ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بات‌های روسی
تکنولوژی

دخالت بات های روسی ادامه دارد: این بار حمله به برنامه استعدادیابی کودکان

وقتی اسم بات‌های روسی می‌‌آید ناخودآگاه اخبار کمپین آن ها برای دستکاری انتخابات آمریکا به ذهن متبادر می‌شود، با این حال به نظر این بات‌ها قابلیت‌های دیگری هم دارند از جمله دستکاری آرا بینندگان یک ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

وقتی اسم بات‌های روسی می‌‌آید ناخودآگاه اخبار کمپین آن ها برای دستکاری انتخابات آمریکا به ذهن متبادر می‌شود، با این حال به نظر این بات‌ها قابلیت‌های دیگری هم دارند از جمله دستکاری آرا بینندگان یک برنامه استعدادیابی کودکان در روسیه.

«میکلا آبراموا» دختر 11 ساله یک میلیونر روسی در حالی به عنوان برنده مسابقه «صدای کودکان» اعلام شد که 56.5 درصد از آرا تلفنی بینندگان یعنی 30 هزار رای را به خود اختصاص داد.

گمانه‌زنی ها آنجا بالا گرفت که دختر میلیونر روسی 10 برابر هر شرکت کننده دیگر رای آورد. بازرسان تیم امنیت سایبری «Group-IB» وارد عمل شدند و در تحقیقاتشان فهمیدند که 8000 رای از 300 خط با شماره‌های متوالی فرستاده شده است. تمام این شماره ها متعلق به یک اپراتور موبایل بوده و در زمان انجام این تحقیق از استفاده خارج شده بودند.

بات‌های روسی

یکی از المان‌هایی که برای برملاشدن این دستکاری به تیم بازرسی کمک کرد، مشکل فنی در سمت فرد هدایت کننده این بات بود. در گزارش این گروه امنیتی چنین آمده است:

ترافیک آنالیز شده نشان می‌داد که سیستم رای‌گیری این برنامه نه به وسیله حمله خارجی و نه عوامل داخلی مورد حمله قرار نگرفته است، بلکه در واقع تعداد زیادی پیامک‌ اتوماتیک برای رای دادن به نفع یکی از شرکت کنندگان فرستاده شده است. این مساله باعث به وجود آمدن کدی شد که به منظور فرستادن رای‌های جعلی طراحی شده و در آن، شماره این شرکت کننده در مسابقه به چشم می‌خورد.

هنوز مشخص نشده که این حملات را چه کسی پایه‌ریزی کرده و تحقیقات برای یافتن عوامل آن همچنان ادامه دارد.

این در حالیست که چنل وان؛ سازنده برنامه درباره این اتفاق گفته:

این اولین و آخرین باری است که شخصی انتخاب کاربران را عوض می‌کند. باید توجه داشته باشیم که کودکان نباید به خاطر اعمال یک شخص خلافکار مورد سرزنش قرار بگیرند.

حالا به خاطر حمله بات‌های روسی قرار شده فیلمبرداری فصل ششم برنامه صدای کودکان مجددا انجام شود و یک سیستم رای‌گیری جدید برای اخذ نظر بینندگان برای آغاز فصل بعد مورد استفاده قرار بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Ali۰۱.
    Ali۰۱. | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸

    جالبه همیشه دستکاری ها وقتی رخ میدن که یک جبهه ی پول دار وجود داشته باشه!
    برنده باش

مطالب پیشنهادی