ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

زمین‌لرزه
علمی

قاره‌های آمریکا و اروپا احتمالا در آینده به هم متصل می‌شوند

دانشمندان می گویند یکی از صفحات عظیم زمین که قاره‌ها و اقیانوس‌ها روی آن واقع شده‌اند به آرامی در حال از هم گسیختن بوده و اثرات آن در سواحل پرتغال قابل مشاهده است. این گسیختگی ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

دانشمندان می گویند یکی از صفحات عظیم زمین که قاره‌ها و اقیانوس‌ها روی آن واقع شده‌اند به آرامی در حال از هم گسیختن بوده و اثرات آن در سواحل پرتغال قابل مشاهده است.

این گسیختگی ممکن است یک ترک جدید در پوسته زمین ایجاد کند و باعث ایجاد زمین‌لرزه های فاجعه‌ساز شود که جان صدها هزار نفر را به خطر می‌اندازد.

در طول 200 میلیون سال آینده این جداشدگی، دو صفحه تکتونیکی جدید به وجود می آورد که در امتداد یکدیگر جابه جا می‌شوند. این جابجایی آمریکای شمالی و اروپا را به هم نزدیک کرده و در نهایت با پیوستن آن ها به یکدیگر یک ابرقاره شکل می‌گیرد.

دانشمندان دانشگاه لیسبون این از هم گسیختگی زیر زمینی را جایی در نزدیکی سواحل جنوب غربی پرتغال شناسایی کردند. عاملی که آن‌ها را وادار به بررسی این منطقه کرد وقوع زمین‌لرزه های پیاپی طی قرون اخیر در آن بود چرا که این منطقه هیچگونه گسلی نداشت و همین موضوع کنجکاوی آن‌ها را برمی‌انگیخت.

با این حال تحقیقات نشان داد که زیر ظاهر آرام این قسمت از پوسته زمین، شکا‌ف‌ها و ترک‌های زیادی وجود دارد که سبب وقوع زلزله‌های کوچک و بزرگ در این منطقه می‌شود.

زمین‌لرزه

یکی از عظیم‌ترین زمین‌لرزه‌ هایی که از منطقه ساحلی پرتغال در تاریخ ثبت شده، زلزله سال 1755 بود که 100 هزار نفر به خاطر وقوع سونامی در لیسبون جان خود را از دست دادند.چند قرن بعد زلزله کوچکتری در سال 1969 اتفاق افتاد که خوشبختانه تلفات جانی برجای نگذاشت.

«ژوآئو دوآرته» زمین شناس ارشد و رهبر گروه تحقیقاتی در این باره می‌گوید:

ما در حال حاضر شاهد به وجود آمدن یک نقطه فرورانشی جدید در زمین هستیم. سالیان متمادی دانشمندان در تلاش بوده اند تا نحوه شکل گیری این نقاط فرورانشی را آشکار کنند. این مساله یکی از بزرگترین سوالات زمین‌شناسان در مطالعه لایه‌های تکتونیک است.

به نظر می‌رسد تحقیقات این تیم در نهایت منجر به یافتن راهی برای پاسخ به این مساله حل نشده و قدمی بزرگ در درک چرایی جابجایی قاره‌های کره زمین باشد. البته این نتایج با شبیه سازی های نرم‌افزاری به دست آمده و هنوز شواهدی برای رد یا پذیرش آن‌ها از سوی دانشمندان دیگر ارائه نشده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • goodarz
    goodarz | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

    به زودی و در دویست میلیون سال آینده ??

مطالب پیشنهادی