ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تعویق رمز دوم یکبار مصرف
تکنولوژی

استفاده اجباری از رمز دوم یکبار مصرف به تعویق افتاد

طرح استفاده از رمز دوم (رمز اینترنتی) یکبار مصرف که قرار بود از اول خرداد به صورت سراسری و در همه بانک‌ها عملیاتی شود، به تعویق افتاده است. علت این تعویق عدم توانایی برخی بانک‌ها ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۵:۴۸

طرح استفاده از رمز دوم (رمز اینترنتی) یکبار مصرف که قرار بود از اول خرداد به صورت سراسری و در همه بانک‌ها عملیاتی شود، به تعویق افتاده است. علت این تعویق عدم توانایی برخی بانک‌ها برای تهیه و ایجاد زیرساخت مناسب این نوع سرویس اعلام شده است.

برخی از بانک‌های کشورمان نظیر بانک ملت، پارسیان، رفاه، سرمایه، آینده، ملی، دی، سامان و... اپلیکیشن‌هایی را برای ارائه رمز پویا (یکبار مصرف) دوم بانکی آماده کرده‌اند که همچنان برای علاقه‌مندان به امنیت بیشتر در دسترس است اما اجباری شدن این طرح برای همه بانک‌ها و تراکنشات فعلا تا اطلاع ثانوی منتفی به نظر می‌رسد.

تعویق رمز دوم یکبار مصرف

سایت خبری ایرنا گزارش داده که توقف طرح استفاده اجباری از رمز دوم یکبار مصرف به مدت زمان نامعلومی خواهد بود و بانک مرکزی هنوز در این باره گزارش بیشتری منتشر نکرده است. همچنین اعلام شده بانک‌هایی که زیرساخت اجرای طرح رمز دوم یکبار مصرف را ندارند نیز می‌توانند کماکان از رمزهای ایستا استفاده کنند اما در صورتی که مشکلی برای امنیت این تراکنش‌ها به وجود آید، بانک موظف است جبران خسارت کند.

طرح رمز دوم یکبار مصرف به عنوان راهکاری برای مقابله با فیشینگ و کلاهبرداری‌های اینترنتی از سوی بانک مرکزی اعلام شده بود و با اینکه از پاییز سال گذشته تا امروز بارها تاکید شده بود که بانکها موظف هستند تا اول خرداد ماه سال جاری امکانات اجرای چنین طرحی را پیاده سازی کنند، اما چند روز مانده به اجرای این طرح همچنان تعدادی از بانک‌ها نسبت به عملیاتی کردن این موضوع تعلل داشتند و بانک مرکزی به دلایل مختلف که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، اجرای این طرح را تا مدت زمان نامعلومی متوقف کرده است.

بر اساس گزارشات حدود ۷۰ درصد از مشتریان نظام بانکی شماره تلفن همراه خود را به صورت درست در اطلاعات هویتی خود در بانک‌ها ثبت نکرده‌اند، بنابراین به نظر می‌رسد یکی دیگر از دلایل تأخیر به وجود آمده در اجرای این طرح ساماندهی شماره‌های تلفن همراه مشتریان باشد.

تعویق رمز دوم یکبار مصرف

همچنین گفتنیست بانک‌ها بر سر اینکه رمز دوم یکبار مصرف کارمزدی هم برای مشتریان داشته یا نداشته باشد اختلافاتی داشتند و با وجود اینکه رییس بانک مرکزی اعلام کرده بود این موضوع نباید هزینه‌ای برای مشتریان بوجود بیاورد، برخی از مدیران بانک‌ها خبر از دریافت کارمزد چند هزارتومانی در ماه یا در سال برای ارائه این خدمات داده بودند.

از دلایل دیگری که می‌توان برای این تعویق حدس زد اینست که بنا بر گزارشات تعداد زیادی از بانک‌ها با وجود اینکه زیرساخت طرح جایگزینی رمز های دوم پویا به جای رمز ایستا را آماده کرده‌اند اما به دلیل مشکلی که برای اپلیکیشن های IOS پیش آمده  نیاز دارند که تغییراتی در این زیرساخت صورت دهند. همچنین ناگفته نماند هنوز ارائه این سرویس در گوشی‌های غیر هوشمند و به صورت پیامکی از سوی بسیاری از بانک‌ها محقق نشده و اجرایی شدن طرح با عدم امکانات کافی می‌توانست باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در بین کاربرانی که از گوشی هوشمند استفاده نمی‌کنند بشود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • InterRupt
    InterRupt | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

    رفتم نرم افزار یه بانکی رو نصب کنم, پشیمون شدم ... واقعا چرا یه نرم افزار برای رمز یکبار مصرف, دسترسی به دوربین, اس دی کارد و کانتک بخواد ؟؟؟!!!!!!!!

  • علی
    علی | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

    این واقعا جوکه: گزارشات حدود ۷۰ درصد از مشتریان نظام بانکی شماره تلفن همراه خود را به صورت درست در اطلاعات هویتی خود در بانک‌ها ثبت نکرده‌اند.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی