ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Jeep_Odometer
خودرو

دست کاری کیلومتر شمار خودروهای دست دوم چقدر رایج است؟

میزان کارکرد خودرو، یکی از معیارهای اصلی است که حین خرید خودروهای دست دوم مورد توجه قرار می گیرد. همین مساله باعث شده تا برخی از فروشندگان مدل های دست دوم اقدام به دست کاری ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

میزان کارکرد خودرو، یکی از معیارهای اصلی است که حین خرید خودروهای دست دوم مورد توجه قرار می گیرد. همین مساله باعث شده تا برخی از فروشندگان مدل های دست دوم اقدام به دست کاری کیلومتر شمار نموده و از این طریق کارکرد خودرو را کمتر از رقم واقعی نشان دهند.

شاید بسیاری از مخاطبین دست کاری کیلومتر شمار اتومبیل های کارکرده را مختص بازار خودروی کشور بدانند، اما باید گفت در کشورهای پیشرفته از جمله ایالات متحده نیز چنین پدیده ای رواج دارد.

به گفته کریس باسو (Chris Basso) یکی از دست اندرکاران سایت CarFax که در زمینه فروش اتومبیل های دست دوم فعالیت می کند، کیلومتر حدود 1.6 میلیون خودرو در ایالات متحده دستکاری شده است.

دست کاری کیلومتر شمار

این رقم در نوع خود باورنکردنی بوده و هزینه ای چند میلیون دلاری به بار آورده است، زیرا مشتریان معمولا برای مدل هایی که کارکرد کمتری دارند، رقم بیشتری پرداخت می کنند.

متاسفانه دستکاری کیلومتر خودروها، به راحتی و از طریق یک دستگاه ارزان قیمت که به کامپیوتر خودرو متصل می شود، امکانپذیر است. آقای باسو و تکنیسین های CarFax نشان دادند که چگونه می توان کارکرد یک دستگاه شورولت سیلورادوی مدل 2006 را در عرض تنها 30 ثانیه از 370,669 به 209,992 کیلومتر کاهش داد.

chevy silverado

چنانچه پیکاپ فوق با کارکرد واقعی به فروش برسد، قیمتی در حدود 3700 دلار خواهد داشت، اما در صورت دستکاری کیلومتر و فروش با کارکرد تقریبا 209 هزار کیلومتر، بهای آن به حدود 8000 دلار افزایش پیدا می کند. همانطور که مشاهده می کنید با دستکاری کیلومتر شمار در زمانی کمتر از یک دقیقه می توان مبلغی بیش از 4000 دلار به جیب زد.

digital-speedometer-repairing-training-class-1384935

داده های CarFax حکایت از آن دارند کم کردن کارکرد خودروها یک اتفاق رایج در تگزاس بوده و 174 هزار اتومبیل مشکوک به دستکاری در این ایالت وجود دارند. به غیر از تگزاس، فلوریدا با 63,290، جورجیا با 60,368، ایلینوی با 60,228 و ویرجنیا با 51,154 خودروی مشکوک به دستکاری کیلومتر شمار در رده های بعدی قرار دارند.

بر اساس پیش بینی های CarFax سالانه کیلومتر شمار نزدیک به 200 هزار خودرو در آمریکا دستکاری می شود.

متاسفانه در خصوص بازار ایران نیز مشابه این وضعیت وجود دارد و در برخی موارد دستکاری کیلومتر خودروهای به حدی دقیق انجام می شود که حتی دستگاه های تخصصی مخصوص هر برند نیز قادر به تشخیص میزان تقلب نیستند. این پدیده به خصوص در مورد خودروهای کارکرده و قدیمی وارداتی که از سیستم کامپیوتری ساده تری برخوردارند و حالا به میانه عمر مفید خود رسیده اند رواج بیشتری دارد. از این رو شایسته است که خریداران با دیده تردید به میزان کارکرد چنین خودروهایی بنگرند.

همچنین روش های تشخیص در تغییر در میزان کارکرد خودرو را می توانید از اینجا مطالعه فرمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی