ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جاسوس افزار پگاسوس
تکنولوژی

شکایت اعضای سازمان عفو بین‌الملل علیه توسعه‌دهندگان جاسوس افزار اسراییلی

ده‌ها نفر از اعضا و حامیان سازمان عفو بین الملل با شکایت از شرکت توسعه نرم افزاری NSO Group خواستار ممنوعیت ارائه جاسوس افزار پگاسوس در خارج از مرزهای رژیم صهیونیستی شده اند. این سازمان هم ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

ده‌ها نفر از اعضا و حامیان سازمان عفو بین الملل با شکایت از شرکت توسعه نرم افزاری NSO Group خواستار ممنوعیت ارائه جاسوس افزار پگاسوس در خارج از مرزهای رژیم صهیونیستی شده اند. این سازمان هم با اشاره به خطرات امنیتی بدافزار مذکور از این شکایت پشتیبانی کرده است.

این بدافزار که پگاسوس نام دارد، خود را در دستگاه های اندرویدی یا مبتنی بر iOS پنهان کرده و از طریق دوربین به جاسوسی از کاربرانش بپردازد. همچنین شنود مکالمات از طریق میکروفون و سرقت اسناد ذخیره شده در موبایل ها و رصد پیام های ارسالی نیز از دیگر فعالیت های مخرب بدافزار مذکور است.

پگاسوس به عنوان یکی از پیشرفته ترین نرم افزارهای جاسوسی iOS و اندروید تاکنون کاربرانی در ده ها کشور دنیا از جمله آمریکا، انگلیس و خاورمیانه را هدف خود قرار داده است. این مساله نگرانی های عمده ای را بابت حفظ حریم خصوصی کاربران در سراسر دنیا به دنبال داشته اما هفته قبل و پس از مشخص شدن نفوذ آن به گوشی های کاربران از طریق باگ تماس صوتی واتس‌اپ موجی از انتقادات علیه NSO Group به راه افتاد.

بدافزار پگاسوس
نمونه ای از لینک های آلوده ارسال شده برای قربانیان

در روزهای گذشته حدود ۵۰ عضو و حامی سازمان عفو بین الملل و دیگر گروه های حقوق بشری با شکایت علیه توسعه دهندگان پگاسوس خواستار ممنوعیت فروش این بدافزار به کشورهای دیگر شدند. گفتنی است کشورهای حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه در مظان اتهام استفاده از آن علیه مخالفان قرار دارند.

سازمان عفو بین‌الملل با پشتیبانی از این شکایت تاکید کرده که کارکنان این سازمان بیم آن دارند که از طریق جاسوس افزار پگاسوس تحت نظارت و جاسوسی قرار بگیرند. البته این هراس چندان هم بی دلیل نیست چرا که خبرهای بسیاری از هدف گرفتن یکی از فعالان حقوق مدنی در امارات، بکارگیری آن برای شناسایی منتقدان پادشاهی عربستان و هک روزنامه نگاران عرب زبان منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی