ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

امنیت

تهران، مشهد و اصفهان؛ خطرناک ترین شهر های ایران از نظر تلفات رانندگی

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالیانه بیش از 25 میلیون نفر در تصادفات رانندگی در سراسر جهان جان خود را از دست می‌دهند و یا دچار معلولیت می‌شوند. تصادفات جاده ای نهمین عامل مرگ ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالیانه بیش از 25 میلیون نفر در تصادفات رانندگی در سراسر جهان جان خود را از دست می‌دهند و یا دچار معلولیت می‌شوند. تصادفات جاده ای نهمین عامل مرگ و میر در جهان محسوب می‌شود. این گزارش می‌افزاید که بیشترین مرگ و میر ناشی از تصادفات در کشورهای کم درآمد رخ می‌دهد.در ایران حوادث رانندگی پس از آلودگی هوا بیشترین قربانیان را می‌گیرد. با وجود افزایش ایمنی و روند رو به کاهش آمار تلفات جاده‌ای در ایران، تصادفات رانندگی همچنان مهمترین عامل مرگ و میر در کشور به حساب می‌آیند.

اما در ایران آمار تلفات حوادث ترافیکی در شهرهای کشور در سال 96، 4378 نفر بود که این آمار در سال 97 به 4276 نفر کاهش یافت و در واقع آمار تلفات حوادث ترافیکی شهری در سال 97 به نسبت سال 96، 102 نفر یعنی 2 درصد کاهش داشته است.
استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، خوزستان و کرمان در سال 97 بیشترین آمار تلفات شهری را داشتند. همچنین شهرهای تهران (629 نفر)، مشهد (253 نفر)، اصفهان (183 نفر)، شیراز (144 نفر)، قم (101 نفر)، تبریز (86 نفر) کرج (70 نفر)، اهواز (70 نفر)، کرمان (67 نفر) و ارومیه (66 نفر) دارای بیشترین آمار تلفات حوادث ترافیکی شهری در سال 97 بودند.
رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در ادامه اظهار کرد: با بررسی تلفات سوانح شهری مشخص شد که عابرین پیاده حدود (45 درصد) و موتورسیکلت سواران حدود (34 درصد) سهم تلفات را به خود اختصاص داده اند.
از مهم ترین دلایل تصادفات رانندگی می‌توان به عوامل انسانی از جمله سرعت زیاد، بی ‌احتیاطی رانندگان و بی توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی (فرهنگ رانندگی) و عوامل فنی و محیطی از جمله خودروهای فرسوده، پایین بودن سطح ایمنی خودروها، کاستی ها در کنترل کیفی خودروهای موجود و کیفیت پایین و غیر استاندارد بودن جاده‌ها اشاره کرد.
جمالی نژاد افزود: 82 درصد تلفات حوادث شهری سال 97، مردان و 18 درصد زنان بودند و همچنین از این میان 40 درصد مجرد و 60 درصد متاهل بودند. همچنین این تلفات تصادفات شهری 50 درصد در روز و 50 درصد در شب رخ داده است.
وی همچنین اضافه کرد: عدم توجه به جلو با 37 درصد، عدم رعایت حق تقدم با 26 درصد و تخطی از سرعت مطمئنه با 9 درصد به ترتیب بیشترین علل وقوع تصادفات رانندگی در حوزه شهری در سال 97 بودند.

همچنین در طرح ترافیکی نوروز 97 تعداد تلفات حوادث ترافیکی شهری 219 نفر بود که در سال 98 این آمار به 176 نفر کاهش یافت. در واقع در سال 98 شاهد کاهش 20 درصدی تلفات در حوزه شهری بودیم.
در طرح ترافیکی نوروز 98 اقدامات خوبی از جمله بازپیرایی علایم شهری، انجام خط کشی، اصلاحات هندسی و نصب دوربین کنترل سرعت و همچنین حضور بیشتر پلیس در سطح معابر انجام شد که موجب کاهش 20 درصدی تلفات شده است.
وضعیت حوادث جاده‌ای کشور باعث شده است بانک جهانی در بررسی و مطالعات خود، وضعیت حوادث جاده‌ای ایران را بحرانی اعلام کند.
تصادفات رانندگی

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی