ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دهقانی‌نیا: دور زدن طرح رجیستری با IMEI جعلی امکان‌پذیر نیست

سخنگوی طرح رجیستری در واکنش به خبری که روز گذشته (۲۲ اردیبهشت) در برخی خبرگزاری‌ها منتشر شد، تاکید می‌کند که اگرچه شناسه IMEI گوشی‌های موبایل قابل جعل است اما این به معنای دور زده شدن ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۶

سخنگوی طرح رجیستری در واکنش به خبری که روز گذشته (۲۲ اردیبهشت) در برخی خبرگزاری‌ها منتشر شد، تاکید می‌کند که اگرچه شناسه IMEI گوشی‌های موبایل قابل جعل است اما این به معنای دور زده شدن طرح رجیستری نیست. «حمیدرضا دهقانی‌نیا» در همین رابطه به دیجیاتو می‌گوید:

«به تازگی خبری را در سامانه همتا منتشر کردیم اما چند خبرگزاری مواردی را به صورت ناقص انعکاس دادند که نیاز به شفاف‌سازی دارد. گفته می‌شود که با جعل شناسه IMEI، سیستم رجیستری دور زده می‌شود در حالی که این نادرست است. چون طراحان این سیستم از ابتدا می‌دانستند که IMEI قابل جعل است. این یک موضوع جدید نیست و علت اصلی شکست خوردن طرح رجیستری در دوره‌های قبلی هم همین موضوع بوده است. آنچه که اهمیت دارد این است که طرح رجیستری جدید موفق شده است تا با توجه سامانه‌های متعددی که در کنار خودش دارد، با این پدیده با جدیت مقابله کند و اجازه ندهد تا جاعلین IMEI به کار خود ادامه دهند.»

دهقانی‌نیا توضیح می‌دهد که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین سامانه همتا هیچ‌زمان ادعا نداشته‌اند که شناسه IMEI قابل جعل نیست، بلکه طرح رجیستری که از سال ۹۶ آغاز شد با استفاده از الگوریتم‌های کشف جرم، به IMEIهای جعلی اجازه فعالیت در شبکه مخابراتی را نمی‌دهد. او در همین رابطه به دیجیاتو گفت:

«ما هیچ وقت ادعا نکرده‌ایم که شناسه IMEI جعل نمی‌شود یا طرح رجیستری از جعل شناسه جلوگیری می‌کند. چنین ادعایی از نظر فنی رد شده است. نسبت دادن چنین ادعایی هم به بنده یا دیگر افرادی که در این طرح زحمت کشیده‌اند، خلاف واقع است. نکته مهم این است که با اجرای طرح رجیستری، زیرساخت‌ها و الگوریتم‌های کشف تخلف سامانه همتا، برای پایش شبکه اپراتوری مستقر شد و هرچقدر جلوتر رفتیم، غنی‌تر و از نظر فنی کارآمدتر شد. به همین دلیل است که تمام دستگاه‌های سیم‌کارت‌خور که دارای شناسه IMEI جعل شده باشند، به صورت کاملاً سیستماتیک، بدون دخالت انسان، حداکثر پس از ۳ روز تشخیص داده می‌شوند و مسدود خواهند شد تا امکان دریافت خدمات اپراتوری از آنها سلب شود.»

IMEI های جعل شده

او تاکید می‌کند که به همین شکل، امکان دور زدن طرح رجیستری با جعل شناسه IMEI وجود ندارد. او همچنین خبر می‌دهد که این موضوع صرفاً در درگاه‌های اطلاع‌رسانی همتا با مردم به اشتراک گذاشته شده است تا از زیان احتمالی خریداران موبایل و دستگاه‌های سیم‌کارت‌خور جلوگیری به عمل آید. دهقانی‌نیا همچنین به نکته مهم دیگری اشاره می‌کند و می‌گوید:

«افراد سودجو در این فرآیند، یک کد IMEI معتبر را در دستگاه‌های متعدد کپی می‌کنند. نکته بسیار مهم اینجاست که فقط همان دستگاهی که از طریق کد فعال‌سازی یکبارمصرف برای خریدار دستگاه اصلی و قانونی فعال شده باشد، امکان دریافت خدمات اپراتوری را دارد و سایر دستگاه‌هایی که با این شناسه به شکل جعلی فعال شده باشند، از دریافت خدمات اپراتور محروم می‌شوند. از مردم که می‌خواهند موبایل آکبند یا دست دوم خریداری کنند هم می‌خواهیم که قبل از خرید گوشی موبایل یا سایر دستگاه‌های سیم‌کارت‌خور، از طریق یکی از درگاه‌های سامانه همتا، نسبت به اصالت دستگاه اقدام کنند. این کار را در حضور فروشنده دستگاه انجام دهند و برای خودشان کد فعال‌سازی طلب کنند تا بتوانند بدون مشکل از خدمات اپراتوری برخوردار شوند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Old Assassin
    Old Assassin | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

    مثل آب خوردن با باکس سریال میشه زد کارم میکنه کلا یه نفر تو این مملکت حرف حساب نداره واسه زدن بهتره مسئولین برن بخورن به خودشون

  • Khan
    Khan | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

    الان IMEI گوشی من بعد از خرید روی گوشی های دیگه جعل شده و بخاطر گرونفروشی شکایت کردم ولی پیام وارد شدنش با ارز دولتی رو بخاطر جعل شدنش دیگه نشون نمیده در صورتی که موقع خرید نشون میداد، زنگ زدم سامانه همتا هم میگه به من ربطی نداره. سوال من اینه پس به کی ربط داره؟

    • mehdi hd
      mehdi hd | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

      ی چیزی گفتن خودشونم توش موندن

مطالب پیشنهادی