ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رمزهای یک بار مصرف بانکی
تکنولوژی

توضیحات مهم بانک مرکزی در مورد رمزهای یک بار مصرف بانکی

بانک مرکزی پیرو بخشنامه ای در خصوص جایگزینی رمزهای پویا به جای رمزهای ایستا در پرداخت‌های بانکی و شبهاتی که برای شهروندان پیش آمده، نکات مهمی را در قالب یک بخشنامه در این زمینه مطرح ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۱:۱۹

بانک مرکزی پیرو بخشنامه ای در خصوص جایگزینی رمزهای پویا به جای رمزهای ایستا در پرداخت‌های بانکی و شبهاتی که برای شهروندان پیش آمده، نکات مهمی را در قالب یک بخشنامه در این زمینه مطرح کرده است.

بانک مرکزی در این بخشنامه تاکید کرده که بانک‌های می‌توانند با قبول مسئولیت هرگونه سوء استفاده از مسایل امنیتی و جبران خسارات احتمالی وارد شده به مشتریان، برای تراکنشات زیر پانصدهزار تومان در روز از همان رمزهای ایستا سابق استفاده کنند. همچنین اعلام شده که تامین امنیت مشتریان نظام بانکی از اول خردادماه تماما بر عهده بانک‌ها بوده و مرجع قضایی در این مورد بسیار جدی عمل خواهد کرد. بانک مرکزی همچنین ذکر کرده که رمز دوم یکبار مصرف هیچ‌گونه هزینه‌ای برای مشتریان بانک نباید به همراه داشته باشد.

در این بخشنامه آمده که بانک‌ها در صورت راهکار جایگزین دیگری می‌توانند آن را با بانک مرکزی در میان بگذارند. بانک مرکزی تاکید کرده که رمز دوم یک بار مصرف نباید محدود به گوشی‌های هوشمند شود: «به منظور پشتیبانی حداکثری از مشتریان ضرورت دارد امکانات ارائه رمز محدود به استفاده از برنامه‌های کاربردی گوشی‌های هوشمند نشده و ارائه آن از طریق سایر ابزارها نظیر پیامک، پیام‌رسان‌های داخلی مجاز و نظایر آن برای مشتریان بانک‌ها نیز حسب تشخیص بانک فعال شود.»

گفتنیست به جز بخشنامه بانک مرکزی که اخیرا منتشر شده، «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی نیز در طی یادداشتی در سایت بانک مرکزی اعلام کرده که این موضوع طرح تامین امنیت حساب‌ها بوده و نبایستی به کسب‌وکارهای نوپا لطمه‌ای وارد کند.

رمزهای یک بار مصرف بانکی

بیشتر بانک‌ها از جمله بانک ملی، سامان، ملت، سینا، تجارت و چندین بانک دیگر مدتی است که اپلیکیشن‌های مختص ایجاد رمز یکبار مصرف خود را ایجاد کرده‌اند. عده‌ای از کارشناسان همچنان معتقد هستند که بخشنامه بانک مرکزی ابهامات زیادی دارد. سوالاتی که هم اکنون از سوی برخی از این کارشناسان مطرح می‌شود اینست که آیا اگر کسی موبایل به همراه نداشت، نمی‌تواند خرید اینترنتی انجام دهد؟ و یا اینکه با توجه به اهمیت جایگاه موبایل در این سیستم، قاعدتا باید شارژر همه نوع موبایل در همه جای شهر بالاخص در دستگاه‌های ATM قرار بگیرد؛ آیا برای این موضوع اقدامی صورت گرفته است؟

کارشناسان همچنین بر این باور هستند آمار صعودی فیشینگ در کشور در میزان جرایم اینترنتی سال گذشته، بانک مرکزی را مجاب کرده تا این سیستم را راه‌اندازی کند؛ اما عده‌ای معتقد هستند که زیرساخت‌های خرید از طریق NFC در کشور می‌تواند جایگزین مناسب‌تری باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • امیر
    امیر | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

    به نظر من راهکار nfc خیلی بهتر و راحتتر هست. الان دیگه تقریبا تمام گوشی ها nfc و حسگر اثرانگشت دارن و خیلی راحت و امن هست. فقط کافیه قابلیت پرداخت nfc رو روی نرم‌افزار بانکها اجرا کنن.

    • مجید
      مجید | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

      nfc الان چه ربطی به رمز دوم داره؟
      رمز دوم یک بار مصرف رو برای خریدهای اینترنتی ایجاد کردن نه خرید با کارت

      • امیر
        امیر | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

        شما اشتباه میکنی. این سیستم رکز یکبار مصرف هم برای اینترنتی اجرا میشه هم کارت بانکی. شما خوب تحقیق نکردی. بعدشم خیلی مربوطه، اگه پرداخت با nfc باشه دیگه نیازی به رمز یکبار مصرف نیست.

  • Alex
    Alex | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

    الان یه سوال پیش میاد یکی مثل من که به ناچار گوشی ویندوزفون داره باید چیکار کنه؟ ?

    • آریا
      آریا | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

      گوشیش رو عوض کنه

مطالب پیشنهادی