ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

sweden-rv-crash-test (3)
خودرو

فاجعه ای در جاده های جهان؛ اثبات ایمنی بسیار ضعیف کاروان های مسافرتی در تست تصادف [تماشا کنید]

بحث ایمنی وسایل نقلیه این روزها اهمیت بسیار بالایی پیدا کرده و قوانین سختگیرانه ای در این رابطه جریان دارند، طوری که اگر خودرویی نتواند حداقل استانداردهای لازم را پاس کند، مجوز حضور آن در ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

بحث ایمنی وسایل نقلیه این روزها اهمیت بسیار بالایی پیدا کرده و قوانین سختگیرانه ای در این رابطه جریان دارند، طوری که اگر خودرویی نتواند حداقل استانداردهای لازم را پاس کند، مجوز حضور آن در خیابان های کشورهای پیشرفته صادر نمی شود.

اما برخلاف خودروهای سواری و شاسی بلند، ظاهرا حساسیت ها درباره ایمنی موتورهوم ها (Motorhome) یا اتومبیل های تفریحی که مثل خانه های متحرک هستند، زیاد نبوده و این دسته ایمنی مطلوبی ندارند.

sweden-rv-crash-test (2)

پس از وقوع چند تصادف مرگبار موتورهوم ها در سوئد، آژانس حمل و نقل Trafikverket این کشور اخیرا با انجام تست هایی به بررسی این مساله پرداخته و یافته های خود را در قالب کلیپی ویدیویی منتشر کرده است. یافته های این آژانس در نوع خود شوکه کننده بوده و حتی غیرقابل باور هستند.

سوئدی ها در ارزیابی های خود به سراغ دو نوع از خودروهای تفریحی رفته اند. نوع اول آنهایی هستند که محصول همکاری دو شرکت بوده و ساختاری نیمه یکپارچه دارند؛ به عبارت بهتر بخش کابین و شاسی این مدل ها توسط یک خودروساز و بخش سکونتگاه توسط شرکتی دیگر ساخته می شود.

ایمنی بسیار ضعیف خودروهای تفریحی

نوع دوم آنهایی هستند که بطور کامل توسط یک شرکت واحد توسعه یافته و ساختاری یکپارچه دارند.

همانطور که در ویدیوی ضمیمه شده می توانید مشاهده فرمایید، هیچ یک از خودروهای تفریحی – چه محصولات مشترک و چه مدل های یکپارچه و مستقل – عملکرد خوبی در تست تصادف به نمایش نگذاشته و در برخوردها بسیار آسیب پذیر هستند.

آنگونه که Trafikverket اعلام کرده، در تصادفات مشابه رانندگان مدل هایی که محصول مشترک (نیمه یکپارچه) هستند، به احتمال زیاد جان خود را از دست می دهند. در مدل های مستقل به دلیل اینکه شرکت ها از پنل های چوبی در سازه استفاده می کنند و خبری از جذب کننده های ضربه نیست، وضعیت به مراتب بدتر است.

ذکر این نکته ضروری است که تست های Trafikverket با سرعت 64 کیلومتر در ساعت انجام شده اند، اما از آنجایی که خودروهای تفریحی سنگین تر از خودروهای سواری هستند، اثر برخورد مشابه تصادف یک خودروی سواری با سرعتی در حدود 90 کیلومتر در ساعت است.

پس از محرز شدن ایمنی بسیار ضعیف خودروهای تفریحی Trafikverket در نظر دارد سازندگان چنین مدل هایی را به منظور ارایه مدل هایی ایمن تر تحت فشار بگذارد. برای این کار سوئدی ها مشغول رایزنی با یورو انکپ هستند تا تست تصادف خودروهای تفریحی نیز به ارزیابی های این موسسه اضافه شود.

آژانس حمل و نقل سوئد به مالکین موتورهوم ها و کمپرها توصیه می کند تمامی اشیاء و لوازم داخل قسمت سکونتگاه را در جای خود محکم کنند تا از به پرواز در آمدن آنها و بروز صدمات بیشتر در سوانح احتمالی پیشگیری شود. ناگفته نماند محبوبیت خودروهای تفریحی از سال 2014 به این طرف 50 درصد در سوئد افزایش یافته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

    فاجعه در جاده جهان؟
    ما جزو جهان نیستیم که با قوطی حلبی میریم بیرون انگار
    فاجعه ماییم بقیه سو تفاهمن

مطالب پیشنهادی