با آنچه احتمالا در سر دارید تفاوت دارد. این لیزر درون یک محفظه مهر و موم شده قرار دارد که داخل چندین لوله خلاء حرکت می کند. دانشمندان میتوانند از این لیزر برای مطالعه اثرات ابرنواختر و چگونگی شکل گیری فلزات سنگین استفاده نمایند. در مورد موارد مصرف این لیزر هم باید بگوییم که در زمینه درمان سرطان کاربرد دارد و می توان از آن برای پیدا کردن راهکارهای مناسب امهاء پسماندهای رادیواکتیو کمک گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

    هر پالس چند ژول انرژی مصرف میکنه؟؟شما قدرتو گفتی انرژی رو نگفتی

  • E.A
    E.A | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

    خب انرژیه مورد نیازشو از کجا میارن اگه این همه توان داره واقعا!!!!

  • Mani Zand
    Mani Zand | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

    خیلی زرد نوشته شده بود. مردم معمولی هم میخونن باور میکنن، باید بنویسید که یک آتو سکند چقدره و کل انرژی پر پالس این لیزر زیاد نیست... این لیزر دمای یه لیوان آبم بالا نمیبره، چه برسه آدم رو بخار کنه...

مطالب پیشنهادی