ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مرغ مگس خوار
علمی

این پهپاد برای پرواز از مرغ مگس خوار تقلید می کند [تماشا کنید]

مرغ مگس خوار یکی از خارق العاده ترین موجودات طبیعت است که بال هایش را 80 بار در ثانیه به هم میزند و قادر به معلق ماندن در هوا و پرواز به هر سمتی است. ...

پویا حامدی
نوشته شده توسط پویا حامدی | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۸:۵۹

مرغ مگس خوار یکی از خارق العاده ترین موجودات طبیعت است که بال هایش را 80 بار در ثانیه به هم میزند و قادر به معلق ماندن در هوا و پرواز به هر سمتی است. حال دانشمندان به دنبال استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشینی برای بررسی نحوه پرواز این پرنده و تکرارشان در پهپادها هستند.

محققان سالهاست برای الگوبرداری از پرواز مرغ مگس خوار تلاش می کنند

این ربات که توسط محققان دانشگاه «پردو» ساخته شده با استفاده از هوش مصنوعی حرکات بال های مرغ مگس خوار را مشاهده کرده و یافته هایش را برای پرواز خودش به کار می برد.

این یافته از این جهت کاربردی است چون برای کوچک تر کردن ربات ها با محدودیت هایی مواجهیم. وقتی پهپادها بیش از حد کوچک می شوند قادر به تولید نیروی کافی برای بلند کردن خود از زمین نیستند، اما این پرنده ها فرم ناپایداری از آیرودینامیک را برای معلق ماندن استفاده می کنند.

محققان سالهاست برای کپی توانایی های این پرندگان تلاش می کنند. طی آخرین تحقیق در این زمینه محققان چندین تابستان به بررسی مرغ های مگس خوار در زیستگاه طبیعی شان مشغول شدند و در نهایت حرکاتشان را تبدیل به الگوریتم های کامپیوتری کردند. سپس ربات قادر به یادگیری این الگوریتم ها به منظور پیدا کردن بهترین راه برای استفاده از قابلیت بال هایش بود.

مرغ مگس خوار
مرغ مگس خوار یکی از عجیب ترین پرنده های طبیعت است

ربات از غشا و فیبر کربنی ساخته شده که توسط لیزر برش خورده اند و بدنش نیز پرینت سه بعدی شده است. در نتیجه وزن این ربات از 12 گرم فراتر نمی رود؛ این تیم همچنین موفق به ساخت نسخه دیگری از آن در ابعاد یک حشره شده اند که تنها یک گرم وزن دارد.

ابعاد این ربات آن را برای استفاده در عملیات مخفی و جستجو و نجات ایده آل می سازد. علاوه بر این می توان از آن برای بررسی بهتر رفتار مرغ های مگس خوار در محیط زندگی طبیعیشان استفاده کرد.

با وجود عدم تعبیه دوربین، این ربات می تواند با لمس وسایل اطراف و حس جریان الکتریکی مسیرش را پیدا کند.

«Xinyan Deng»، یکی از پروفسورهای همکار این پروژه می گوید:

این ربات قادر به تهیه نقشه از محیط اطرافش بدون دیدنش است. این قابلیت هنگامی که ربات مجبور است در یک محیط تاریک دنبال مجروحان بگردد بسیار مفید خواهد بود.

متن کامل تحقیق فوق را پیش از انتشار می توانید از اینجا مشاهده کنید. فایل های متن باز شبیه سازی بال زدن آن هم در گیت هاب در دسترس است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی