ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دستنوشته تاریخی
علمی

انتشار مجموعه ای از یک دستنوشته پزشکی متعلق به قرن 17 میلادی

محققان پروژه «کتابچه راهنما» در دانشگاه کمبریج، در اقدامی برای دیجیتالی کردن بزرگترین مجموعه دستنوشته تاریخی شخصی در تاریخ طبابت که از قرن 17ام به جا مانده، 500 پرونده پزشکی آن را ترجمه و برای ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

محققان پروژه «کتابچه راهنما» در دانشگاه کمبریج، در اقدامی برای دیجیتالی کردن بزرگترین مجموعه دستنوشته تاریخی شخصی در تاریخ طبابت که از قرن 17ام به جا مانده، 500 پرونده پزشکی آن را ترجمه و برای استفاده عمومی منتشر کردند.

این دفترچه دستنویس متعلق به «سیمون فورمن» و «ریچارد نپیر» از مشهورترین اطبای تجربی قرن 17 در انگلستان بود. آن ها به خاطر استفاده از علم نجوم و ستاره شناسی برای درمان انواع بیماری ها شهره شده بودند. این نسخه قدیمی حاوی اطلاعات 80 هزار بیمار است و تا به حال از گزند زمان محفوظ نگاه داشته شده اما استفاده از سمبل های پیچیده و زبان خاص آن دوران، کار فهم این دستخط را برای عموم سخت و دشوار می کند.

به همین خاطر محققان دانشگاه کمبریج که روی رمزگشایی این دستنویس کار می کنند تصمیم گرفتند به پاس 10 ساله شدن این پروژه برخی از دستنوشته های ترجمه شده را در یک کتابخانه دیجیتال در اختیار عموم قرار دهند.

این مجموعه شامل پرونده های پزشکی متنوعی می شود. از بیماران مالیخولیایی و افسرده گرفته تا مبتلایان به اسهال خونی و بیماری های مقاربتی، در آن مورد مطالعه و درمان قرار گرفته اند.

پروژه مطالعه این دستنوشته تاریخی در واقع دریچه ای به دنیای مرموز و کثیف پزشکی قرن 17ام است. تمام پرونده ها حاوی نام، سن، شغل و علائم بیماران بوده و نشان دهنده رنج مردمی است که صدها سال پیش می زیسته و اثری به جز درد از آن ها باقی نمانده است.

با اینکه علایم بیماری به زبان همان روزها نوشته شده (مثلا یکی از آن ها احساس می کرد که چیزی در سرش شنا می کند)، اما در واقع همین بیماریهائیست که این روزها مردم را به مطب پزشک می کشاند. سرماخوردگی، تب، سردرد، سقط جنین، بیخوابی، شکست عاطفی و...

دستنوشته تاریخی
پرتره ای از چهره فورمن

ریچارد فورمن یکی از نویسندگان این دستنوشته تاریخی ، دانشجوی اخراجی آکسفورد بود که به لندن نقل مکان کرده و نتوانست در تجارت هم موفقیتی کسب کند. او بعد از اینکه به طاعون مبتلا شد و به گفته خودش توانست بیماری اش را درمان کند، به عنوان یک طبیب بدون مجوز شروع به کار کرد. با اینکه پزشکان عقیده داشتند او یک شیاد است اما فورمن طی دوره کاری اش طبابت پر رونقی داشت. نپیر هم که یک کشیش روستایی بود به عنوان شاگرد در کنار فورمن به درمان بیماران می پرداخت.

روش آنها به این صورت بود که در هنگام مراجعه بیمار، تاثیر وضعیت و حرکت ستارگان و سیارات را بر سلامت بیمار مورد مطالعه قرار می دادند. سپس با تهیه یک جدول ستاره شناسی، راه درمان را پیدا می کردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی