ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: لپ تاپ MSI GS65 8RF؛ حمله همه جانبه به دنیای اولترابوک ها

لپ تاپ های گیمینگ به سمت باریک تر و سبک تر شدن پیش می روند و گاهی اوقات حتی لباس مبدل می پوشند تا کمتر توی چشم باشند. شرکت تایوانی MSI به عنوان یکی از ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

لپ تاپ های گیمینگ به سمت باریک تر و سبک تر شدن پیش می روند و گاهی اوقات حتی لباس مبدل می پوشند تا کمتر توی چشم باشند. شرکت تایوانی MSI به عنوان یکی از تولیدکنندگان اختصاصی سخت افزار گیمنگ هم در سبد محصولات متنوع خود، لپ تاپ های سری Stealth را دارد که همین نقش را ایفا می کنند، یعنی یک دستگاه کاری قدرتمند در روز و یک هیولای گیمینگ در شب. در این مطلب قصد داریم یکی از جدیدترین اعضای این خانواده یعنی لپ تاپ MSI GS65 را بررسی کنیم.

لپ تاپ MSI GS65 شباهت زیادی به لپ تاپ MSI P65 دارد که قبلاً در دیجیاتو با آن آشنا شده اید، فقط به جای بدنه آلومینیومی برس خورده (نقره ای یا سفید) با بدنه فلزی مشکی و رگه های طلایی روبرو هستیم، ضمن اینکه سخت افزار دستگاه کمی حرفه ای تر شده است. در ادامه مشخصات سخت افزاری اصلی این دستگاه را مرور می کنیم:

  • نمایشگر مات 15.6 اینچی IPS فول اچ دی 144 هرتزی
  • پردازنده 6 هسته ای اینتل Core i7-8750H
  • کارت گرافیک انویدیا جیفورس GTX 1070 Max-Q با 8 گیگابایت رم
  • 16 گیگابایت حافظه رم DDR4-2666
  • 512 گیگابایت حافظه SSD از نوع NVMe
  • کیبورد RGB با قابلیت تنظیم رنگ هر کلید
  • باتری 4 سلولی 82 وات ساعتی
  • وزن 1.848 کیلوگرم
  • قیمت 39 میلیون تومان

لپ تاپ MSI GS65 رقبای قدرتمندی نظیر ریزر بلید 15، گیگابایت Aero 15X یا ایسوس ROG Zephyrus M را پیش روی خود می بیند که هر دو با سخت افزار و قیمت تقریباً مشابه در بازار جهانی حضور دارند اما در بازار کشورمان کمتر رقیبی برای آن پیدا می شود. در ادامه با بررسی لپ تاپ گیمینگ جدید ام اس آی با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

لپ تاپ MSI GS65 بدنه آلومینیومی مشکی رنگی دارد که در نگاه اول بسیار مستحکم به نظر می رسد. در طراحی این دستگاه خبری از رنگ پردازی مرسوم دنیای گیمینگ و لوگوی نورانی MSI نیست و می توان از آن در هر مکانی بدون جلب توجه استفاده کرد. ابعاد کوچک و وزن کم لپ تاپ (حدود 1.848 کیلوگرم) به اولترابوک ها شبیه است و به راحتی نمی توان به سخت افزار قدرتمند زیر این پوسته ظریف پی برد.

همان طور که گفتیم رنگ غالب دستگاه مشکی است اما رگه هایی از رنگ طلایی در قسمت های مختلف جلوه بهتری به دستگاه داده، به خصوص اگر از رنگ قرمز دنیای گیمینگ خسته شده باشید. رنگ طلایی را می توان اطراف ترک پد، کلید پاور، لولای صفحه نمایش، حاشیه بیرون درب دستگاه و خروجی های هوا مشاهده کرد. علاوه بر این ام اس آی اژدهای نورانی پشت دستگاه را هم کنار گذاشته و لوگوی خود را با همین رنگ طلایی روی بدنه حک کرده است.

تنها قسمت هایی از بدنه که در آنها از پلاستیک استفاده شده، حاشیه پنل صفحه نمایش و خروجی های هوای پشت دستگاه هستند که کیفیت مناسبی دارند و با آلومینیوم تیره باقی نقاط به خوبی هماهنگ شده اند. نیمه بالای پنل آلومینیومی زیر لپ تاپ و قسمت باریک بالای کیبورد هم کاملا مشبک طراحی شده اند تا علاوه بر کاهش وزن دستگاه، عبور هوا و خنک کردن قطعات سخت افزاری را نیز تسهیل کنند. گفتنی است در این لپ تاپ شاهد یکی از کم حاشیه ترین صفحات نمایش بین رقبا هستیم که توانسته در قسمت بالا جایی هم برای وبکم فراهم کند. اهمیت این تصمیم زمانی مشخص می شود که استفاده از وبکم های پایین نمایشگر و زاویه نامناسبی که از چهره تان به نمایش می گذارند را تجربه کرده باشید.

لپ تاپ MSI GS65 به انواع درگاه های ورودی و خروجی مجهز شده تا نیاز تمام کاربران حرفه ای را برآورده کند. روی لبه سمت چپ شاهد خروجی هوا، پورت اترنت، دو درگاه USB 3.1 و جک های میکروفون و هدفون هستیم. سمت راست نیز علاوه بر خروجی هوا میزبان سوکت شارژ، خروجی HDMI، مینی دیسپلی پورت، یک درگاه USB 3.1 و یک درگاه USB-C با پشتیبانی از تاندربولت 3 است.

همانند اکثر دستگاه های مشابه با بدنه کامپکت، در لپ تاپ جدید ام اس آی هم پورت ها فاصله کمی با هم دارند و شاید نتوانید از بعضی درگاه های مجاور به شکل همزمان استفاده کنید. همچنین سوکت شارژ تا حد زیادی به وسط دستگاه نزدیک شده که علاوه بر کاهش زیبایی، باید مراقب مسدود شدن خروجی هوا توسط کابل برق هم باشید. با اینکه لپ تاپ برای کاربران حرفه ای طراحی شده، ولی خبری از درگاه کارت حافظه نیست و این موضوع می تواند یکی از نقاط منفی برای عکاسان و طراحان باشد.

همان طور که در ابتدای این بخش اشاره کردیم لپ تاپ MSI GS65 در نگاه اول بسیار مستحکم به نظر می رسد اما با بررسی دقیق تر به مشکلاتی در فرایند طراحی و ساخت دستگاه بر می خوریم. اولین نکته ای که حتماً توجه شما را هم جلب می کند، صدای ناهنجاریست که از فشار دادن بدنه دستگاه به گوش می رسد. پنل های آلومینیومی بخش های مختلف دستگاه هم با اندکی فشار فرو می روند، به خصوص قسمت بالای کیبورد و قاب نمایشگر، ولی به خوبی به حالت اولیه بر می گردند. همانند لپ تاپ MSI P65 در این دستگاه هم شاهد درزهای نامتوازن بین پنل های رویی و زیری دستگاه هستیم که کم کاری سازنده را نشان می دهند.

کیبورد و تاچ پد

لپ تاپ MSI GS65 مانند اکثر محصولات گیمینگ رده بالا از کیبورد ساخت SteelSeries بهره می برد. صفحه کلید این مدل به دلیل ابعاد کوچک دستگاه از کلیدهای نام پد بی بهره است که بسته به نوع استفاده شما ممکن است خیلی مهم یا کاملاً بی اهمیت باشد. در عوض کلیدها ابعاد بزرگ و فاصله مناسبی از یکدیگر دارند. فشار مورد نیاز برای تایپ هم زیاد نیست و در کل می توان گفت تجربه تایپ کردن با این کیبورد رضایت بخش است.

کیبورد رنگارنگ این لپ تاپ، تلاش های سازنده برای مخفی نگه داشتن ماهیت گیمینگ آن را بر باد می دهد. کلیدها دارای قابلیت نور پردازی مستقل هستند و به گفته شرکت سازنده، هر کلید قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ مختلف را دارد. نرم افزار SteelSeries Engine 3 تمام قابلیت های لازم برای تنظیم رنگ دکمه ها را برای شما فراهم کرده است.

همان طور که در تصاویر بالا مشاهده می کنید، در این نرم افزار می توان علاوه بر تخصیص رنگ مشخص به هر کدام از کلیدها، از 26 حالت پیش فرض آن هم استفاده کرد. امکان فعال کردن حالت های رنگی مورد علاقه بین مدل های پیش فرض (یا شخصی سازی شده) با فشردن همزمان کلید Fn و یکی از اعداد نیز فراهم است. البته در این برنامه امکانات نه چندان کاربردی هم به چشم می خورند؛ برای مثال در قسمت Apps قابلیت های متنوعی برای استفاده از نورپردازی تک تک دکمه ها وجود دارد، مانند استفاده از کیبورد به عنوان نورپردازی هنگام پخش آهنگ یا ساختن تصاویر GIF با رزولوشن 22 در 6 پیکسل که روی صفحه کلید به نمایش در می آیند. شخصی سازی کیبورد این لپ تاپ محدودیتی ندارد، ولی گاهی اوقات بیش از اندازه و غیر ضروری به نظر می رسد.

تاچ پد استفاده شده در لپ تاپ MSI GS65 که با همکاری شرکت سینپتیکس (Synaptics) ساخته شده تجربه بسیار خوبی از کار کردن با محیط ویندوز را در اختیار شما می گذارد. ابعاد 10.5×7 سانتی متری آن با اینکه به بزرگی تاچ پد عریض و طویل مک بوک نیست اما به هیچ عنوان کوچک محسوب نمی شود، ضمن اینکه اصطکاک خوبی هم دارد. این تاچ پد از ژست های حرکتی چند انگشتی هم به طور کامل پشتیبانی می کند و آنها را به خوبی به اجرا در می آورد. تنها مسئله این است که شاید کنار آمدن با تاچ پد فاقد دکمه های کلیک مستقل برای بعضی از کاربران دشوار باشد.

نمایشگر

لپ تاپ MSI GS65 به یک پنل 15.6 اینچی IPS-level مات با رزولوشن تمام اچ دی و نرخ رفرش 144 هرتزی مجهز شده، یعنی همان چیزی که اکثر گیمرها به دنبالش هستند. نرخ رفرش صفحه از این جهت مهم است که سخت افزار دستگاه توانایی اجرای عناوین زیادی را با نرخ بیشتر از 60 فریم بر ثانیه دارد. پنل مورد بحث از دقت رنگ بسیار خوبی بهره می برد و به گفته شرکت سازنده تقریباً تمام فضای رنگی استاندارد دنیای وب یعنی sRGB را پوشش می دهد، اما اگر به دنبال استفاده از فضاهای رنگی گسترده تر هستید، باید به انتخاب های دیگری فکر کنید چون این نمایشگر فقط 60 درصد فضای رنگی ادوبی RGB را پوشش می دهد.

کنتراست تصاویر در سطح بسیار خوبی قرار دارد و نقاط تیره کاملا تاریک به نظر می رسند. نور پس زمینه کاملاً یکنواخت توزیع شده و در کناره ها شاهد نشت نور نیستیم. در کنار تمام این قابلیت ها با استفاده از نرم افزار  2.0 True Color می توانید از بین چندین حالت نمایش رنگ، بهترین گزینه را برای شرایط مختلف انتخاب کنید. طبیعتاً حالت Gamer برای بازی کردن بهینه شده و حالت sRGB هم بالاترین دقت رنگ را برای طراحی تحت وب در اختیار شما می گذارد. دیگر موارد هم برای تماشای فیلم، مطالعه و کارهای اداری تنظیم شده اند. البته امکان تغییر رنگ و کنتراست به شکل دستی هم وجود دارد و می توانید تنظیمات دلخواه خودتان را ذخیره کنید.

تنها ایرادی که به نمایشگر GS65 می توان گرفت، سطح روشنایی نه چندان بالای آن در مقایسه با رقباست. طبق تست های ما حداکثر روشنایی صفحه این لپ تاپ به حدود 260 نیت می رسد که برای استفاده در محیط داخلی کاملاً مناسب است، اما برای مشاهده محتوا در فضای بیرون و زیر نور آفتاب به مشکل می خورید. گفتنیست این نمایشگر از فناوری G-sync پشتیبانی نمی کند، اما از آنجا که فقدان این فناوری تأثیر چشمگیری در شارژدهی لپ تاپ دارد، می توان تصمیم سازنده را پذیرفت.

کارآیی

به ظاهر فریبنده لپ تاپ MSI GS65 نگاه نکنید. زیر این پوسته زیبا و ظریف، مجموعه سخت افزار قدرتمندی قرار گرفته که سنگین ترین بازی های روز را برایتان اجرا می کند. پردازنده شش هسته ای اینتل Core i7-8750H با معماری 14 نانومتری کافی لیک و 9 مگابایت حافظه کش، به طور میانگین حدود 40 درصد قوی تر از پردازنده محبوب نسل قبل لپ تاپ های گیمینگ یعنی Core i7-7700HQ است. در کنار این غول پردازشی، 16 گیگابایت حافظه رم از نوع DDR4 با فرکانس 2666 مگاهرتز، 512 گیگابایت حافظه پرسرعت SSD از نوع NVMe و نهایتاً کارت گرافیک انویدیا جیفورس GTX 1070 Max-Q ترکیب هیجان انگیزی را برای اکثر گیمرها تشکیل می دهند.

شرکت MSI از حافظه SSD پرسرعت مدل PM981 ساخت سامسونگ در این دستگاه استفاده کرده که طبق اطلاعات سازنده باید در حالت خواندن و نوشتن ترتیبی به سرعت 3000 و 1800 مگابایت بر ثانیه برسد. در شرایط واقعی هم شاهد ارقام 2470 و 1886 مگابایت بر ثانیه هستیم که نتیجه بسیار خوبی محسوب می شود، به خصوص با توجه به اینکه لپ تاپ MSI P65 در این تست به نتیجه ای بهتر از 1609 و 1031 مگابایت بر ثانیه نرسید.

برای ارزیابی توان پردازنده اصلی لپ تاپ MSI GS65 به سراغ اپلیکیشن Cinebench R20 می رویم که به تازگی توسط شرکت Maxon معرفی شده و نسبت به نسل قبل یعنی Cinebench R15 به هشت برابر توان محاسباتی و چهار برابر حافظه بیشتری نیاز دارد. نتایج این تست با بنچمارک های قبلی همین پردازنده روی لپ تاپ MSI P65 یا MSI GL63 مطابقت دارد و نشان می دهد پردازنده Core i7-8750H در حد و اندازه پردازنده قدرتمند دسکتاپ Core i7-7700K عمل می کند.

به سراغ تست PCMark 10 می رویم که عملکرد کلی دستگاه در اجرای فعالیت های روزمره، بهره وری و تولید محتوای دیجیتال را می سنجد. لپ تاپ MSI GS65 در این تست به امتیاز 5354 می رسد که از رقبای اصلی یعنی ایسوس زفیروس GM501 (با امتیاز حدود 5200) و گیگابایت Aero 15X (با امتیاز حدود 5050) هم بهتر است. لپ تاپ MSI P65 هم در این تست به امتیاز 5011 رسید. با این حساب می توانید برای اجرای سنگین ترین برنامه های طراحی و صنعتی روی این دستگاه حساب کنید.

تست کارت گرافیک انویدیا جیفورس GTX 1070 Max-Q با برنامه 3DMark به خوبی قدرت لپ تاپ MSI GS65 را در حوزه گیمینگ نشان می دهد. نتایج به دست آمده توسط این دستگاه در سه تست مختلف Time Spy و Fire Strike و Sky Diver را در ادامه می بینید:

تست Time Spy بر پایه DirectX 12 مخصوص ویندوز 10 طراحی شده و با رزولوشن 1440×2560 پیکسل رندرگیری می کند. در این تست سنگین که برای سنجش قوی ترین دسکتاپ های گیمینگ طراحی شده، لپ تاپ MSI GS65 توانست به امتیاز 4850 و نرخ حدود 30 فریم بر ثانیه برسد. از آنجا که رزولوشن نمایشگر این دستگاه به تمام اچ دی محدود است، می توانید مطمئن باشید که سنگین ترین بازی های روز را با نرخ فریم بالای 30 اجرا خواهید کرد. برای مقایسه می توان به امتیازات 3617 و 2575 اشاره کرد که به ترتیب با کارت گرافیک های انویدیا جیفورس GTX 1060 و GTX 1050 Ti روی لپ تاپ های MSI P65 و MSI GL63 به دست آمده است.

تست Fire Strike بر پایه DirectX 11 و رزولوشن تمام اچ دی گزینه معقولی برای ارزیابی لپ تاپ های گیمینگ به شمار می رود و کسب امتیاز 12362 با میانگین نرخ 60 فریم بر ثانیه نشان می دهد لپ تاپ MSI GS65 توانایی کافی برای دستیابی به نرخ فریم بالا در اکثر بازی ها را دارد. کارت گرافیک های انویدیا جیفورس GTX 1060 و GTX 1050 Ti در این تست به ترتیب به امتیاز 9557 و 7011 می رسند.

نهایتاً کسب امتیاز 31911 با نرخ فریم بالای 200 در تست Sky Diver به عنوان یکی از تست های پایه لپ تاپ های گیمینگ نشان می دهد اجرای بازی های نه چندان سنگین روی این دستگاه تجربه لذت بخشی خواهد بود. در این شرایط می توانید حداکثر استفاده را از نمایشگر 144 هرتزی لپ تاپ MSI GS65 ببرید.

برای تست دستگاه در شرایط واقعی، ابتدا به سراغ یکی از محبوب ترین عناوین بتل رویال یعنی فورتنایت رفتیم. لپ تاپ MSI GS65 در بالاترین تنظیمات گرافیکی بازی (EPIC) توانست حداقل نرخ فریم 100 را حفظ کند، که نتیجه بسیار خوبی برای طرفداران این سبک بازی ها محسوب می شود.

اجرای بازی نسبتاً سنگین Shadow of the Tomb Raider با حداکثر تنظیمات گرافیکی روی DirectX 12 هم نرخ فریم بسیار خوب 59 را در پی داشت. اگر تنظیمات گرافیکی را روی متوسط یا حداقل قرار دهید، به ترتیب به میانگین نرخ 72 و 103 فریم در هر ثانیه می رسید. در بالاترین تنظیمات گرافیکی، لپ تاپ های مجهز به کارت گرافیک انویدیا جیفورس GTX 1060 یا GTX 1050 Ti در این بازی به ترتیب به نرخ فریم 42 و 31 رسیدند.

بازی نید فور اسپید Payback هم با بالاترین تنظیمات گرافیکی (Ultra) با نرخ میانگین 100 فریم بر ثانیه اجرا می شود و تجربه روانی از رانندگی را برای شما به ارمغان می آورد.

نهایتاً به سراغ بازی بسیار سنگین Metro Exodus رفتیم تا این دستگاه قدرتمند را به چالش بکشیم. نتایج بنچمارک این بازی در چهار حالت مختلف را در تصویر زیر می بینید:

طبق نتایج فوق، لپ تاپ MSI GS65 در بالاترین تنظیمات گرافیکی بازی Metro Exodus (حالت Extreme) به میانگین نرخ 21 فریم بر ثانیه می رسد. بنابراین برای اجرای روان این بازی به کارت گرافیک بسیار قدرتمندتری نسبت به GTX 1070 Max-Q نیاز داریم. با کاهش کیفیت گرافیکی بازی به حالت های Ultra و High و Normal نرخ فریم به تدریج بهتر شده و به ترتیب به 37، 46 و 60 می رسد. اگر می خواهید از نمایشگر 144 هرتزی این دستگاه بیشترین بهره را ببرید، باید تنظیمات بازی را روی حالت Low قرار دهید تا به میانگین نرخ فریم بالای 100 برسید.

خنک کنندگی

شرکت MSI از سیستم خنک کنندگی موسوم به Cooler Booster Trinity در لپ تاپ GS65 استفاده کرده که پیش از این در مدل P65 با آن آشنا شده بودیم. برخلاف سیستم های مرسوم با 2 فن، این سیستم از 3 فن و 4 لوله انتقال حرارت تشکیل شده است. فن های جدید MSI فقط 2 میلیمتر ضخامت دارند ولی با 47 تیغه، به خوبی از عهده دفع حرارت بر می آیند. البته همین ضخامت کم و تعداد بالای تیغه ها، صدایی با فرکانس بالا تولید می کند که در حداکثر سرعت چرخش (حدود 7000 دور در دقیقه) آزاردهنده خواهد بود.

طبق اطلاعات اپلیکیشن Dragon Center در زمان استفاده عادی از دستگاه، دمای CPU بین 50 تا 70 درجه تغییر می کند و دمای GPU هم حدود 50 درجه است. در چنین شرایطی فن خنک کننده CPU با سرعت کمتر از 3000 دور می چرخد و نویز چندانی از خودش تولید نمی کند، اما بدنه دستگاه را کاملاً خنک نگه می دارد.

در زمان اجرای بازی، دمای پردازنده اصلی و پردازشگر گرافیکی به سرعت بالا رفته و به حدود 90 درجه می رسند. در این شرایط سرعت فن به حدود 5500 دور در دقیقه افزایش می یابد و سر و صدای نسبتاً زیادی تولید می کند، اما همین سرعت برای جلوگیری از افزایش دمای قطعات اصلی کافیست. اگر بازی کردن را تا یک ساعت ادامه دهید، شاهد افزایش قابل توجه دمای بدنه تا حدود 50 درجه خواهید بود، به خصوص در قسمت کلیدهای اصلی (WASD) که برای برخی از کاربران خوشایند نیست. اگر مشکلی با سر و صدای زیاد ندارید و می خواهید چند ساعت بدون نگرانی بازی کنید، می توانید از طریق اپلیکیشن Dragon Center وضعیت فن را روی Turbo Boost قرار دهید تا سرعت چرخش فن به حداکثر برسد.

ارتباطات

لپ تاپ MSI GS65 از ماژول وای فای جدید شرکت Killer یعنی مدل 1550 AC استفاده می کند که از لحاظ تئوری قادر به انتقال داده با نرخ 1.73 گیگابیت بر ثانیه است، یعنی بالاتر از سرعت درگاه شبکه گیگابیتی که در اکثر کامپیوترها به کار می رود. این کارت یکی از سریع ترین نمونه های موجود در بازار به شمار می رود و قابلیت های زیادی را چه در سطح سخت افزار و چه از طریق نرم افزار برای شما فراهم می کند. از این قابلیت ها می توان به اولویت بندی برنامه ها برای دسترسی به اینترنت، آنالیز کامل شبکه های وای فای 2.4 و 5 گیگاهرتزی اطراف برای انتخاب بهترین کانال و البته حالت مخصوص بازی اشاره کرد. امکان کاربردی دیگری که کارت وای فای Killer برای کاربران فراهم می کند قابلیت xTend است که از طریق آن دستگاه به عنوان تقویت کننده سیگنال وای فای یا Hotspot عمل می کند.

سه درگاه یو اس بی Type-A از نوع USB 3.1 برای اتصال لوازم جانبی و انتقال اطلاعات با حداکثر سرعت در اختیار شما قرار گرفته و یک درگاه یو اس بی Type-C با استاندارد USB 3.1 Gen.2 و پشتیبانی از تاندربولت 3 هم بهترین گزینه برای انتقال تصویر به شمار می رود. در مجموع با استفاده از خروجی های HDMI و مینی دیسپلی پورت و تاندربولت 3 می توانید سه نمایشگر دیگر را به دستگاه اضافه کنید. پورت HDMI این لپ تاپ خروجی 4K با نرخ 60 هرتزی را هم پشتیبانی می کند.

برنامه دراگون سنتر

نسخه جدید نرم افزار دراگون سنتر با طراحی متفاوت نسبت به نسل قبل، مجموعه امکانات بسیار خوبی را در اختیار شما می گذارد. در صفحه اول این برنامه می توانید به اطلاعاتی در مورد وضعیت پردازنده اصلی، پردازشگر گرافیکی، حافظه رم، دیسک اصلی و فن ها دست پیدا کنید. همچنین امکان پاکسازی حافظه ها هم وجود دارد.

از منوی دوم می توانید به پروفایل های مختلف کارآیی سیستم دست پیدا کنید. حالت Current به شکل پیش فرض لود می شود و می توانید مواردی نظیر DPI صفحه، عملکرد کلی سیستم، سرعت فن و پروفایل رنگ نمایشگر را به دلخواه تنظیم کنید. حالت Performance بالاترین کارآیی سخت افزار سیستم را در اختیار شما می گذارد و دیگر گزینه ها هم برای تماشای محتوای ویدیویی یا حضور در جلسات کاری مناسبند.

هرکدام از حالت های Shift و سرعت فن هم تنظیمات خاص خودشان را دارند. حتی می توانید کارت گرافیک را تا حدی اورکلاک نموده یا سرعت فن را بر اساس دمای CPU و GPU تنظیم کنید. البته پیشنهاد می کنیم فقط در صورتی تنظیمات این بخش را تغییر دهید که تجربه کافی داشته باشید.

پخش صدا

لپ تاپ MSI GS65 از دو اسپیکر 2 واتی برای پخش صدا استفاده می کند که با همکاری شرکت Dynaudio تنظیم شده و صدایی شفاف و واضح دارند. البته هر دو اسپیکر صدا را رو به پایین پخش می کنند و مثل اکثر لپ تاپ های باریک و کوچک، خبری از صدای بیس کوبنده نیست. بنابراین برای تجربه صدای با کیفیت باید از هدفون های حرفه ای استفاده کنید. خوشبختانه خروجی هدفون این لپ تاپ توانایی پخش صدای های رزولوشن 24 بیتی 192 کیلوهرتزی را دارد.

نرم افزار اختصاصی کنترل صدای ام اس آی یعنی Nahimic 3 هم روی این لپ تاپ نصب شده تا از طریق آن بهینه سازی هایی در زمینه پخش صدا انجام دهید. در این برنامه حالت های مختلف پخش صدا مخصوص موزیک، فیلم، ارتباطات و بازی تعبیه شده که هرکدام تجربه شنیداری متفاوتی برایتان رقم خواهند زد. یکی از قابلیت های ویژه Nahimic 3 برای گیمرها، نشان دادن نقشه جهت صدا در بازی است. این قابلیت به نام Sound Tracker موقعیت حریف را بر اساس صدای حرکت یا شلیک به شما نشان می دهد که البته نوعی تقلب محسوب می شود. لیست کامل بازی هایی که این قابلیت در آنها فراهم است را می توانید اینجا مشاهده کنید.

باتری

ام اس آی از باتری 82 وات ساعتی در لپ تاپ MSI GS65 استفاده کرده که نسبت به نسل قبل بسیار بهتر است و می تواند تا 8 ساعت کار معمول اداری را جواب بدهد. البته این ادعای سازنده است و تجربه ما نشان داد در بهترین حالت با استفاده معمول (مرور وب با روشنایی 50 درصد نمایشگر) می توانید روی 6 ساعت شارژدهی باتری دستگاه حساب کنید که باز هم رقم بسیار خوبی محسوب می شود. پخش فیلم با رزولوشن فول اچ دی هم تقریباً در 5 ساعت باتری دستگاه را خالی می کند.

لود سنگین یا اجرای بازی، شرایط را به کل تغییر می دهد. البته می دانید که لپ تاپ های گیمینگ فقط در زمان اتصال به شارژر با حداکثر توان گرافیکی کار می کنند و اگر بخواهید روی باتری بازی کنید، بخشی از توان دستگاه را از دست می دهید. طبق تجربه ما، کارآیی گرافیکی لپ تاپ روی باتری (با شارژ کامل) حدود 30 درصد کاهش می یابد و زمانی که شارژ باتری به 30 درصد برسد، عملاً کارت گرافیک اصلی از مدار خارج می شود. نهایتاً حدود 75 دقیقه طول می کشد تا باتری به طور کامل تخلیه شود.

جمع بندی

ام اس آی را می توان تنها برند دنیای کامپیوتر دانست که به طور تخصصی در زمینه گیمینگ کار می کند و کارخانه های مخصوص به خودش دارد. به همین دلیل معمولاً جدیدترین نسل سخت افزارها را می توان در محصولات این شرکت دید. همین حالا لپ تاپ MSI GS65 با پردازنده نسل نهم اینتل و گرافیک های سری 20 انویدیا وارد بازار جهانی شده اند، اما مدتی طول می کشد که به بازار کشور ما راه یابند.

لپ تاپ MSI GS65 با ترکیب سخت افزار قدرتمند گیمینگ در بدنه ای ظریف و زیبا، تقریباً هیچ رقیبی را در بازار کشورمان پیش رو ندارد. تنها محصولی که در این کلاس جای می گیرد، ایسوس زفیروس است که قیمت بالاتری نسبت به لپ تاپ ام اس آی دارد. البته لپ تاپ هایی با سخت افزار مشابه را می توانید در ابعاد بزرگ تر و وزن بیشتر پیدا کنید.

همان طور که در بررسی خواندید، این دستگاه نقاط قوت زیادی دارد که طراحی زیبا، سخت افزار بسیار قدرتمند، نمایشگر 144 هرتزی و امکانات ارتباطی حرفه ای فقط بخشی از آنها هستند. بنابراین اگر به دنبال لپ تاپی هستید که بتواند در طول روز پرستیژ کاری شما را حفظ کند و در ساعات فراغت هم به راحتی بازی های روز را برایتان اجرا نماید، لپ تاپ MSI GS65 یکی از بهترین گزینه ها محسوب می شود. در ادامه نقاط قوت و ضعف این دستگاه را مرور می کنیم.

نکات مثبت لپ تاپ MSI GS65
  • طراحی زیبا و خاص
  • فرم فکتور کوچک و سبک
  • نمایشگر با کیفیت 144 هرتزی
  • حاشیه اندک اطراف نمایشگر
  • کیبورد با بک لایت RGB برای هر کلید
  • سخت افزار گیمینگ قدرتمند
  • حافظه SSD پرسرعت
  • شارژدهی خوب برای استفاده روزمره
  • درگاه تاندربولت 3
  • خروجی صدای های رزولوشن
نکات منفی لپ تاپ MSI GS65
  • کیفیت ساخت کمتر از رقبا
  • صدای ناهنجار و خمش بیش از اندازه بدنه زیر فشار
  • نویز بالای فن در زمان چرخش با حداکثر سرعت
  • داغ شدن بدنه و کیبورد حین بازی
  • تعمیر و ارتقاء دشوار قطعات اصلی
  • فقدان درگاه کارت حافظه
  • قیمت بالا
همکاران تحریریه
  • بررسی و نگارش با همکاری پویا حامدی
  • عکس ها از فرامرز نادری
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • PedramDaysGone
    PedramDaysGone | ۱ خرداد ۱۳۹۸

    39 میلیون تومان! قیمت آمازون محصول رو چک کردم که حدود 1000 دلار بود! با دلار 25 هزار تومان هم اگه بخوایم حساب کنیم بازم گرونتره! انصاف چیزیه که تو این مملکت نایاب شده واقعا. چند وقت پیش یکی از دوستام لپ تاپ HP Omen 15-ce198wm رو با قیمت 17 میلیون تومان خریده بود که مشخصاتش تقریبا شبیه همین ام اس ای بود فقط گرافیکش 1060 بود. به کسایی که دنبال یه گیمینگ درست و حسابی می‎گردنند لپ تاپ HP Omen 15-ce198wm رو حتما پیشنهاد میدم.

  • Erfan4
    Erfan4 | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

    ممنون از تیم دیجیاتو بابت بررسی ...
    قصد بررسی مم بوک های سال ۲۰۱۸ رو ندارید؟ مم بوک ایر یا مم بوک پرو ۱۳ اینچ با تاج بار...
    با تشکر

  • dark season
    dark season | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

    همون قیمت ۳۹ میلیون تومان یعنی برا خیلی ها داشتنش فقط یک رویا است .

مطالب پیشنهادی