ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حیات روی مریخ
علمی

پژوهشگران: حیات در گوشه ای از مریخ پنهان شده است

تا جایی که می دانیم حیات روی مریخ وجود ندارد اما ماموریت هایی که تاکنون به سیاره سرخ انجام شده شواهد جالبی را در خصوص احتمال وجود حیات روی مریخ در دوره های قبل نشان ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰

تا جایی که می دانیم حیات روی مریخ وجود ندارد اما ماموریت هایی که تاکنون به سیاره سرخ انجام شده شواهد جالبی را در خصوص احتمال وجود حیات روی مریخ در دوره های قبل نشان می دهند. با این حال همانطور که اشاره کردیم هیچگونه اورگانیسم زنده ای توسط هیچ کاوشگر یا سخت افزاری که بشر به مریخ فرستاده روی این سیاره کشف نشده است.

مریخ سیاره بزرگی است و گرچه تا به امروز ربات های زیادی به سطح این سیاره اعزام شده اند اما بشر تنها توانسته ذره ای از اسرار این سیاره را کشف کند و همچنان امید می رود که زندگی در بخش هایی از آن جریان داشته باشد.

این دست کم چیزی است که مایکل فینی محقق و هم بنیانگذار پروژه ای به نام Genome Partnership باور دارد و چندی پیش در جریان کنفرانسی در دانشگاه برکلی عنوان کرد.

در گزارشی که وبسایت Space.com پیرامون صحبت های فینی منتشر کرده به اظهارات وی در رابطه با احتمال وجود حیات روی مریخ اشاره شده. به باور دانشمندان مریخ در برهه ای مخازن عظیم آب را در خود جای داده و این احتمال می رود که آب موجود در این سیاره با اشکالی از حیات همراه بوده و بعد از آنکه مریخ بخش اعظمی از اتمسفر و آب سطحی اش را از دست داده این حیات نیز نابود شده است.

حیات روی مریخ

فینی اما ابراز امیدواری کرده که شکلی از حیات همچنان در سطح مریخ وجود داشته باشد که از دید انسان پنهان شده است.

اگر مریخ ۴ میلیارد سال پیش حیات داشته آنگاه هنوز هم دارد. هیچ اتفاق خاصی برای این سیاره رخ نداده که حیات به کلی از آن محو شود. بنابراین اگر زمانی حیات روی مریخ بوده آنگاه احتمالا از نقطه ای در آن به نقطه دیگر نقل مکان کرده و از دید ما پنهان شده اما هنوز در آن وجود دارد.

شاید در نگاه نخست باورپذیری این حرفها کمی دشوار باشد اما وقتی نگاهی به مناطق مشابه زمین روی مریخ می اندازید این امر برایتان قابل باور می شود. پژوهشگرانی که روی مریخ مطالعه می کنند می دانند که هم اکنون بخش هایی از سطح این سیاره با اندکی یخ پوشیده شده و در نتیجه پیدا کردن آب به شکل مایع آن در برهه هایی از سال مریخی دشوار نخواهد بود.

روی زمین حیات در برخی از بدترین شرایط جوی پیدا می شود و میکرواورگانیسم ها می توانند در برابر برخی دماهای بسیار شدید و حتی فقدان آب برای مدت های طولانی نیز دوام بیاورند. در نتیجه احتمال آنکه حیات در بخش هایی از مریخ (مثلا زیر سطح آن) وجود داشته باشد چندان هم دور از ذهن نیست.

با درنظر داشتن آنچه گفته شد ماموریت های آینده به این سیاره می تواند فرصت خوبی را برای اثبات یا رد احتمال وجود حیات در مریخ ایجاد کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohammad Kadkhodaee
    Mohammad Kadkhodaee | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

    خایلوخب

مطالب پیشنهادی